Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Regler får å skrive kåseri?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er vel kanskje for sent å svare nå, men jeg tar en sjanse.

På radioen er det hver morgen mener jeg å huske et kåseri, han "Tore Skoglund" (jeg tror han het det, om jeg ikke blander han med en annen da....) er veldig flink til det med kåseri, og han har som sagt et kåseri daglig i nitimen tror jeg, pleier alltid å få det med meg i helgene.

Tror du kan hente en del inspirasjon fra å høre på det. Ellers stemmer det Squirrel nevner.

Husk forresten at kåseri blir muntlig fremført, mens petitartikkel som er ganske likt, skal skrives. Vet ikke helt sikkert om det var noen andre forskjeller på petiartikkel og kåseri for øyeblikket.

Lenke til kommentar
Husker ikke riktig alt, men blant annet boer du

- Henvende deg til leseren.

- Vaere humoristisk.

- Gjerne skrive om dagligdagse ting.

Mer husker jeg ikke.

5816471[/snapback]

Rett meg hvis jeg tar feil, men er ikke det i essay man skriver til leseren? Mener kåseri skal være ment for flere personer, litt mer offentlig.

Lenke til kommentar

Søkte litt.

Et par stikkord om hva som kjennetegner sjangeren kåseri.

# Kåseri er en tekst som er rettet mot en spesiell hendelse eller ting, den kan være morsom, trist osv.

# de viktigste virkemidlene er: humor, overdrivelse, ironi og sarkasme

# å fremme et synspunkt på en humoristisk måte.

# Slutten og hoveddelen har en sammenheng med at på slutten går kåsøren tilbake til poenget som han hadde i hoveddelen.

# I hoveddelen av kåseriet prøver kåsøren å framstille emnet eller saken på en uhøytidelig måte, gjerne sett fra ulike vinkler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...