Inc Skrevet 26. mars 2006 Del Skrevet 26. mars 2006 Har ett nettverk med en god del maskiner og bergrenset fart på linjen. Det som irriterer er å måtte tildele antall prosent av linjen til hver maskin noe som gjør at hvis en maskin plutselig trenger mer av linjen så må jeg rundt å disable de andre. Lurer derfor på om det finnes ett program\kanskje hardware som automatisk regulere fordelingen av linjen på maskinene? Hadde det vært ett slikt programm som ble installert på maskinene og kunne kommunisere og videre fordele linjekapasiteten ved behov. Ja, håper dere skjønte tegninga Lenke til kommentar
P-in-P Skrevet 26. mars 2006 Del Skrevet 26. mars 2006 De fleste routere gjør da dette for dg Lenke til kommentar
Inc Skrevet 26. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2006 (endret) De fleste routere gjør da dette for dg 5814196[/snapback] gjør de? ikke med d-link jaffal. Så hvis jeg har en maskin som kjører full download og en annen maskin skal innpå nett å surfe litt, så vil routeren "blokere" linjen til den aktuelle maskin og gi fri linje det øyeblikket den andre maskinen trenger linje for å laste ned siden?? Slik jeg har det nå tar det jo evigheter å laste ned en side når andre maskiner bruker 100% av linjen.. Endret 26. mars 2006 av regga Lenke til kommentar
P-in-P Skrevet 26. mars 2006 Del Skrevet 26. mars 2006 Hos meg er det nå i allefall slik at hvis kun en maskin driver på så laster den ned med helebåndbredden, men dersom en maskin til starter å laste ned blir det 50/50%! Med en 3COM kablet/trådløs router og modem Lenke til kommentar
Inc Skrevet 26. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2006 Hos meg er det nå i allefall slik at hvis kun en maskin driver på så laster den ned med helebåndbredden, men dersom en maskin til starter å laste ned blir det 50/50%! Med en 3COM kablet/trådløs router og modem 5814306[/snapback] Kan du justere den 50% ? Jeg kunne tenkt meg å få hele linja akkurat det øyeblikket siden skal lastes ned. Lenke til kommentar
oro2 Skrevet 26. mars 2006 Del Skrevet 26. mars 2006 Pleier vel å bli fordelt ganske likt til fildelingsprogrammer. Men dersom du har ADSL og skal spille eller surfe når noen andre laster ned kan det fort gå tregt. Spesielt spilling. Lenke til kommentar
P-in-P Skrevet 26. mars 2006 Del Skrevet 26. mars 2006 Hos meg er det nå i allefall slik at hvis kun en maskin driver på så laster den ned med helebåndbredden, men dersom en maskin til starter å laste ned blir det 50/50%! Med en 3COM kablet/trådløs router og modem 5814306[/snapback] Kan du justere den 50% ? Jeg kunne tenkt meg å få hele linja akkurat det øyeblikket siden skal lastes ned. 5814320[/snapback] Den justerer seg selv så hvis begge prøver å laste ned en side så får hver 50% (totalt 100%), men hvis det er bare en som prøver å laste ned en side får den 100% og den innaktive 0%, skjønte du det nå..? Lenke til kommentar
Inc Skrevet 26. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2006 Hos meg er det nå i allefall slik at hvis kun en maskin driver på så laster den ned med helebåndbredden, men dersom en maskin til starter å laste ned blir det 50/50%! Med en 3COM kablet/trådløs router og modem 5814306[/snapback] Kan du justere den 50% ? Jeg kunne tenkt meg å få hele linja akkurat det øyeblikket siden skal lastes ned. 5814320[/snapback] Den justerer seg selv så hvis begge prøver å laste ned en side så får hver 50% (totalt 100%), men hvis det er bare en som prøver å laste ned en side får den 100% og den innaktive 0%, skjønte du det nå..? 5816256[/snapback] Skjønte det for lengesiden;), Poenget var at jeg ville ha de andre 50% itillegg... Altså en mulighet for å overstyre de resterende 50% som egentlig skal være fordelt... Lenke til kommentar
P-in-P Skrevet 26. mars 2006 Del Skrevet 26. mars 2006 Så du mener at selv om en annen maskin laster ned så skal du får alt sammen og den andre ikke noe? Noe du får hvis den andre ikke laster ned..? Lenke til kommentar
Inc Skrevet 26. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2006 (endret) Så du mener at selv om en annen maskin laster ned så skal du får alt sammen og den andre ikke noe? Noe du får hvis den andre ikke laster ned..? 5817298[/snapback] Ja, korrekt. Tviler egentlig på at noe slikt eksistere i enkel versjon, siden ingen har kommet fram med noen anelse av at de har hørt om det. Okay, tenk deg at du har ..tja, la oss si 5 maskiner som driver å laster ned diverse, eller laster opp for den saks skyld. Du går inn på en maskin for å f.eks. lese nett avisen og med maskiner som okkuperer linjen, får du tid til å lage popcorn i mellomtiden . Ja, seff kunne du løpe rundt å stenge nettverket på maskinene, eller åpne Radmin hvis det er server o.l , men det blir fort tungvindt. Her skulle det vært ett program ellerno som du fra hvilke som helst maskin (forutsatt at "programmet" var innstallert) kunne klikke inn (aktivere) og dermed ville du hver gang fra den aktuelle maskin få høyeste prioritering av nettverket (100% av linjen) i det du f.eks åpner Opera oglaster ned en nettside eller hva som helst som krever bruk av linjen. Og ved endt overføring (bruk av nettverksressurs) på den aktuelle maskin, gå tilbake til opprinnelige setting. Sånt skal jeg ønske meg til jul. Jeg lover å være snill fra nå av Hele poenget mitt ligger vel i denne quoten: Jeg kunne tenkt meg å få hele linja akkurat det øyeblikket siden skal lastes ned. Endret 26. mars 2006 av regga Lenke til kommentar
P-in-P Skrevet 26. mars 2006 Del Skrevet 26. mars 2006 (endret) Skjønner, skjønner... Jo det er sikkert noe som ordne dette til deg, et alternativ er hvis du kan på en eller annen smart måte få routeren til å gjøre det, en annen måte er å ha et program som er i kontakt med alle maskinene som kapper linja til 1% ellerno (så ikke kontakten til ned/opplastninger blir helt brutt) til alle untatt deg når du vil gjøre noe Edit: Glemte litt... Endret 26. mars 2006 av P-in-P Lenke til kommentar
Inc Skrevet 27. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2006 Ja, det beste ville å gjøre dette fra router ol. Patche firmware med litt hokkus pokkus, så sant det ikke kan gjøres på enklere måter:) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå