Gå til innhold

Stillegående laptop med bra batterilevetid?

Anbefalte innlegg

Mine foreldre skal kjøpe seg datamaskin, og for å spare plass og ha mulighet til å ha den hvor som helst, vil de ha en bærbar.

Det som er viktig for de er at den:

*Er stillegående (at viften går minst mulig/aldri)

*Stillegående harddisk. Knatring ved bruk er ok, idle støy er viktigst

*Har bra batterilevetid

*Er enkel i bruk (blant annet så er masse ekstra funksjonsknapper bare forvirrende)

Pluss om den har:

*Integrert trådløst nettverk

*God lyd

*Skarp fin skjerm

*DVD brenner (er vel så godt som standard nå)

Det som IKKE er viktig er at den:

*Er kraftig

*Har stor skjerm

*Er liten

Pris ca. 5-8000 kroner.

Den skal hovedsaklig kjøre Windows XP, og fint om den takler nye Windows når den kommer. Vil brukes mest til internett og e-post. Av minimumspesifikasjoner har jeg tenkt 512MB ram og 40-60GB harddisk. Helst over 1,5Ghz er også bra.

Har selv kun hatt Fujitsu Siemens bærbare og er fornøyd med de, men tar i mot tips om andre maskiner også.

Takk for svar :)

Endret av Afseth
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mine foreldre skal kjøpe seg datamaskin, og for å spare plass og ha mulighet til å ha den hvor som helst, vil de ha en bærbar.

Det som er viktig for de er at den:

*Er stillegående (at viften går minst mulig/aldri)

*Har bra batterilevetid

*Er enkel i bruk (blant annet så er masse ekstra funksjonsknapper bare forvirrende)

Pluss om den har:

*Integrert trådløst nettverk

*God lyd

*Skarp fin skjerm

*Stillegående harddisk (5400 RPM)

Det som IKKE er viktig er at den:

*Er kraftig

*Har stor skjerm

*Er liten

Pris ca. 5-8000 kroner.

Den skal hovedsaklig kjøre Windows XP, og fint om den takler nye Windows når den kommer. Vil brukes mest til internett og e-post. Av minimumspesifikasjoner har jeg tenkt 512MB ram og 40-60GB harddisk. Helst over 1,5Ghz er også bra.

Har selv kun hatt Fujitsu Siemens bærbare og er fornøyd med de, men tar i mot tips om andre maskiner også.

Takk for svar :)

5816298[/snapback]

Sjekk denne ---- Et av de beste kjøpene du kan gjøre for under 8000,-

Eneste minuset her er kanskje hardisken som bare er 4200 rpm ... Men dette betyr egentlig ingenting... Og Har det så mye å si å koster det nesten ingenting for en god , stillegående raskere disk og det er veldig enkelt å bytte.

HP Compaq NX6125

Lenke til kommentar

Så ikke dum ut den der. Foresten, bra at harddisken er 4200rpm. Betyr jo bare at den er ganske stillegående (tenkte egentlig på 4200 rpm, har endret originalposten nå).

Men du er sikker på at den ikke har en bråkete vifte som går mye av tiden? Det er prioritering nummer en!

Lenke til kommentar

Hmm... ja, da er ikke 4200 rpm et must, bare at harddisken er stillegående (nok en oppdatering av originalpost :) ) Man lærer så lenge man lever.

Ettersom stillegående laptop er det viktigste her, lurer jeg på om noen har den HP laptop'en som supernapa anbefaler og kan fortelle litt om støynivå på den, eller har tips om andre stillegående laptop'er :)

Lenke til kommentar
Rotasjonshastigheten sier ingenting om hvor mye harddisken bråker. Man kan ha en harddisk på 7200 rpm som bråker mindre enn en på 4200 rpm. Bare se på denne testen.

5817172[/snapback]

Ingenting å si er vel en overdrivelse? Det er jo lettere å lage en stillere disk om den roterer sakte. Dessuten er ikke akkurat en gjeng folk som hører på ting og sier low eller medium en klippesolid test.

AtW

Lenke til kommentar

Sjekk på dell.no, der er det et par billige datamaskiner med PM cpu og den klokker seg ned ergo lite varme og effekt + bra batteri. Testet selv en inpsiron 1300 med pm og den har 5 timer batteri og varmer ikke i det hele tatt. Vifta går ikke om du bare surfer eller skriver.

Lenke til kommentar
Sjekk på dell.no, der er det et par billige datamaskiner med PM cpu og den klokker seg ned ergo lite varme og effekt + bra batteri.  Testet selv en inpsiron 1300 med pm og den har 5 timer batteri og varmer ikke i det hele tatt. Vifta går ikke om du bare surfer eller skriver.

