Gå til innhold

Canon EF 28f1,8usm VS Sigma 30f1,4 DC HSM

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvilken av disse linsene Canon EF 28f1,8usm VS Sigma 30f1,4 DC HSM vil dere anbefalle til Canon 300D. Brukes inne uten blitz for å ta bilder av barn

5816568[/snapback]

Sigma uten tvil!

Du skal være klar over at Canon 300D/350D har problemer med fokus fra f/2.8 og nedover. Det er bedre fokus på 20D kameraene.

Dette har forårsaket en masse problemer med dette objektivet for mange, og mange har trodd dette er Sigmas feil.

Noen feil kan gå tilbake til Sigma sine kontroll rutiner, men dette kan rettes opp i på en rask måte.

Canon 28 f1.8 klarer langt i fra å levere et like skarpt bilde som Sigma. Sigma 30f1.4 kan sammenlignes med Canons originale L-optikk til over 10.000 kroner.

Kjempe kjøp !

Lenke til kommentar

Sigmaen er bra. Men man kan ikke stole på fokusen føler jeg. Mange ganger bommer den med minst 5 cm. Vurderer og sende inn min til justering, men vet ikke om det er noe vits. Ihvertfall fryktelig irriterendes når du har tatt et bra bilde som du finner ut at fokusen sitter på øret istedet for øyet.

Jeg bruker forresten 350D.. Har ikke fått prøvd den på noen andre modeller enda.

Lenke til kommentar

Dette er faktisk et vanskelig valg. Jeg har nettop blitt obs på den 28mm'eren selv. Optisk skarphet og lysstyrke mot pålitelig, hurtig og stille fokus med USM. Jeg er faktisk ikke sikker selv, men jeg ser ut til å havne på Canons billige 28/2,8. Det er fordi den er lett og kompakt, samt skarp og i praksis ingen fortegning. Det er dog en helt annen prisklasse, og har ikke så stor relevans for dette valget.

Jeg kommer også til å sjekke mer om det Canon-objektivet fremover. En gang så vil jeg kanskje bytte opp. En fordel med 28, er at du også kan bruke det på ff.

Vanskelig valg, som jeg trenger mer tid til å tygge på.

Lenke til kommentar
Mange ganger bommer den med minst 5 cm. 

5839924[/snapback]

Bare et spørsmål, du/dere bruker nærmeste fokuspunkt med disse /1.4 obj? Ofte kan feilkilden til fokusavvik ved store åpninger være at man fokuserer med senterpunktet for deretter å komponere, og dette fører til at fokalavstanden endres noe..

Lenke til kommentar

Har gjort noen enkle tester, og det kan se ut som fokuset treffer bedre når jeg ikke bruker fokuspunktet i senter. Er dette mulig? Kameraet står 100% rolig når jeg har prøvd. Det virker rart.

Har hatt kamera på stativ når jeg har testet med senterpunktet også. Ingen komponering etter fokusering.

Endret av Gnarf
Lenke til kommentar

Tok en rask sjekk på nettet, og kom opp med dette sitatet: "Lens tests show that it is worse than the f2.8 version". Hvilke tester har jeg ikke funnet ut enda, men det var her jeg fant uttalelsen:

http://www.photographyreview.com/cat/lense...03_3111crx.aspx

Nå skal det nevnes at 2,8 varianten skal være svært vellykket, men den er tross alt over 1 steg mindre lyssterk. Til gjengjeld er den halvparten så dyr. Ellers må man ikke glemme Sigmas 28mm. Den er også 1,8 - og skal være fryktelig skarp. Den er litt stor, men koster godt under 3k.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Har gjort noen enkle tester, og det kan se ut som fokuset treffer bedre når jeg ikke bruker fokuspunktet i senter. Er dette mulig? Kameraet står 100% rolig når jeg har prøvd. Det virker rart.

Har hatt kamera på stativ når jeg har testet med senterpunktet også. Ingen komponering etter fokusering.

5840186[/snapback]

Nei, dette stemmer ikke. Kameraet har best fokusegenskaper i senteret. Årsaken er at her har du både vertikal og horisontal fokussync.

Mye går tilbake på at man rekomponerer bildet og glemmer seg ut at dybdeskarpheten er utrolig liten.

Jo, skarpheten i kantene er ikke blant de beste på denne, men alternativet blir Canon L-optikk til 3x prisen og denne er ikke alltid merkbart bedre i alle sammenhenger.

Enkelt og greit - prøv den og se om du liker den eller ei. Men tenkt deg en gang og to før du kjører med f/1.4, den bør brukes med varsomhet (gjelder all optikk).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...