kak Skrevet 31. mars 2006 Del Skrevet 31. mars 2006 Dette er ganske basic: - Lukkerprioritert når du ønsker å fryse en bevegelse eller ønsker en lang eksponering. - Blenderprioritert når du ønsker enten liten eller stor dybdeskarphet. - Program/Auto kan selvfølgelig benyttes hvis du ikke er ute etter noen av disse egenskapene/effektene. Da velger kameraet en "gylden middelvei". Lenke til kommentar
mr messenger Skrevet 31. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2006 hvis jeg bestemmer meg at jeg skal ta bilder av f.eks mennesker eller noe sånt.. ? Hvordan kan jeg stille inn kameraet slik at jeg får stor dybdeskarphet i bildet da, altså uskarp bakgrunn hele tiden på hvert bilde jeg tar. Jeg ser Scanpix ofte gjør dette hele tiden på fotballkamper osv.. Lenke til kommentar
Doogle Skrevet 31. mars 2006 Del Skrevet 31. mars 2006 (endret) Hvordan kan jeg stille inn kameraet slik at jeg får stor dybdeskarphet i bildet da, altså uskarp bakgrunn hele tiden på hvert bilde jeg tar.5846978[/snapback] Du mener med andre ord *liten* dybdeskarphet. Dette henger sammen med blenderen; elementær fotokunnskap forøvrig. Kjøp deg en fotobok for begynnere til et par hundrelapper og du vil garantert heve bildene dine mange hakk bare fordi du vet hva du gjør. Må ærlig si at jeg lurer på nivået på undervisningen (mener å ha lest at du har foto på videregående?) hvis man ikke engang har gått igjennom dette som jo er helt helt helt heeeelt grunnleggende for å ta noe mer enn snapshots. Høyere blendertall jo større dybdeskarphet og motsatt. På f.eks. portretter er det ofte ønskelig at bakgrunnen blir 'blurret' for at personen skal fremtre tydelig og på andre typer bilder vil man jo gjerne at mest mulig skal være skarpt. Sett kameraet på blenderprioritet (ofte angitt som A (Aperture på engelsk)) og skyt noen bilder med ulike blenderinnstillinger (bruker du blenderprioritet så velger kameraet automatisk riktig lukkertid i forhold til blender for deg) - f.eks. 4, 8 og 16 - der du fokuserer på et eller annet i forgrunnen på samme måte på alle bildene og du ser forskjellen med en gang du får opp bildene på PC-skjermen. Nå er jo heldigvis 'learning by doing' veldig enkelt og gratis med digital speilrefleks i motsetning til tidligere hvor det både kostet penger (film/fremkalling) og var tidkrevende (notere eksponeringsdata for hvert bilde) å ha kontroll på hva man drevr med. De viktigste dataene (blender/lukker osv.) lagres jo nå sammen med bildefilen i kameraet. Det enkleste hvis man bare skal ta testbilder er å bruke JPG; da kan du bare browse igjennom dem i utforskeren og høyreklikke på bildene for å få data som lukker/blender osv. med en gang. Endret 31. mars 2006 av Doogle Lenke til kommentar
mr messenger Skrevet 1. april 2006 Forfatter Del Skrevet 1. april 2006 (endret) Ja, jeg har foto på videregående og en fotograf som lærer og han sier at det er stor dybdeskarphet. Ikke liten dybdeskarphet når det er uskarpt bakgrunn. sitat fra deg: Høyere blendertall jo større dybdeskarphet og motsatt. På f.eks. portretter er det ofte ønskelig at bakgrunnen blir 'blurret' for at personen skal fremtre tydelig og på andre typer bilder vil man jo gjerne at mest mulig skal være skarpt. Det er dette jeg mener. Jeg vet selvfølgelig hvordan man får stor dybdeskarphet i bildet f.eks på portrett. Det er å zoome inn f.eks så finner kameraet et punkt i bilde den vil fokusere på. Dermed forgrunn skarp og bakgrunn uskarp. Det beste bildeformatet er Raw-fil format Endret 1. april 2006 av mr messenger Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 1. april 2006 Del Skrevet 1. april 2006 Du må zoome inn, det er riktig. Så må du selvsagt velge så stor blender som mulig (avhengig av optikkens skarphet). Da får du liten (!) dybdeskarphet, ikke stor (som du hevder læreren på skolen sier det heter). Lenke til kommentar
Doogle Skrevet 1. april 2006 Del Skrevet 1. april 2006 Jeg vet selvfølgelig hvordan man får stor dybdeskarphet i bildet f.eks på portrett. Det er å zoome inn f.eks så finner kameraet et punkt i bilde den vil fokusere på. Dermed forgrunn skarp og bakgrunn uskarp. 5848694[/snapback] Ja lykke til... Lenke til kommentar
mr messenger Skrevet 1. april 2006 Forfatter Del Skrevet 1. april 2006 Du må zoome inn, det er riktig. Så må du selvsagt velge så stor blender som mulig (avhengig av optikkens skarphet). Da får du liten (!) dybdeskarphet, ikke stor (som du hevder læreren på skolen sier det heter). 5848722[/snapback] Dette vet jeg. Så det er liten dybdeskarphet det heter altså når bakgrunn er uskarp? og på et vanlig bilde er det stor dybdeskarphet da? Lenke til kommentar
mr messenger Skrevet 1. april 2006 Forfatter Del Skrevet 1. april 2006 Hva mener dere dette bildet er da? stor eller liten dybdeskarphet? Lenke til kommentar
