Sensurert Skrevet 26. mars 2006 Del Skrevet 26. mars 2006 (endret) Har sett litt på portforward.com og skal sette opp en statisk ip-adresse. Jeg har gjort det meste som står der, valgt ip adresse og dns server og slikt manuelt på begge pcene i nettverket. Men må jeg sette opp statisk ip-adresse i routeren og? Hva er den statiske ip-adr min? Er det ip-adr til denne pcn? Altså: 192.168.1.3 , den andre pcen har samme bare bytta ut 3 med 1. edit: Så skal jeg åpne porter i routeren, der er det noe kalt LAN Port og Public Port. Skal jeg skrive det samme i begge? Endret 26. mars 2006 av Impetus90 Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 26. mars 2006 Del Skrevet 26. mars 2006 (endret) Hei Ta en ipconfig /all i command, så får du den informasjonen du trenger. Du skal ikke sette opp noe statisk ip-adresse i routeren. Velg den routeren som du har på portforward.com, etterpå er det bare å følge anvisningene. Endret 26. mars 2006 av ^fmj Lenke til kommentar
Sensurert Skrevet 26. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2006 Ja jeg har jo gjort det? Spm mitt er om jeg må sette routeren til statisk ip-adr, nå står den på dynamic. Det lokale nettverket er satt til statisk, og hvordan finner jeg ut den statiske ip-adr? Tror ikke du helt har skjønt spm mitt Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 26. mars 2006 Del Skrevet 26. mars 2006 Den ip-adressen du skal bruke når du setter opp statisk ip, finner du når du tar en ipconfig /all. Hva du skal konfiguerere på routeren vil du finne på portforward.com, der står ting veldig greit. Lenke til kommentar
Sensurert Skrevet 26. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2006 (endret) Så ip-adr i ipconfig er den statiske ip-adr ? Er LAN port og Public port det samme? Altså, skal den smame porten stå begge steder? Routeren min står ikke lista opp på portforward så jeg fant det nærmeste modellnummeret, er omtrent lik konfigurasjon men står ingenting om Lan/Public port. edit: Fant noe kalt Special Applications i Firewall innstillinger. Der kan du åpne porter til spill osv. Det står Trigger port, Trigger type (TCP/UDP) , Public port, Public type (TCP/UDP) Når jeg skal åpne er port skal det vel stå samme port i Trigger Port og Public Port? Endret 26. mars 2006 av Impetus90 Lenke til kommentar
9hdoksaet4 Skrevet 26. mars 2006 Del Skrevet 26. mars 2006 Jeg vil anta at Public port er den IP-adressen som brukes der internett-kabelen kommer inn i ruteren. Du kan bruke DHCP fra ruteren TIL dine maskiner(som er på LAN). Om du må bruke Statisk IP på Public-porten din er vel avhengig om ruteren igjen er tilkoblet et annet nettverk. Hvis det bare er du som er tilkoblet den linjen kan du la begge(WAN og LAN) IP-ene være dynamisk. Ruteren gir normalt sett ut IP-er til 50 adresser, dvs 192.168.1.1 til 192.168.1.50. Håper at du har kryptert nettverket ditt. Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 26. mars 2006 Del Skrevet 26. mars 2006 (endret) Hvis han ikke bruker et trådløst nettverk, så er det ikke noe poeng å kryptere trafikken. Port er IKKE det samme som ip. Port brukes for å skille mellom forskjellig trafikk. Http, ftp, ssh, mail(pop og smtp). Lan og public port setter du til det samme. Du trenger vel strengt tatt ikke sette public port. Hva er det du skal forwarde? Ørjan... Endret 26. mars 2006 av Orjanp Lenke til kommentar
Sensurert Skrevet 26. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2006 (endret) Huff dette ble mye vanskelig info Kryptere nettverket? (bruker ikke trådløst nettverk) Så public-port og lan-port der ikke det samme? Endret 26. mars 2006 av Impetus90 Lenke til kommentar
Sensurert Skrevet 26. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2006 (endret) Skal åpne utorrent port, 8788 Har gjort alt som sto på portforward men den er fortsatt stengt! Har satt opp statisk ip-adr (ikke i routeren men er det nødvendig?) Åpnet porten i TCP og UDP i Virtual Servers og Special Applications. Endret 26. mars 2006 av Impetus90 Lenke til kommentar
la7dfa Skrevet 26. mars 2006 Del Skrevet 26. mars 2006 Har du åpnet 8788 mot den PC (IP) du har utorrent på? Statisk IP settes på PC ikke i routeren, den kan stå på dhcp som før. Husk at softwarebrannmur kan sperre porter også. Du kan slå av denne for å se om det er problemet. Lenke til kommentar
Sensurert Skrevet 26. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2006 Der fant jeg problemet ja! Deaktiverte ZoneAlarm og vips, porten var åpen. Men noen som vet hvordan man "åpner" porter i ZoneAlarm? Litt skummelt å ikke ha brannmur hver gang jeg laster ned noe Lenke til kommentar
bengh Skrevet 26. mars 2006 Del Skrevet 26. mars 2006 Du går inn på program controll og åpner for det aktueller programmet. Enklest når programmet er i gang for aktive programmer vises med en grønn dot. Sett grønne kryss over hele linja. Lenke til kommentar
shrek_2 Skrevet 26. mars 2006 Del Skrevet 26. mars 2006 Der fant jeg problemet ja! Deaktiverte ZoneAlarm og vips, porten var åpen. Men noen som vet hvordan man "åpner" porter i ZoneAlarm? Litt skummelt å ikke ha brannmur hver gang jeg laster ned noe 5815275[/snapback] Portforward.com Lenke til kommentar
Sensurert Skrevet 26. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2006 Hva snakker du om? Jeg skal åpne porten i ZoneAlarm, ikke i routeren (det er gjort) bengh, utorrent har full tilgang i ZoneAlarm, men porten er fortsatt stengt. Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 26. mars 2006 Del Skrevet 26. mars 2006 Det er innebygd firewall i routeren. Så du trenger ikke ZoneAlarm. Ørjan.. Lenke til kommentar
Sensurert Skrevet 26. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2006 Vel, ser ikke ut som den virker for ZoneAlarm blokker noe hele tida. Lenke til kommentar
bengh Skrevet 27. mars 2006 Del Skrevet 27. mars 2006 Vel, ser ikke ut som den virker for ZoneAlarm blokker noe hele tida. 5816669[/snapback] Da må du ta en runde å se om det er aktive underprogrammer av torrent programmet som er blokkert. Tro ikke det hjelper med bare brannmur i routeren. Har selv brannmur i min ASUS wl-500g og merker ingen forskjell om den står på eller ikke. Ikke så rart kanskje da jeg ikke har satt opp kriteriene for denne brannmuren og uten beskjed på hva den skal gjør vil den vel ikke fingere ? Den viktigste funksjonen for brannmuren er jo å stoppe at programmet sender beskjed til produsenten at du bruker programmet , og den funksjonen har du ikke i en brannmur i roteren eller den innbygde brannmuren fra MS som bare blokkerer trafikk inn. Zonealarm skriker om slike ting hele tiden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå