tomahg Skrevet 26. mars 2006 Del Skrevet 26. mars 2006 Min gamle sliter (en Toshiba Portégé M100) har i det siste føltes noe varm, samtidig tror jeg ikke viften har beveget seg de siste to ukene. Tidligere har viften kun snurret når det har vært behov for det. Nå er jeg imidlertid litt bekymret for at noe er galt. - Hvordan kan jeg måle CPU-temperaturen? (Jeg har lastet ned noen programmer som skal kunne vise dette, men ikke fått opp noen temperatur). - Finnes det program som sørger for at CPU får 100% load, slik at jeg kan sjekke om viften starter da? - Finnes det viftestyringsprogrammer for laptoper? Slik at man (softwaremessig) kan skru vifter av og på el.l.? *stikke og finne frem kjølespray* Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. mars 2006 Del Skrevet 26. mars 2006 - Finnes det program som sørger for at CPU får 100% load, slik at jeg kan sjekke om viften starter da?5814924[/snapback] SuperPi eller Prime95 gjør akkurat dette. Lenke til kommentar
A.J Green Skrevet 26. mars 2006 Del Skrevet 26. mars 2006 Jeg sliter også med at programmer ikke kan lese av cpu temperaturen. Lenke til kommentar
tomahg Skrevet 26. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2006 - Finnes det program som sørger for at CPU får 100% load, slik at jeg kan sjekke om viften starter da?5814924[/snapback] SuperPi eller Prime95 gjør akkurat dette. 5815000[/snapback] Mange takk Viten står fremdeles stille Lenke til kommentar
ols Skrevet 26. mars 2006 Del Skrevet 26. mars 2006 - Finnes det program som sørger for at CPU får 100% load, slik at jeg kan sjekke om viften starter da?5814924[/snapback] SuperPi eller Prime95 gjør akkurat dette. 5815000[/snapback] Mange takk Viten står fremdeles stille 5815346[/snapback] Hvor lenge kjørte du programmet? Hvis viften normalt skulle ha koblet inn, men ikke gjør det pga en defekt, så skulle CPU'en blitt overopphetet og maskinen skrudd seg av. (alle slike maskiner har en innebygget sikring mot overoppheting). Hvis du er hundre 100% sikker på at maskinen har forandret oppførsel i den retning du antyder, er en mulig forklaring at strøminnstillingene er forandret, f.eks slik at den går på halv hastighet konstant istedetfor å være på speedstep eller på konstant max. (Det er forøvrig vanlig at en bærbar som standard går over til lav-effekt drift hvis man går over fra nett til batteri, naturligvis). Den der lette Portegen er jo optimert for lang batteritid og er ikke utstyrt med hotteste prosessor i utgangspunktet. Jeg kan godt tenke meg at den i sparemodus ikke behøver aktiv kjøling formedelst vifte. (Som du sikkert kjenner til er det hovedsakelig 3 steder strømstyring kan stilles: I Windows, i Bios, eller i medfølgende Toshiba programvare, Utilities). Vel, bare noen løse tanker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå