Gå til innhold

IDE eller S-ATA

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-XHLacM

S-ATA er akkurat som IDE bare med en mye mindre ledning som går til hovedkort og skal selvfølgelig ha strøm. Dette skjer gjennom en spesiel strømkabel som de fleste nye PSUer har. S-ATA har foresten rasker overføring en IDE. Nå har det kommet S-ATA2. Helt likt som vanlig S-ATA bare med enda fortere overføringshastighet.

Lenke til kommentar
S-ATA er akkurat som IDE bare med en mye mindre ledning som går til hovedkort og skal selvfølgelig ha strøm. Dette skjer gjennom en spesiel strømkabel som de fleste nye PSUer har. S-ATA har foresten rasker overføring en IDE. Nå har det kommet S-ATA2. Helt likt som vanlig S-ATA bare med enda fortere overføringshastighet.

5815790[/snapback]

SATA kan overføre raskere enn IDE, men så langt er det ingen disker som utnytter IDE fullt ut en gang.

Hilsen,

efikkan.

Lenke til kommentar
Bare sånn du vet det, kjøpte ny maskin tidligere i måneden, og når jeg pakket ut min IDE hdd tok jeg nesten til tårene når jeg måtte plassere den enorme ledningen.

5817756[/snapback]

Det finnes håp! Jeg måtte rettferdiggjøre investering in nye kabler etter at jeg satte inn totalt 6 ATA disker i kabinettet mitt. Et raskt søk i prisguider vil gi deg mange alternative kabler som er runde og ikke nodvendigvis er til så mye hider for luftgjennomstrømningen i kabinettet ditt. (Du kan til og med få de i ymse selvlysende alternativ om det er din greie) https://prisguiden.no/vis_kategori....25&submit=S%F8k

Endret av squabbish
Lenke til kommentar
Bare sånn du vet det, kjøpte ny maskin tidligere i måneden, og når jeg pakket ut min IDE hdd tok jeg nesten til tårene når jeg måtte plassere den enorme ledningen.

5817756[/snapback]

Du gråter like mye den dagen du kommer borti SATA kablene hardt nok til at pluggen knekker. IDE pluggen er mange ganger mer robust

Lenke til kommentar
Runde IDE-kabler er oppskrutt, angrer på at jeg kjøpte en nå nettopp.

Pluggene på S-ATA er noe forbaska herk, vet om mange som har måttet bytte hovedkort pga S-ATA ledningen har blitt altfor løs :no:

5821888[/snapback]

Er det ikke mulig å sette på noe som holder kabelene på plass? Strips eller noe?

Hilsen,

efikkan.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Den i rosa ramme har data og strøm i samme kontakten. Nyere PSU'er har "sata-kontakt" - da bruker man en SATA - datakabel og "SATA-power" bak på disken (2 kontakter / 2 kabler).

SATA disker har ikke Molex kontakt slik som IDE diskene og CD / DVD..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...