Gå til innhold

"avansert" kompaktkamera eller brukt speilrefleks?

Anbefalte innlegg

Har endelig råd til å kjøpe meg et digitalt kamera, men er ikke helt sikker på hva jeg skal velge. Har fra før Canon eos 300 som jeg er veldig fornøyd med, men det blir litt dyrt i lengden for en student å fremkalle bilder hele tiden.. Jeg har ikke råd til noe dyrt kamera, kan bruke 3-4000kr, så da blir det av typen "avansert kompaktkamera" eller et brukt digitalt speilrefleks kamera.

Det er jo pluss og minus med det meste, skulle gjerne hatt et veldig bra speilrefleks kamera i lommeformat som ikke kostet hele stipendet mitt..;) For tiden tar jeg mest bilder av hunder i fart (i skog, snøhule, gresseletter, snø o.l.), naturbilder og vanlige "hverdagsbilder". Hovedsaklig trenger jeg altså et kamera som kan ta bilder ganske kjapt/i fart og hvor man i tillegg kan ta profilbilder. Har veldig lyst på et hvor man kan eksperimentere litt, men der kommer pengene inn i bildet igjen...

Har sett litt på Canon S2 IS og liker det godt, ser at S3 IS kommer i løpet av mai, men regner med at det rett og slett blir for dyrt... Dessuten vil jeg gjerne ha kamera nå;) Har tenkt litt på det med å kjøpe et brukt digitalt speilrefleks, men det blir igjen lit for stort til tider slik at det kan bli vanskeligere/tyngre å ta med på tur/trening i skogen/på fjellet..

Er det noen som har tips og/eller råd? Tar gjerne i mot tips på andre kameraer enn Canon også;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

S2 IS er jo da et godt valg. Det er betydelig mindre enn et dSLR, selv om de jo ikke kan sammenliknes. Dessuten får du jo en heidundrende brennvidde på 35-420 mm, bildestabilisator og vendbar LCD. Det gjør det til et svært morsomt kamera å ha med på tur. Vil du ha det enda mindre, og kan sløyfe stabilisatoren og den vendbare skjermen, kan du lete etter rester av Olympus C-765. På slutten av sin tilgjengelighet lå det på rimelige 2400, og det var svært mye kamera for pengene. Det har 10x zoom, 38-380, og altså noe mindre enn S2 IS, men likefullt et meget bra kamera. Jeg har selv forgjengeren C-750 som mitt gamle reservekamera, og bruker det fortsatt som et supplement, da det er meget kompakt. Ellers har jo Olympus nylig dyttet ut C-765's etterfølger, det har fått navnet SP-500 Ultrazoom, har fått litt høyere oppløsning og en liten ansiktsløfting. Det har også rast på prislista, nå fant jeg det på Akams prisguide til latterlige 2600.

3 gode kamera til en helt greit studentpris...

Lenke til kommentar

Vil også anbefale Panasonic FZ-5, evt. FZ-7 som er kommet ut nå. 12x optisk zoom og optisk bildestabilisator akkurat som S2IS og S3IS, men mangler den vridbare skjermen. Er en del mindre og mye mindre klumpete. Koster også noe mindre enn S2IS/S3IS.

Olympus kameraene som Manskow nevner er heller ikke dumme, men har litt mindre zoom og mangler bildestabilisator.

Lenke til kommentar

Er du sikker på dette med FZ-7 og størrelse kontra Canon'ene, Afseth? Har du fysisk plukket på det?

Jeg har jo som kjent FZ-7's storebror FZ-30, og FZ-7 ser da veldig likt mitt ut, selvsagt sett bort fra objektivlengden. For meg ser det på bildet ut som at selve kamerahuset er rimelig likt, og i såfall er det betyyydelig større enn Olympusene, og muligens også Canonen. Men jeg kan jo ha blitt lurt av bildet, at det rett og slett er en størrelse mindre.

Lenke til kommentar
Er du sikker på dette med FZ-7 og størrelse kontra Canon'ene, Afseth? Har du fysisk plukket på det?

5816455[/snapback]

Jeg selger både Canon og Panasonic kamera, og ja... FZ-5/7 er mindre enn både Canon S2IS og FZ-30 (vet at de på bildet i brosjyren bl.a. ser like store ut, men FZ-5/7 er betydelig mindre faktisk).
Lenke til kommentar

Bildestabilisator er noe jeg gjerne vil ha. Vendbar LCD-skjermen ser jeg at er en del positivt med, bla. i sollys, men det er ikke noe "må ha" så fremt kameraet ellers er bra!

Ble litt usikker nå, er jo pluss og minus med alle kameraer, og jeg ønsker et kamera jeg kan være fornøyd med over lengere tid. Det står at Panasonic FZ7 er litt treg på flere områder, mens Canon S2 IS har treg autofokus og har litt upålitelig autofokus i svakt lys... Nå blir jo FZ7 anbefalt av Akam også.. hehe:)

Hvordan er videofunksjonen i Canon S2 IS og Panasonic FZ7? Er jo litt artig å kunne ta korte videosnutter innimellom..

Lenke til kommentar

5816455[/snapback]

Jeg selger både Canon og Panasonic kamera, og ja... FZ-5/7 er mindre enn både Canon S2IS og FZ-30 (vet at de på bildet i brosjyren bl.a. ser like store ut, men FZ-5/7 er betydelig mindre faktisk).

5816766[/snapback]

Ut fra målene i produktguiden stemmer det at FZ-5 er betydelig mindre enn S2IS, mens FZ-7 er tilnærmet like stor; S2IS er 6 mm høyere, men 3 mm tynnere.

På vekten er det relativt stor forskjell; FZ-7 er 95 gram lettere enn S2-IS.

Lenke til kommentar

Mente at de var betydelig mindre enn FZ-30, som Manskow mente at de ikke var. Når det gjelder S2IS er de ikke betydelig mindre, og stemmer nok at FZ-7 er større enn FZ-5 ja. Virker allikevel mye mindre enn S2IS på grunn av formen (ikke så "klumpete").

Ang. videofunksjon så vet jeg at S2IS har en god videofunksjon, og at du kan ta bilder mens du filmer (blir et lite hakk i videoen riktignok). FZ-7 har nok ikke en like gjennomtenkt videofunksjon, men i mine øyne bør ikke videofunksjonen være avgjørende for kjøp da man bruker et kompaktkamera hovedsaklig til stillbilder.

S2IS er nok det mest avanserte (og beste?) kameraet, men altså noe større og tyngre (bl.a. pga. vridbar skjerm og batteriløsningen som bruker AA batterier).

Endret av Afseth
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...