fxwz Skrevet 26. mars 2006 Del Skrevet 26. mars 2006 Så akkurat AS Norge på TV2, for å få med meg litt ekstra kunnskap til økonomiprøven imorgen. Fikk da forklart at oljeprisen steg da USA bestemte seg for å bombe Irak, når Irak gikk til krig mot Quwait. At oljeprisen gikk rett til værs etter 11.September. I det første tilfellet så kan jeg se at prisen går opp, pga etterspørselen, siden det er krig? Men ser ikke helt sammenhengen i at to bygninger faller ned, og oljeprisen går rett til værs? Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 26. mars 2006 Del Skrevet 26. mars 2006 Kanskje man frykter konflikter i nærheten av store oljenasjoner? Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 26. mars 2006 Del Skrevet 26. mars 2006 Mindre tilgjengelig, ustabilt noe som fører til at selskaper ikke tørr å statse like mye på olje fra midt-østen etc. Dette fører til at prisene går opp. Rett før Irak-krigen trodde mange at irakerene ville sette fyr på oljen, slik de gjorde i kuwait, og mange sikkret seg mye olje rett før krigen. Dette førte til at prisene gikk opp. Lenke til kommentar
Hubbert Skrevet 26. mars 2006 Del Skrevet 26. mars 2006 (endret) Fikk da forklart at oljeprisen steg da USA bestemte seg for å bombe Irak, når Irak gikk til krig mot Quwait. At oljeprisen gikk rett til værs etter 11.September. I det første tilfellet så kan jeg se at prisen går opp, pga etterspørselen, siden det er krig? Men ser ikke helt sammenhengen i at to bygninger faller ned, og oljeprisen går rett til værs? ASK ME ABOUT PEAK OIL. I all korthet: 1. Økende etterspørsel 2. Lavere kvalitet på oljen 3. Mindre tilgjengelig overskudds-kapasitet 4. Generel usikkerhet i markedet på det aktuelle tidspunkt Man ser forøvrig en ganske lik topp etter Katrina, dog må det nevnes at her ble det da sendt olje fra strategiske lagre over hele verden til USA i fire måneder etterpå for å kontrollere prisen. Likefullt: Bygningene har ikke brukt to år på å klapse isammen. Trenden i prisen (blå linje er 200 dagers glidende gjennomsnitt) er klar. ASK ME ABOUT PEAK OIL. Jawohl mein Führer, der ble jeg for ivrig gitt. Vi schnakker om 2001, inte 2004-2006, nej det vart fehl jah. Da gjør vi det schlik: Da skulle alt være i sin schjønneste orden og vi krafser oss litt i skallen for å finne ut hvoffor prisen er så høy da det kan jo ikke stemme Å NEI DET GÅR GALT HVA SKAL VI GJØRE? Endret 26. mars 2006 av Hubbert Lenke til kommentar
noxeiS Skrevet 26. mars 2006 Del Skrevet 26. mars 2006 Ser ut som det tok helt av etter januar 2004. Det har nok lite å gjøre med 9/11, og heller mye mer å gjøre med Irakkrigen, Kinas økende etterspørsel, og mange andre markedseffekter. Lenke til kommentar
Hubbert Skrevet 26. mars 2006 Del Skrevet 26. mars 2006 (endret) mye mer å gjøre med Irakkrigen, NEIN! Noch mehr, ACHTUNG: Endret 26. mars 2006 av Hubbert Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå