Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Problemer med GeForce 6600 GT

Anbefalte innlegg

Greit. Mitt kjære gamle ATI Radeon 9700 PRO brant seg for litt mindre enn tre uker siden. Greit l, tenkte jeg, synd men alt har sin levetid. Bortimot tre år kan man ikke klage på. Påfølgende dag bestilte jeg et NVIDIA GeForce 6600 GT, og for to uker siden dumpet det ned i postkassen min. I nesten en uke registrerte jeg egentlig ingen problemer, men plutselig begynte det.

Alt er greit når jeg ser film, bruker nettleseren min eller holder på i windows, men når jeg spiller(for øyeblikket World of Warcraft, Psychonauts og The Elder Scrolls IV: Oblivion) går det ikke fullt så bra. Rare geometriske former viser seg på steder de ikke skal være. De har gjerne samme grafisk tekstur som området jeg beveger meg i. Dessuten er det mange "hull" i grafikken. "Hull" som tillater meg å f.eks. se lengre bortover/nedover i lvlet.

Jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke har peiling på dette. Kortet når ikke høyere tempraturer enn maks 45 grader, og ifølge både BIOS og enhetsbehandling i windows er ingenting galt med kortet. NVIDIAS eget verktøy forteller heller ikke om ulumskheter, men helt i starten fikk jeg noen varsler om at kortet ikke fikk nok strøm, dette stoppet etter at jeg koblet fra og til strømkablen til kortet.

Dersom det er relevant informasjon jeg har glemt å skrive, så er det bare å si ifra.

Vennligst hjelp meg. Kortet MÅ i orden før TG06

Endret av spsg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er vel 3 muligheter som jeg kan se om du ikke har overklokket!

1. Driver feil; Kjøre en drivecleaner og legg inn nyeste drivere. Spesiellt aktuellt siden du gikk fra ATI til Nvidia om du ikke har formatert i mellomtiden.

2. Strømforsyningen greier ikke å levere nok strøm. Siden du sier du har koblet på den ekstra kontakten på grafikkortet Hvilken PSU?

3. Feil med kortet returner til butikk.

Lenke til kommentar

Jeg tenkte på driver-feil jeg óg. Avinstalelrte aldri noen drivere før jeg installerte de nye driverne. Hvor kan jeg finne en drivecleaner?

Jeg har ikke fått advarsler om dårlig strømforsyning siden jeg tok strømkablen ut og inn, tviler på at det er det som er problemet.

Takk for hjelpen.

Lenke til kommentar

Det er jo så slitsomt å legge inn windows på nytt. Men takk for hjelpen til begge to.

Dersom noen andre skulle ha noen forslag, så settes det pris på. jeg prøvde forresten å bare reinstallere driverne, men det fungerte ikke. Håper det ordner seg med Driver cleaner.

Lenke til kommentar

Ja, jeg begynner å håpe på det jeg også, brukte drive cleaner og fikk fjernet alle gamle drivere, men det hjalp ikke videre. Skal kontakte komplett og se hva som nå må gjøres. Håper det ikke blir for mye styr. Takk for hjelpen, og la forslagene strømme inn dersom det er noen.

Lenke til kommentar

hvilken strømforsyning har du ? det jeg mener er at du har en for-liten strømforsyning... fordi kortet får nok strøm når du starter windows osv ..( da belastes ikke skjermkortet så mye og da trekker det ikke så mye strøm) men når du begynner og spiller ( beblastes mer og vill ha mer strømm...) får det ikke nåkk strømm fra strømforsyninga som igjend fører til at det IKKE kan fungere normalt..

Skjønner? :hmm: '

-DjgunnaH

Endret av Djgunnah
Lenke til kommentar

Men, Stewie, jeg har ikke noe dilldall. Jeg kan koble fra et webcam, og det er omtrent det. Annet enn det er det vifte til prossoren. Oppgradering av PSU? Som i å kjøpe en ny del?

Faen...

Lenke til kommentar

Jeg skjønner hva du mener, DjgunnaH, men hva slags strømforsyning jeg har, det kan jeg ikke si deg. Er nok litt for noob til det. Jeg hadde avskrevet det som et problem ettersom jeg ikke har fått den varslen på over en uke.

