Gå til innhold

Hjemmlaget GPU blokk, hva gikk galt?

Anbefalte innlegg

Ser ut til at jeg endelig har fått maskinen opp igjen etter at den kræsja da jeg installerte en hjemmelaget vannblokk.

Maskina boota opp og startet windows og alt så bra ut, jeg gikk inn i settings for nvidia GT6600 og så at temperatur var 50 grader. Ikke så veldig bra, men bra nok for meg.

Så låste maskina seg, jeg demonterte blokka og satt på orginal vifta og startet opp igjen. Etter en ganske kort stund låste maskina seg igjen :ohmy:

Forsøkte så et gammelt kort jeg hadde liggende (Ti4200) og det funket, o skrekk og gru, skjermkortet ødelagt :cry:

For sikkerhetsskyld testet jeg GT6600 kortet i en annen maskin, og der virket det.

Så testet jeg det i en tredje, og der virket det også :dontgetit:

Tilbake til den første maskinen, ut med andre kort, forsøke å boote igjen. Klarer ikke å starte en gang, får blåskjerm under oppstart. Men Ti4200 kortet fungerer fremdeles.

Installerte windows XP på en annen disk i problem maskinen, og voila, alt fungerer.

Fyrer opp med orginal disken igjen, fremdeles blåskjerm, restarter i safe mode og laster ned og installerer skjermdriver på nytt. Rebooter, og maskinen virker igjen som før.

Men jeg er jo tilbake til utgangspunktet, har ikke vannblokk på GPU og den bråker som et uvær.

Tør jeg sette på vannblokka igjen?

Den er kanskje for stor og tung? (8,5x6cm, 2 plexi på 8mm, kobberplate på 2mm, og to relativt store messing nipler (10mm inner diameter) )

Dessuten har jeg kanskje ikke vært veldig smart når det gjelder valg av nipler, de går rett opp av blokka, dvs de tar veldig mye plass og slangene må bøyes ganske brått for å få plass for å unngå at de treffer neste kort.

Det betyr kanskje at det blir noe vridning på blokka, som bare er festet med to skruer til vga kortet (slangen vil nødvendigvis dytte litt). Kanskje det kombinert med tung blokk har gjort at den ikke har hatt skikkelig kontakt med core på GPU?

Kan det være forklaringen på at maskinen frøs i utgangspunktet, selv om temp tilsynelatende var grei?

Men hvorfor ble windowsinstallasjonen herpa?

Hva bør jeg gjøre?

1. Gi opp vannkjøling av GPU?

2. Gi opp å lage selv, og heller kjøpe?

3. Lage ny topp, med noe slags bends for å unngå at slangene eventuelt dytter på blokka?

4. Bare forsøke på nytt med den blokka jeg har, da det ikke høres sannsynlig ut at det var blokka som fikk maskina til å gå i frø?

5. Andre ideer?

Tror ikke helt selv på alternativ 4, da det er litt for påfallende at problemene startet akkurat 20-30 sekunder etter at windows hadde startet første gangen etter at vannblokka var installert.

Men er veldig usikker på hva jeg skal gjøre nå og vil gjerne ha råd av andre som kanskje har større erfaring.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm, leit å høre! :cry:

Nå vet jeg ikke hvor grundig du har sjekket det, men det er dessverre alt for fort gjort å komme borti, og dermed kortslutte en eller annen komponent på kortet når en vannblokk monteres.

En annen mulighet, er at den montasjen du beskriver, kanskje har knust et hjørne eller en kant på core?

Det skal faktisk svært lite til før det skjer (snakker av egen erfaring her :blush: ) så sjekk dette også.

Uansett er det svært viktig å unngå "stress" på blokka. Bruker du stive slanger som attpåtil må bendes / bøyes, så er det en ganske stor risk for at blokka / festene kan påvirkes.

Andre nipler / mykere slanger er å anbefale, men det har du antakeligvis allerede erfart......

Lenke til kommentar
Hmm, leit å høre! :cry:

Nå vet jeg ikke hvor grundig du har sjekket det, men det er dessverre alt for fort gjort å komme borti, og dermed kortslutte en eller annen komponent på kortet når en vannblokk monteres.