mr messenger Skrevet 1. april 2006 Forfatter Del Skrevet 1. april 2006 Hva mener dere dette bildet er da? stor eller liten dybdeskarphet? Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 1. april 2006 Del Skrevet 1. april 2006 (endret) Dette bildet har så liten dybdeskarphet som er mulig å få med kitzoomen til Eos 300. F/5,6 på 55mm. Edit: Bildet er forøvrig fryktelig stort. Du bør nedskallere bilder en del før du poster dem. 1000 pixel bredde holder i lange baner. Selv bruker jeg mellom 700 og 1000. Endret 1. april 2006 av PMnormal Lenke til kommentar
mr messenger Skrevet 1. april 2006 Forfatter Del Skrevet 1. april 2006 hva med dette bildet her til Scanpix da? Jeg har tatt det blomsterbildet selv. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 1. april 2006 Del Skrevet 1. april 2006 Så lenge bakgrunnen er så uskarp, så sier det seg selv at vi snakker om liten dybdeskarphet. Det er i prinsippet ingen teknisk forskjell på de to bildene du har vist her. Slik kan vi fortsette til i morgen, men jeg regner med at du har forstått poenget nå. Lenke til kommentar
mr messenger Skrevet 1. april 2006 Forfatter Del Skrevet 1. april 2006 Jeg er ikke sur jeg... hadde bare hørt fra fotografen at det var stor dybdeskarphet. og når dere hevder det er liten dybdeskarphet så ble jeg litt forvirret bare. Jeg vet at disse to bildene er like Lenke til kommentar
Ustedalen Skrevet 1. april 2006 Del Skrevet 1. april 2006 Hvis jeg har forstått det riktig, så er det smartest å bruke blenderinnstillingen (A) når du tar bildet? Jeg bruker alltid lukkerinnstillingen (S) Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 1. april 2006 Del Skrevet 1. april 2006 hva med dette bildet her til Scanpix da? Jeg har tatt det blomsterbildet selv. 5850352[/snapback] Vil du ta et bilde som det av Van Nistelrooy bestiller du deg f.eks dette objektivet http://www.fotovideo.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=10540 og dette kamerahuset http://www.fotovideo.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=22139. Lenke til kommentar
mr messenger Skrevet 1. april 2006 Forfatter Del Skrevet 1. april 2006 Ja, men disse var sinnsyk dyre og jeg kommer sikkert til å kjøpe de hvis jeg velger å bli fotograf. Lenke til kommentar
ozm Skrevet 28. april 2006 Del Skrevet 28. april 2006 Til bilder av folk og slikt uten stativ, ambefales det ikke å bruke lukkertider under 1/30 sek. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 29. april 2006 Del Skrevet 29. april 2006 (endret) Hvis jeg har forstått det riktig, så er det smartest å bruke blenderinnstillingen (A) når du tar bildet? Jeg bruker alltid lukkerinnstillingen (S) 5851229[/snapback] En fordel med blenderprioritet er at du alltid faar tatt bildet. Det kan hende lukkertiden ikke blir kort nok, men du faar alltid rett eksponering. Det er ikke tilfelle med lukkerprioritet. Til bilder av folk og slikt uten stativ, ambefales det ikke å bruke lukkertider under 1/30 sek. Hvis jeg konsentrerer meg, puster godt ut og hviler kameraet godt saa tar jeg mer enn brukbare bilder paa 1/20 med et 24mm objektiv (36mm effektivt). Med 50mm faar jeg bare uskarphet paa 1/30 Endret 29. april 2006 av Herr Brun Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 1. mai 2006 Del Skrevet 1. mai 2006 (endret) Ja, jeg har foto på videregående og en fotograf som lærer og han sier at det er stor dybdeskarphet. Ikke liten dybdeskarphet når det er uskarpt bakgrunn. sitat fra deg: Høyere blendertall jo større dybdeskarphet og motsatt. På f.eks. portretter er det ofte ønskelig at bakgrunnen blir 'blurret' for at personen skal fremtre tydelig og på andre typer bilder vil man jo gjerne at mest mulig skal være skarpt. Det er dette jeg mener. Jeg vet selvfølgelig hvordan man får stor dybdeskarphet i bildet f.eks på portrett. Det er å zoome inn f.eks så finner kameraet et punkt i bilde den vil fokusere på. Dermed forgrunn skarp og bakgrunn uskarp. Det beste bildeformatet er Raw-fil format 5848694[/snapback] Hvis din laerer sier at det heter stor dybdeskarphet naar det er uskarp bakgrunn saa er din laerer en kvakksalver Beklager, men jeg har lite respekt for folk som sier slike direkte usannheter, og laerere burde i alle fall ikke gjoere det. Det ligger i ordet! "dybdeskarphet"=skarphet i dybden, det som ligger "i dybden" av fotografiet blir skarpt, eller hvor langt "i dybden" bildet er skarpt. Stor dybdeskarphet=bildet blir skarpere "i dybden". Edit: Beklager for dobbeltpost, glemte at jeg hadde postet her Endret 1. mai 2006 av Herr Brun Lenke til kommentar
jlw Skrevet 1. mai 2006 Del Skrevet 1. mai 2006 Photoshop kanske? Motion blur filtret är trevligt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå