Gå til innhold

Kritikk ønskes på komposisjon m.m

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Opprinnelig var bildet i farger, men jeg likte det bedre i sort/hvitt.

Tror det hadde mistet litt av effekten hvis bildet hadde vært lysere.

Føler at kombinasjon av ansiktsuttrykk/øyne er spennende, men det er meg :-)

Skal prøve å legge inn mer kontrast

Lenke til kommentar

Her er originalen (som finnes i en million utgaver på nettet):

29-dvd-shining-inside.jpg

Artig ide, men jeg føler at bildet er overmanipulert.

Det er EN ting som plager meg med bildet i første posting, og det er mangelen på kontrast mellom dørkarmene og ansiktet. Jeg synes også at linjene i dørkarmen ikke fortsetter langt nok oppover til at man får følelsen av at det tittes inn gjennom en ganske smal dørsprekk. Tror det kunne være lurt å droppe den runde vignetten. Jeg synes den bryter de strenge vertikale linjene i bildet, og det er nettopp disse linjene som gir følelsen av smal dørsprekk (det er ikke mange pixlene som skal til). Det er ansiktet som skal være rundt, mens alt annet bør være harde, vertikale linjer. Mulig at man også burde beholdt farge i ansiktet. Synes kanskje ikke rene gråtoner fungerer like godt som originalbildet (der det er farger), og bildet virker også en smule undereksponert og flatt.

For øvrig synes jeg bildet fungerer bedre i stor størrelse enn som liten thumbnail, siden det er en del mikrodetaljer som er viktige i nettopp øynene. Tror du skal konsentrere det om øynene som det sentrale og la alt annet bygge opp eller stå i kontrast til dem.

For øvrig uttrykker de to bildene helt ulike ting. Der Jack Nicholson uttrykker aggresjon, er bildet til trådstarter mer et uttrykk for en blanding av overraskelse og redsel over hva man ser innenfor døra (der fotografen er)...

Endret av Sarge
Lenke til kommentar

Bra innspill, Sarge. Er enig i det du skriver og er i lærefasen både når det gjelder komposisjon og Photoshop.

Bildet er ikke tatt i en dørsprekk, men mellom gelenderet i en trapp. På originalbildet var det mye rot i bakgrunnen som jeg fikk vekk ved å bruke den runde vignetten.

Øynene er det sentrale fokuspunkt i bildet kanskje, spesielt i hvis du ser det i større format.

Skal prøve å gjøre noe med ekponering, farge o.l. i photoshop og blir det bra, legger jeg ut et redigert bilde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...