En annen mulighet, er at den montasjen du beskriver, kanskje har knust et hjørne eller en kant på core?

Det skal faktisk svært lite til før det skjer (snakker av egen erfaring her  :blush: ) så sjekk dette også.

Uansett er det svært viktig å unngå "stress" på blokka. Bruker du stive slanger som attpåtil må bendes / bøyes, så er det en ganske stor risk for at blokka / festene kan påvirkes.

Andre nipler / mykere slanger er å anbefale, men det har du antakeligvis allerede erfart......

5817447[/snapback]

Kortslutning sier du? Jeg hadde jo ikke strøm på da jeg monterte den, så da er vel ikke faren så stor for kortslutning, eller er det det likevel? :dontgetit:

Etter at den var montert, og satt inn er jeg ganske sikker på at den ikke var i kontakt med noe annet enn GPU på kortet.

Hmmm, helt ytterst på to av hjørnene på GPU var det litt hvitt, mulig at bittelitt er gått av der ja (men veldig veldig lite eventuelt), men kortet ser jo ut til å virke igjen nå da? Enten er vel GPU ødelagt eller så er den ikke det, den kan vel ikke bli bra igjen etter en liten stund heller?

Bruker silikonslanger, og syntes ikke det så ut som om det var så veldig stort press på blokka, men synes dette er veldig vanskelig å vurdere da.

Har kommet på en ting til som kanskje er relevant. Før jeg tok ut kortet for montering av blokk så tok jeg av slangene på CPU (power var av) og da kom det noen dråper vann ned på baksiden av grafikk kortet.

Jeg tørket alt vannet bort med papir, helt sikker på at det ikke var noe fukt å se noe sted, monterte blokka og det gikk vel ihvertfall en time før jeg hadde fått koblet alt sammen igjen.

Kan fukt på baksiden av kortet likevel være årsaken?

Det var først neste dag at jeg prøvde kortet i en annen maskin, og det virket. Men det virket jo fremdeles ikke i problemmaskinen.

Skjønner heller ikke hvorfor reinstallasjon av video driver skulle hjelpe heller.

Lenke til kommentar

Har ikke mye erfaring med dette, men du sier at kortet virker i ny maski/ samme maskin med ny windows, saa tror ikke at det er kortet som er gaaent, men noe annet kluss, prov med ny kjole blokk, eneste jeg kan komme paa i farten. du sier at du har provd alt, saa hvorfor ikke med ny blokk og ny windows instalasjon. kan virke da.

Synd med kortet om det ikke skulle virke....

Lenke til kommentar
Har ikke mye erfaring med dette, men du sier at kortet virker i ny maski/ samme maskin med ny windows, saa tror ikke at det er kortet som er gaaent, men noe annet kluss, prov med ny kjole blokk, eneste jeg kan komme paa i farten. du sier at du har provd alt, saa hvorfor ikke med ny blokk og ny windows instalasjon. kan virke da.

Synd med kortet om det ikke skulle virke....

5823614[/snapback]

:) Har kanskje vært litt uklar i mine lange utredninger, men etter at jeg hadde byttet tilbake til orginal kjøler og til slutt funnet ut at jeg skulle forsøke å reinstallere grafikk driveren så fungerer systemet igjen som før :w00t:

Kjørte systemet med windows media center hele kvelden i går uten problemer.

Er begynt å bli ganske sikker på at det må være fukt fra vannsølet som fikk kortet og maskinen til å henge.

Gjentatte frys og "power off" må ha gjort driveren korrupt.

Når kortet fikk en dag på seg til å tørke skikkelig så virket det igjen, men da var sannsynligvis driver blitt korrupt. Når jeg fikk reinstallert driveren så var alt bra igjen.

Håper jeg da :) (men 5-6 timer med moderat last, uten problemer, burde vel tyde på det).

Nå er bare spørsmålet om jeg tør forsøke meg på nytt igjen da :hmm:

Har vært på Clas Ohlson og kjøpt bends så jeg kan få til noen slangekoblinger som ikke "dytter" så mye på kortet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...