Gå til innhold

Bilde av solbuen...

Anbefalte innlegg

Var ute å kjørte i går da jeg la merke til noe som lignet en regnbue rett over horisonten.

Kjørte til en plass med bedre utsikt og så at sola hadde en "solbue" rundt hele seg. Fargene var tydligest rett til høyre og venstre for solen.

IMG_2777-solbue.jpg

Bildet er ikke ordentlig behandlet

Jeg kan ikke huske å ha sett noe slikt tidligere...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er enig med Marius, det med den tingen (prikken) på venstre side av bildet. Trekker litt av oppmerkomheten i bildet og ødelegger helheten. Det er fort gjort å fikse det i Photoshop.

Ellers så er bildet ganske fin, spessielt det "Halo" ;) effekten.

Lenke til kommentar

Det var et sjeldent flott halo-bilde.

Skulle ønske du hadde snudd kameraet og tatt et bilde i høydeformat også for å få med hele refleksjonen i vannet. Eventuelt brukt en mindre brennvidde.

Halo dannes av sollysets brytning i iskrystallene i et skylag. Dette er i dette tilfellet kombinert med et opptrekk av trådformete meie-skyer som peker i retning av lavtrykkets senter, noe som bærer bud om kommende nedbør, men ses også gjennom slørskyer når de ikke danner opptrekk av et lavtrykk.

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldingene :)

I dette tilfellet vil jeg karakterisere meg som en heldig fotograf fremfor dyktig fotograf!

Innen jeg var ferdig å "dokumentere" fenomenet så var haloen ikke like tydelig lenger og muligheten for å ta et virkelig flott bilde var sterkt redusert :(

Skulle ønske du hadde snudd kameraet og tatt et bilde i høydeformat også for å få med hele refleksjonen i vannet.

5832230[/snapback]

IMG_2793s.jpg

IMG_2817s.jpg

IMG_2826s.jpg

Lenke til kommentar

Kult at du fikk tatt bilde av et sånt fenomen, dette har jeg aldri sett før. Jeg syns de siste bildene er mye bedre enn det første, særlig det første av de siste.. ja, det ble jo meningsfullt. :p Dette kunne vært fett å lagd et panorama av. Tenk på det neste gang du er ute med kamera og ser en sånn halo. Dette ser man jo hver dag, ikke sant? :ermm:

Lenke til kommentar
Dette ser man jo hver dag, ikke sant?

5835470[/snapback]

Jepp! Her ute flyr det stadig vekk ufo-er forbi huset, det er et fantastisk nordlys hver kveld og total solformørkelse en gang i uka (måneformørkelse kun hver 14. dag). :roll: :!:

Det er mye man ikke tenker på før etterpå når man kommer over et tidsbegrenset motiv som dette.

Heldigvis kunne jeg ta bilde av det siden jeg har med meg kamera stort sett over alt for tiden. Har jo tross alt brukt 12000kr på utstyret.

Lenke til kommentar

Takk for de nye bildene. Jeg er sjelden glad i høydeformat, mitt eget syn går også i breddeformat. Slutter meg til SirMaximus her, en fordel å dekke området som er interessant med flere eksponeringer, for deretter å flette sammen som panorama. Da blir høydeformatet veldig bra. En god vidvinkel vil også gjøre nytten. Liker fremdeles det første bildet best, veldig bra fotografi.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...