Endret av spsg
Lenke til kommentar
Jeg skjønner hva du mener, DjgunnaH, men hva slags strømforsyning jeg har, det kan jeg ikke si deg. Er nok litt for noob til det. Jeg hadde avskrevet det som et problem ettersom jeg ikke har fått den varslen på over en uke.

5820701[/snapback]

Hvis du åpner kabinettet og ser på strømforsyningen så pleier det å stå merke og specs ;)

Edit; Sjekk at strømkabelen til skjermkortet sitter ordentlig i...

Endret av ModdeRusk
Lenke til kommentar

Kjøp det Nyyy strømforsynig... når du får den advarselen er når bios starter opp den varslet om MINSTE kravet til strømforsyninga og hvor mye strømm det skal ha men da har det nok til og kjøre xp osv men når du belaster det mere så blir d sånn pga at det ikke får nokk strømm da.? ( skjønner ) kan si det litt enklere:

det får nok strømm til "liten" belastning men det får IKKE nåkk strømm når du belaster det mere som feks når du spiller... skjønner ?

Du kan jo feks få lånt et power for en 2 -3 dager og teste...( jeg sier ikke at det kan være andre feil og men du bør skjekke ut dettte først.. ) har en kompis med 6600 gt og og han hadde en gammel gammel power på 200W og da ba han meg om hjelp ( han kjarte og kjøre xp osv men ikke film og sånt ) jeg flira og sa kjøp deg nytt power og han kjøpte seg ny mist 500W og nå går det som bare pokker til han iallefall.. ;)

du bør jo alltids teste før du eventuelt kjøper nytt pwr elr ka du gjør ... ( viss du har et til power kan du jo koble de "sammens" og bruke powr 2 til 6600gt`n ?

-Djgunnah

Forresten Velkommen til Forumet.. :thumbup:

Endret av Djgunnah
Lenke til kommentar

Det ser jo ut som om dette er problemet, men hva faen? jeg hadde jo ikke dette problemet med Radeon 9700 Pro...

Jeg klarer å kjøre filmer helt fett, ikke noe problem. Jeg hadde litt problemer med å tyde det du mener, men jeg får ingen advarsler om strømforsyning annet enn fra nvidias eget verktøy(desktop manager). Advarslen kom første gang mens jeg spilte oblivion på fredag. Da kom den jævlig mange ganger etter hverandre. Den sa noe sånt som at kortet ikke fikk nok strøm og var satt ned til et forsvarlig ytelsesnivå. Denne advarslen kom altså fra nvidia desktop manager.

Forresten, takk.

Endret av spsg
Lenke til kommentar

9700 pro er jo ikke så bra som 6600 gt og da trekker den jo mindre strømm...

det kan jo selvsagt være feil på kortet men for og spare tid ville jeg ha testa med en anna strømforsyning for og utelukke det viss det ikke er det ...

Når den meldinga kommer så er det et tegn på at poweret ditt ikke klarer og levere maks samma om den kom for lenge siden...skjønner ..? har du og mulighet for og skjekke spenningen på +12 volten ? når den er i xp (uten load) og når du spiller..?

da er det lettere og se ...

-Djgunnah

Lenke til kommentar

Ja, da håper jeg egentlig at det er Strømforsyningen. 250 watt virker lite. Mulighet for å sjekke spenning? Jeg vet ikke riktig hvordan i så fall.

Når man kjøper ny strømforsyning, er det noe spesielt man bør/må huske på?

Takk for hjelpen.

Endret av spsg
Lenke til kommentar

Hei. jeg har kjøpt meg 6600 GT selv, jeg har en grei PSU(strømforsyning), så jeg hadde ikke det problemet som deg. Jeg fikk også selv advarselen om for lite strøm, fått det flere ganger etter også, men det er fordi kabelen hos meg sitter løst.

Jeg har denne PSU'en her:Hiper Type-R 580W

Jeg syns den fungerer utmerket. Det er mange løsninger på kablene. Den gir ut 3x12V på 3 forskjellige ledninger. Jeg har koblet slik at jeg har 1 kabel til CD/DVD, en til HDD'ene, og den siste ALENE til skjermkortet mitt.

Jeg anbefaller deg også å kjøpe ny PSU, og det kjapt ;) TG06 er like om hjørnet. Skal dit selv, så prøver å få orden på compen min jeg også. :D

Mvh Cypherbase Aka. Aerius @ IRC

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...