5819125[/snapback]

Tror jeg slenger meg på og anbefaler denne jeg og, men velg de litt dyrere prosessorene og størst mulig batteri.

Lenke til kommentar

Har dårlige erfaringer med Dell maskinene til venner og på jobben. Selv om jeg har vært uheldig og det kanskje til og med finnes tall på at Dell ikke er så ille, så føles det ikke godt å kjøpe Dell... navnet er litt skjemmende for meg.

Fujitsu maskinen ser veldig aktuell ut. Men eberland... går viften ofte? Er ikke kritisk om den så vidt er hørbar. Ellers er den Acer maskinen også veldig interessant, men på grunnlag av at den koster mer og at jeg har gode erfaringer med Fujitsu Siemens, så tror jeg at jeg heller i den retning.

Vil gjerne ha flere synspunkter, og flere erfaringer når det gjelder disse to maskinene.

Lenke til kommentar

Hvis ikke HP og Fujitsu har gjort store endringer siste tiden så er disse neppe noe mer stillegående enn andre maskiner. HP har jeg vært i befatning med flere ganger og de imponerer ikke. Etter min mening er det altfor høy viftestøy på dem. En kollega kjøpte Fujitsu Amilo forrige måned og viften høres veldig godt på den. Jeg har hatt min Dell Inspiron i en måned og jeg har ennå ikke hørt viften øke hastigheten. Min anbefaling må bli en Dell Inspiron 1300 med 1.7 GHz cpu, 1 Gb ram og 80 Gb harddisk til kr 7.500,-.

Endret av UllForEver
Lenke til kommentar
Har dårlige erfaringer med Dell maskinene til venner og på jobben. Selv om jeg har vært uheldig og det kanskje til og med finnes tall på at Dell ikke er så ille, så føles det ikke godt å kjøpe Dell... navnet er litt skjemmende for meg.

Fujitsu maskinen ser veldig aktuell ut. Men eberland... går viften ofte? Er ikke kritisk om den så vidt er hørbar. Ellers er den Acer maskinen også veldig interessant, men på grunnlag av at den koster mer og at jeg har gode erfaringer med Fujitsu Siemens, så tror jeg at jeg heller i den retning.

Vil gjerne ha flere synspunkter, og flere erfaringer når det gjelder disse to maskinene.

5821007[/snapback]

Viften går relativt ofte, men knapt hørbar.

Er selv ganske kresen på støy, og synes ikke den bråket. Det er jo en Celeron, så det er ikke mulig å styre viften på den....

Lenke til kommentar
Jeg vil anbefale denne http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=25622

Vi har denne selv og den er lydløs med Hardware Centrino Control (dønn stille)

Den har en nydelig skjerm og jeg får ikke fullrost denne maskinen godt nok, for mennesker som ikke må spille de nyeste spillene.

NB- harddisk er på 5400 RPM

5817425[/snapback]

Heller nå mer og mer mot denne maskinen, om den virkelig er så dønn stille som Jada-jada påstår. Jo stillere, jo bedre, og hvis Fujitsu maskinen kan høres, så er denne Acer maskinen mer aktuell tross pris. At den har veldig bra skjerm er jo viktig også.

Noen som kan fortelle mer om denne modellen (Jada-jada f.eks) eller Acer generelt?

Lenke til kommentar
Jeg vil anbefale denne http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=25622

Vi har denne selv og den er lydløs med Hardware Centrino Control (dønn stille)

Den har en nydelig skjerm og jeg får ikke fullrost denne maskinen godt nok, for mennesker som ikke må spille de nyeste spillene.

NB- harddisk er på 5400 RPM

5817425[/snapback]

Heller nå mer og mer mot denne maskinen, om den virkelig er så dønn stille som Jada-jada påstår. Jo stillere, jo bedre, og hvis Fujitsu maskinen kan høres, så er denne Acer maskinen mer aktuell tross pris. At den har veldig bra skjerm er jo viktig også.

Noen som kan fortelle mer om denne modellen (Jada-jada f.eks) eller Acer generelt?

5822570[/snapback]

Som skrevet tidligere så er denne dønn stille med "gratis programmet" hardware centrino control, den har en rask harddisk, veldig god skjerm, stilfult disegn, og faktisk et skjermkort som overasket meg veldig.. jeg spiller litt eldre spill som Medal og Honor-Mafia-Max Payne1 og 2-Hitman 1,2,3 hvis dette sier deg noe.

Er du ute etter en maskin som har god kvalitet, god suport, og er stillegånde så hadde jeg ikke vært i tvil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...