Gå til innhold

Et Videokamera som takler HDTV og som er i bra..

Anbefalte innlegg

Vet dere om noen gode videokamera som tar opp i HDTV format?

Hvor viktig eller stort format bør d være på innspilling av video?

Har sett 640kp og 340kp.. men HDTV er jo mer i sjangeren 2Mp ikkesant?

Jeg trenger noen gode forslag til et kamera som har er billig (nok for meg) med god batteritid og høy oppløsning.

mvh Vegard :)

Ps: Alle tips mottas med takk.. dette er ikke min sterke side :no:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dei fleste vanlege videokamera tek opp video som følgjer PAL-standarden, og har då ei oppløysning på 720*576. Dette tilsvarer ca. 0,41 megapixlar. Av HD-format for konsumentar er det berre HDV som er eit alternativ for augeblikket. Dette kan vere anten 720p eller 1080i. Kamera som filmer med HDV tek opp på vanlege miniDV-kassettar, men komprimerer filmen med MPEG2-codecen. Komprimeringa gjer at ein får video som har høgare oppløysning med same bitrate som vanleg DV-video (PAL-standarden). Komprimeringa gjer og kvaliteten kanskje litt dårlegare og redigeringa vanskelegare.

Sony spesielt har nokre (relativt) billege kamera som kan ta opp i HDV. Dei billegaste er det nylanserte HDR-HC3 (artikkel frå akam.no) og HDR-HC1.

Men hugs at for å redigere dette må du ha ei ganske kraftig datamaskin, og programvare som takler formatet. Det vil og vere vanskeleg å finne ein måte å distribuere videoen på, fram til blu-ray/HD DVD-brennarar vert tilgjengelege. Det betyr at du i byrjinga berre kan sjå det ferdige produktet på di eige datamaskin, med mindre du lager ein vanleg DVD, men då den òg vil følgje PAL-standarden, so får du ikkje bruk for den ekstra oppløysinga.

Du kan lese meir om HDV og HDR-HC1 i andre trådar i forumet, som du finn ved å søke etter t.d. hdv*.

Lenke til kommentar

Vet ikke om du vil tjene så mye på HDTV enda, fremfor et kamera med vanlig PAL oppløsning til samme pris/noe lavere pris. Grunnen er at HDTV blir komprimert ned til å bruke like lite plass som vanlig PAL video på mini-DV tape. Har selv sett HDTV demonstrert, og selv om bildet oppleves klart og fint når det står stille, ser man tydelig kompresjonen når bildet beveger seg (pixelering, "blokker" i bildet og lignende).

Mulig formatet er for nytt og lider av enkelte barnesykdommer, eller så kreves et lagringsmedium som klarer større datamengder pr. sekund.

HDTV kan også være noe kronglete å redigere blant annet på grunn av at kompresjonen krever utrolig mye datakraft under selve redigeringen. Mange som kjøper HDTV kamera, bruker det etter kort tid kun til å ta video i vanlig PAL oppløsning, og da er noe av vitsen med å legge i 5000 kroner ekstra for HD oppløsningen borte. Da får man et minst like bra kamera til 5000 kroner mindre, eller et kamera med mye bedre lysegenskaper og lignende til samme pris.

Sjekk nøye slike kamera i butikken, spør om å få prøve de, ta opp video, se det på en tv-skjerm etterpå og så lignende. Jeg fikk se HDTV demonstrert, og ble ikke imponert over måten video ble lagret på. Kanskje jeg er kresen? Men hvis du ikke er like kresen som meg, har du da bruk for HDTV?

EDIT: Ser at Incanus svarer mye av det samme som jeg gjør, men jeg svarte opprinnelig i en av trådstarters dobbeltposter før jeg så at denne fantes, og har rett og slett bare klippet ut det svaret derfra.

EDIT 2: Anbefaler Panasonic GS-500. Med dette vil jeg tro du får mye bedre bilder enn et hvilket som helst HDTV kamera til under 20.000.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar

Hva med dette da: Panasonic NV-GS35 , er det et kamera som kan annbefales.. da dette prismessig passet meg mye bedre. Kommer jo uansett ikke til å evnt kjøpe før er i (drar til) tyskland i juni.. Har noen der nede som er ute og søker etter bra og billige kameraet til meg der nede også.

Men skal finne det beste kameraet til en best mulig pris her i norge og kjøpe d når jeg kommer til tyskland.

mvh Vegard

Lenke til kommentar

Er det den prisklassen du tenkjer på kan du berre gløyme HDV uansett. Sikkert eit greit kamera, men GS500 som Afseth nemnte er nok eit betre val, og det er ikkje so ekstremt dyrt heller. Forøvrig so finst det nok nokre grunnar til å heller kjøpe i Noreg, til dømes betre dekning på garantien. Men det kan Afseth meir om enn meg.

Lenke til kommentar

Ok... men det GS500 kameraet er nok uansett for dyrt for meg:)

Ser ikke noe galt i å kjøpe d i Tyskland, ser på Tyskland som et OK land og handle elektronikk i. Kina derimot hadde jeg nok vegret meg liiitt mer når de gjelder dyr elektronikk.

Men et spørsmål til.. hva er det som er mest annbefalt til og ta opp videoen på? DV, miniDV, DVD eller HD. ?

mvh Vegard

Lenke til kommentar

GS-500 er for dyrt når du spør om HD kamera? GS-500 er billigere enn noe HD kamera på markedet.

Anyway... å kjøpe i utlandet er risikabelt, og sjelden noe billigere. Husk at du må legge på 25% moms som må betales når du tar det med inn i landet (ellers kalles det smugling) og du mister fem års reklamasjonsrett. I beste fall får du ett års garanti som også gjelder i Norge, men du må selv ordne og bekoste frakt til og fra verkstedet. Det er opp til en enkelt om det man evt. sparer lønner seg. Pass også på at du får med det samme som du gjør i Norge, da enkelte utenlandske butikker stripper pakkene for batteri, lader, kabler og så videre som vanligvis følger med i Norge.

I stedet for GS-35 ville jeg gått for et 3CCD kamera. GS-180 er vel det billigste, og varmt anbefalt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...