Gå til innhold

Trenger hjelp til overklokking av P4 2.4GHz

Anbefalte innlegg

Jeg er vel ikke helt utlært i dette overklokkings greiene. Men jeg kan en del.

Jeg har nettopp installert en Scythe "Ninja" SCNJ-1000 på min Intel P4 2.4Ghz Northwood. Den ligger på 33 grader, maks, ved 2.88GHz. 2.88GHz har jeg klart med så kalt AI overklokking, eller prosent overklokking som jeg kaller det. Da var det på 20%, den klarte ikke 30%. Men det er pga AI ikke setter opp Vcore.

Nå har jeg gått over til Manuel overklokking. Og klarer 2.92GHz @ 1.664V (Men er stilt inn på 1.6000V i BIOS, hva er feil?) Jeg har kjørt Prime95 i 1 time uten feil. Men klarer ikke å spille mer enn i 10 min før maskinen restarter seg. Det gikk enda fortere før jeg stilte opp Vcore. Jeg har FBS på 162 nå, jeg klarte 163. Men maskinen restartet seg da også ved spilling. Jeg prøvde å stille opp Vcore litt mer, men da startet maskinen ikke.

Jeg har låst minne til 333MHz, har Geil PC3200 512MBx2. Og AGP lock på 66/33.

Noen som vet hvordan jeg får den opp til 3GHz? Forslag?

Specs:

Mainboard : ASUSTeK Computer Inc. (P4P800SE)

Chipset : Intel i865P/i848P

Processor : Intel Pentium 4 @ 2915 MHz

Physical Memory : 1024 MB (2 x 512 DDR-SDRAM )

Video Card : Nvidia Corp GeForce 6600 GT

Hard Disk : Maxtor (204 GB)

Hard Disk : ST360021A (60 GB)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå kjørte jeg Prime95 @ 2952Mz 1.648V (Som er 1.600V i BIOS) Og det klarte den ikke. Jeg er usikker på hvor lenge den har stått, men er ikke mye mer enn en time. Esj! Hvordan skal jeg få dette til å virke??

Jeg begynner å mistenke at windows er litt f*cked! For jeg for beskjed om at virus beskyttelsen til McAfee må skrues av. Og etter spontan rebootene, for jeg beskjed om at en kritisk feil i systemet har blitt fixet på.

Lenke til kommentar
psu?

er du sikker på cpuen klarer mer stabilt?

tåler hovedkortet så mye fsb? med den biosen?

5814400[/snapback]

Mainboard Upgradebility :

Socket/Slot : CPU 1

Upgrade interface : Socket 478

Supported Speed : 3600 MHz (or more)

Supported Voltage : 3.3V

Det betyr jo at HK skal tåle passe mye mer??

Lenke til kommentar
Det betyr at HK støtter en høyere multiplier, det sier ingenting om hvor høy front side bus det tåler. De virker som du har kommet til max grensen av cpu der, husk to like cpu'er kan klokke forskjellig.

Greets. Rise

5815460[/snapback]

Det blir vel ganske så tåpelig når Intel har låst multiplier??

Og vis du leser litt på produkt specs, så finner du :

Overclocking Features AI Overclocking:

-Intelligent CPU frequency tuner

-ASUS JumperFree

-ASUS C.P.R.(CPU Parameter Recall)

-CPU, Memory, and AGP voltage adjustable

-SFS (Stepless Frequency Selection) from 100MHz up to 400MHz at 1MHz increment

-Adjustable FSB/DDR ratio, Fixed AGP/PCI frequencies. 

100-400MHz har iallefall HK tall å svive mellom. Jeg lurer på hvilke komponenter som stopper videre overklokking... ? Hva er det som gjør at maskinen restarter seg i spill og ikke Prime95?

Lenke til kommentar

Ikke lås minne-frekvensen. Prøv og sette den til samme som fsb, og juster heller timings på minnet. For Intelsystemer er det viktigere med høyere frekvens enn emd bedre timings. Så kan du Kanskje justere VDIMM? Jeg har selv en P4 2.4 (husker ikke type kjerne), som jeg har kjørt stabailt på 3.2 med luftkjøling. Men det klarte jeg først når jeg fikk minnet til kjøre synkront med fsb... Dersom jeg "underklokket" minnet ville ikke maskinen boote engang! Lek litt med dette og se hva som skjer!

Lenke til kommentar

Gå inn i BIOS og sett minnet så tregt som mulig. Vil ikke anbefale deg og øke volten på agp, men CPU kan du sikkert ta opp til 1,65v.

Uansett tror jeg ikke det er særlig mye mer å hente, mener å huske jeg min northwood(2,4) maksa på 3,05.

EDIT:

Har du klokka skjermkortet?

Endret av bucketofcack
Lenke til kommentar
Gå inn i BIOS og sett minnet så tregt som mulig. Vil ikke anbefale deg og øke volten på agp, men CPU kan du sikkert ta opp til 1,65v.

Uansett tror jeg ikke det er særlig mye mer å hente, mener å huske jeg min northwood(2,4) maksa på 3,05.

EDIT:

Har du klokka skjermkortet?

5838566[/snapback]

Jeg vil bare opp til 3GHz, så er jeg fornøyd :D

Minnet har jeg låst på 333MHz til nå (Dvs PC3200, sant?) Tviler sterkt på at det vil hjelpe å senke det noe mer.

AGP'n har jeg ingen planer om å øke volten på. CPU tar jeg så langt som er nødvendig. Men når maskinen ikke starter på 1.6250, så er det et lite problem.

Skjermkortet mitt er helt nytt, så jeg har ikke overklokket dette enda. Jeg vil kjøre det litt inn først:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...