mr messenger Skrevet 26. mars 2006 Del Skrevet 26. mars 2006 Hei.. jeg lurer på hvordan jeg kan ta et slikt bilde? jeg vet hvordan Blenderåpning, ISO-verdi og jeg vet at man må ha lang lukkertid på et slik bildet men hvor lang? 1/500 sek er veldig lite i lukkertid. Men holder 1000 - 1250 sek? vil bilde bli som dette da? hvis jeg tar bilde av en bil eller tog eller noe sånt? Lenke til kommentar
andreash Skrevet 26. mars 2006 Del Skrevet 26. mars 2006 Hei.. jeg lurer på hvordan jeg kan ta et slikt bilde? jeg vet hvordan Blenderåpning, ISO-verdi og jeg vet at man må ha lang lukkertid på et slik bildet men hvor lang? 1/500 sek er veldig lite i lukkertid. Men holder 1000 - 1250 sek? vil bilde bli som dette da? hvis jeg tar bilde av en bil eller tog eller noe sånt? 5816331[/snapback] Jeg ville tro de har brukt relativ lang lukkertid på denne. Et eksempel på lang lukkertid: Atle Kvia sitt bilde Her har han brukt 6 sekunders lukker. Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 26. mars 2006 Del Skrevet 26. mars 2006 Lukkertiden her er nok under 1 sek. Toget er i bevegelse og knapt blurret. Folkene på stasjonen er tilnærmet klare. Et helt kurant bilde å ta. Dvs å se motivet pluss det å komponere bildet krever jo at en har en viss peiling. Men selve innstillingen på kamera er rimelig rett frem. Lenke til kommentar
Tdale Skrevet 26. mars 2006 Del Skrevet 26. mars 2006 Vanskelig å si hvor fort toget kjører, men siden det er ved perrongen, kan vi f.eks anta at det kjører i omtrent 36 km/t, som er det samme som 10 m/s Bruker man 1/1000 sekund lukkertid, vil toget bevege seg 1cm mens lukkeren er åpen. Det er for lite, i og med at toget er ganske uklart. 1/100 sekund vil gi 10cm bevegelse, noe som kanskje og er litt lite..? 1/10 vil gi 1 meters bevegelse, noe som kanskje er litt i meste laget. 1/50 kanskje? Men ikke så lite som 1/1000, det er ganske sikkert. Lenke til kommentar
Rivers Skrevet 26. mars 2006 Del Skrevet 26. mars 2006 Jeg vil tippe at bildet du postet er tatt på 1/8 sek... ca.... +/-... omtrent..... Prøver meg på litt matte også Et kjøretøy som beveger seg i 60km/t beveger seg 16 meter i sekundet. Med en lukkertid på 1/10 sek vil det ha beveget seg 1,6 meter, 1/20 sek = 0,8 meter og 1/40sek = 0,4 meter. Så ting som beveger seg i 60km/t +/- og oppover burde du ha mulighet til å ta bilde av uten å bruke stativ. Og hvis du følger kjøretøyet med kamera når du tar bildet så kan du få et bilde hvor kjøretøyet er skarpt og bakgrunnen er uskarp. Lenke til kommentar
mr messenger Skrevet 26. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2006 Jeg tok feil. Nå husker jeg at lukkertid fra 100 og oppover er rask lukkertid. og de under er lang lukker. Hvis jeg skal ta et slik bilde, kan jeg da bruke fra f.eks 8 sek og frem til 15 sek. ? blir det noe lignende da? Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 26. mars 2006 Del Skrevet 26. mars 2006 Fra 1/8s til 1/15s. Bare prøv, en lignende effekt vil du i alle fall få. Lenke til kommentar
mr messenger Skrevet 26. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2006 jepp skal prøve Lenke til kommentar
ovrebekk Skrevet 27. mars 2006 Del Skrevet 27. mars 2006 Bruk stativ hvis du har. Hvis ikke er det vanskelig å få resten av bildet skarpt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713 Skrevet 27. mars 2006 Del Skrevet 27. mars 2006 Hehe.. Se på sekundviseren på klokken.. Ser ikke ut til at den flytter seg mer enn 1 sekund. (kurant å se rødt på sort..) Men i realiteten er det nok mindre enn 1 sekund.. Jeg er ingen fotoekspert, men ettersom den nærmeste personen er ganske klar, så tror jeg det heller er toget som kjører. Kanskje er det passerende tog? De kjører jo fort, og eksponeringen kan være dertil kortere.. Lenke til kommentar
mr messenger Skrevet 27. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2006 Hvis jeg stiller inn kameraet slik (Canon EOS 300D): - ISO-verdi: 200 - Blenderåpning: 5.6 - White Balance: Automatisk/innelys... Blitz Lukkertid: fra 1/8 sek - 1/15 sek. Blir bildet greit da? hvis det er inne på en sentralbane stasjon i Oslo f.eks. ? Lenke til kommentar
