Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Egen router til bruk på NGT linje...

Anbefalte innlegg

Har tenkt å kjøpe meg en router jeg skal bruke på min linje fra Nextgentel, og lurer på hva jeg skal kjøpe...

Siden jeg er ikke har altfor mye peiling så bør det være noe som kan settes opp lett og være enkel å ha med å gjøre når det gjelder portforwarding - jeg vil helst ikke ha noe som må konfigureres i med telnet.

Noen som har erfaringer og tips å komme med?

På forhånd takk!

Endret av norhawk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken ruter du kjøper er litt smak og behag i forhold til funksjonalitet osv. 99% av alle rutere på markedet har web-grensesnitt som er enkle å forstå dersom du har et minimum at forståelse av termene som brukes.

Jeg skal la det være opp til andre å foreslå spesifikke modeller, men mitt råd er å først ta deg en kjapp telefon eller mail til NGT og høre hvilket utstyr som står i sentralen din, hvilken aksessmetode som brukes osv. Ellers kan du brenne deg på å kjøpe en ruter som ikke en gang fungerer på posisjonen du står på. En annen ting å tenke på er at du ikke nødvendigvis vil stå på samme posisjon til evig tid, så ting kan forandre seg.... Heldigvis er utvilkingen på vei mot økende interkompatabilitet, så det blir forhåpentligvis mindre og mindre ting som ikke vil passe sammen på denne fronten.

En ting å vurdere kan dog være å bruke rutermodemet du får av ISP som din kanal mot ISP, og sette dette i bridge-modus eller med DMZ som mange av nyere rutermodeller har mulighet for. Da kan du bruke din egen ruter bakom uten å måtte tenke på evt. problemer som måtte oppstå dersom du f.eks. flytter. Litt mer bokser og kabelkluss, men ofte en enklere løsning i min erfaring.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Den har det ja. :D

Kan absolutt anbefale den ruteren, alle versjoner unntatt WRT54G V.5, som ikke kan lastes med alternativ firmware.

Ta deg et søk på forumet her, så dukker WRT54G(i forskjellige varianter som GS,GL) opp i ganske mange poster. De fleste, inkludert meg anbefaler den. :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...