ovrebekk Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 Vil tro du trenger litt lenger lukkertid, men det kommer jo ann på hvor mye lys det er der nede. Dra ned og prøv. Blir det ikke bra så er det bare å forandre litt på innstillingene og prøve igjen. Koster jo ikke en krone Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 Hvis jeg stiller inn kameraet slik (Canon EOS 300D): - ISO-verdi: 200 - Blenderåpning: 5.6 - White Balance: Automatisk/innelys... Blitz Lukkertid: fra 1/8 sek - 1/15 sek. Blir bildet greit da? hvis det er inne på en sentralbane stasjon i Oslo f.eks. ? 5822715[/snapback] Det finnes ikke et fasitsvar på dette. Husk at blender korresponderer altid til valgt lukkertid, eller omvendt. Er du i tvil kan du bruke lukkerprioritert automatikk. Lenke til kommentar
Doogle Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 (endret) Jeg brukte 1,5 sekunds eksponering på dette (T-banen går med andre ord ganske sakte selv om det ser lynraskt ut). Det enkleste er vel å bruke blenderprioritet og så bare justere blenderen til du får en ok lukkertid. Hvor mye 'blur' du får avhenger jo også av hvor fort tingen du skal blurre beveger seg og ikke bare av lukkertiden. Endret 28. mars 2006 av Doogle Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 Stilig bilde, synes jeg. Utover det så er det kanskje greiest å bruke din resept, såfremt du bruker blendeprioritert som standard. Det gjør jeg, så jeg velger altid den løsningen. Hvis du derimot bruker p som standardinnstilling, så synes jeg egentlig lukkerprioritert er like greit. Da foretar du tross alt det valget du ønsker direkte, og er pedagogisk mer riktig under opplæring. Lenke til kommentar
mr messenger Skrevet 29. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2006 Vil tro du trenger litt lenger lukkertid, men det kommer jo ann på hvor mye lys det er der nede.Dra ned og prøv. Blir det ikke bra så er det bare å forandre litt på innstillingene og prøve igjen. Koster jo ikke en krone Ja, det er det jeg også tror at om jeg har så liten lukkertid på kamera blir det noen ganger lite lys i bildet. Men jeg skal prøve disse innstillingene. Jeg vet at en kompis tok et slik bilde, bare med bil. og han brukte 1/15 sek. på lukkertiden. det klarte han bra men det var ute i dagslys. kanskje litt forskjell der.. kunne jo prøvd fra 1/8 - 1/20 sek? det kunne kanskje funka. prøvd alle de. Lenke til kommentar
Doogle Skrevet 29. mars 2006 Del Skrevet 29. mars 2006 Ja, det er det jeg også tror at om jeg har så liten lukkertid på kamera blir det noen ganger lite lys i bildet. 5836060[/snapback] For all del; bruk enten lukker- eller blenderprioritet så eksponeringen blir nogenlunde riktig. Å stille blender/lukker manuelt uavhengig av hverandre er risikobetont hvis du ikke dobbelsjekker at eksponeringen blir korrekt. Lenke til kommentar
mr messenger Skrevet 30. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2006 (endret) Okei. Nå har jeg vært i Oslo og tatt bilder. Men glemte å ta bilde av toget Jeg satt på toget og kom på det... kjipt... Men jeg prøvde å ta noen slike bilder hjemme men av biler. Ikke tog.. Jeg brukte da 1/40 sek på disse bildene.. det var overskyet og bildene fikk mer lys inn fordi lukkertiden fikk litt lenger tid og fange lyset på. =) Har ikke lagt dem inn ennå. Bare sjekka dem i Photoshop. Tar bilde i Rawfil-format. Det er best!! Endret 30. mars 2006 av mr messenger Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 30. mars 2006 Del Skrevet 30. mars 2006 Når du øker lukkertiden, må du naturligvis kompensere med å slippe inn mer lys. Halvering av lukkertid betyr et steg opp på blenderen. Informasjon om eksponeringen du har valgt får du inne i søkeren. Der vises det om du overeksponerer (+), eller om du undereksponerer (-). Det er greit å lære dette med en gang, for ellers så forstår du ikke hva kamera gjør når det velger en eksponering for deg. Det er greit å være bevisst på sine valg, og det er du ikke før du kan eksponere manuellt. Det er slettes ikke vanskelig, og når du først har investert i et så avansert og dyrt kamera.... Lenke til kommentar
Tdale Skrevet 30. mars 2006 Del Skrevet 30. mars 2006 Ja, det er det jeg også tror at om jeg har så liten lukkertid på kamera blir det noen ganger lite lys i bildet. Men jeg skal prøve disse innstillingene. Jeg vet at en kompis tok et slik bilde, bare med bil. og han brukte 1/15 sek. på lukkertiden. det klarte han bra men det var ute i dagslys. kanskje litt forskjell der.. kunne jo prøvd fra 1/8 - 1/20 sek? det kunne kanskje funka. prøvd alle de. 5836060[/snapback] 1/15 sekund er jo ganske lang lukkertid. I normalt dagslys vil du måtte ha temmelig liten blender for å få korrekt eksponering. Vel er det mindre lys innendørs, men 1/15 pleier som regel å være nok, selv i ganske dårlig belyste rom. Tommy Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå