Gå til innhold

Feilbygde PC-er fra komplett.no


Anbefalte innlegg

Jeg har hatt noen dårlige erfaringer med komplett den siste tiden.

 

De to tilfellene som jeg har vært borti, kjøpte inn 2PC-er ferdig bygget fra komplett. (samme maskinvare).

 

1

I den ene PC-en som vi først hadde feil på, startet ikke PC-en alltid opp. Her åpnet vi ikke PC-en engang for å se, siden PC-en er helt ny! Sendte vi den inn å fikk regning for arbeidet å konklusjon at alt var i orden etter de hadde oppdatert drivere og BIOS.

 

2

Den andre PC-en hadde fungert greit men når det ble oppgradert BIOS på den så ville den ikke starte mere. RAM-brikkene stod ikke riktig (ikke i dual). BIOS oppgraderingen sa sikkert at dersom ikke rammen står riktig så får ikke PC-en slå seg på. Satt brikkene riktig å alt fungerte.

 

 

I tilfelle 1 så betaler man komplett for å bygge å installere PC-en med drivere osv. Så regner man vel med at de gjør det? Neida vi sendte altså PC-en inn for å få de til å gjøre jobben på nytt å fikk regning på det! Dette klaget vi selfølgelig på men teknikkeren vi snakket med var ikke enig at dette var deres skyld.

 

 

I tilfelle 2 der rambrikken stod feil så kan jeg tenke meg at det muligens kan ha vært gjort feil på den andre PC-en også. (men vi åpnet aldri for å se på det)

Jeg konkluderer med at ikke alle teknikkerne på komplett kan bygge PC! hver forsiktig!

 

Det skal også sies at dette var ikke private kjøp men bedrift. Dersom det hadde vært privat kjøp så ville man vel kunne hevet kjøpet o.l. på grunn av angrefrist. Det går ikke for bedrift så vidt jeg har forstått.

 

Selv om dette kun har gått på ferdig bygde PC-en så har jeg kuttet ut å bestille maskinvare fra de også. (det har selvfølgelig bedriften også)

 

Har noen lignende erfaringer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det skal også sies at dette var ikke private kjøp men bedrift. Dersom det hadde vært privat kjøp så ville man vel kunne hevet kjøpet o.l. på grunn av angrefrist. Det går ikke for bedrift så vidt jeg har forstått.

5813853[/snapback]

 

Private kan benytte angrefriten, men på varer som bygges etter kundens spesifikasjoner må man regne med å betale tilvirkningskost. Altså det det koster komplett å montere PCen.

Endret av tomahg
Lenke til kommentar

Når du betaler for å få ein ferdig fungerande PC med operativsystem installert så skal alt fungere. Dersom dette ikkje er tilfelle bør Komplett dekke eventuelle feil.

 

Veit ikkje heilt om eg fekk med meg kva som er gjort. Sendte du begge maskinene inn fordi den eine ikkje fungerte? Og at etter begge fekk oppdatert BIOS ville ikkje den andre maskina virke lengre?

Lenke til kommentar

Jeg har også hatt problemer med komplett og retur. først et hovedkort og skjermkort, senere en komplett pc.

 

hovedkortet et ASUS P5AD2 hadde brent ved tilkobling av usb port, ble avist grunnet feilkobling sier komplett. ( har ikke vært feilkobla) :no:

 

Skjermkort ASUS ati x800xt vifta stoppet etter en måneds bruk. kjøpte ny vifte og bytta den med ei orginal ATI vifte, men kortet ble ikke bra, så det ble returnert til komplett, avist grunnet montering av ny vifte. (sier komplett) :cry:

 

Komplett pc ble returnert for feil på hovedkort, fant ikke hdd under ny innstalasjon av win xp, prøvde alt med s-ata drivere men ikke snakk om at de gikk. reurnerte pc en og fikk den tilbake med postoppkrav på 725 kr. (fant ikke feil på hardware sier komplett) Henta ut pc og monterte opp men ville ikke virke, tok kontakt med komplett, han jeg snakket med sier du må åpne sidedeksel å se om alt er tilkoblet, det var ikke tilkoblet noen Hdd jeg kobla til og alt var ok. men jeg lurer på hva de er som sjer. Komplett sier dei har testa maskinen flere ganger og er funnet ok. Hva er testet? Hdd bare? :thumbdown:

 

Dette er for dårlig folkens, jeg takker for meg hos Komplett!

NB! har handla der for flere hundre tusen kroner. Har reparert PC-er i 15 år så litt peiling har jeg.

Lenke til kommentar

Åh gud hvor dette minner meg om de dager da jeg kjøpte ferdig pc hos multicom..

Dem hadde levert feil rambrikke og klarte ikke å få klokket jævelskapet opp...

Skrudde ut hk og sendte med rambrikken, og jo da, dem presterte å sende dritten tilbake med regning for arbeidet.. Kunne ikke så mye da, men ble tvunget til å feilsøke selv, brukte vel 1 mnd på knoting, i tillegg da til 2 mnd det tok før multicom sendte hk og ram i retur da..

 

Takket være en del låning av hw fra kompiser klarte jeg å finne ut av det og skrev en klage til multicom .. Svaret jeg fikk var et surt oppgulp om at dem ikke fant no feil.. Blir irritert over slik dritt den dag i dag, og etter det har jeg kun handlet hos butikker med mer eller mindre plettfritt rykte, og gjør dem en feil så kuttes dem fort ut..

 

Men jeg takker multicom for å levere meg en møkka-pc med masse problemer, ville aldri lært så meget om hw om det ikke hadde vært for dem.. Hadde en del flere problemer, les; fantastisk IBM hdd.. :no:

 

Poenget med storyen er at vil reparatør være drittsekk så gjør som du gjør nå, skriv negativt og tilse at dem taper det tidobbelte i inntekt av hva dette kostet deg.. Det er ihvertfall mitt mål, orker ikke å bruke alt for meget energi mer på slikt, så slenger det i siggen om slikt skjer meg..

Endret av Dre@m_Lord
Lenke til kommentar

Hvis du begynner å fikle med maskinen selv uten å ha konferert med support først, er sjansen stor for at byrden faller på deg.

Nei, jeg synes heller ikke det er rettferdig. :cry:

Paranoid som jeg er, ringer jeg alltod først og får tynt ut den hjelpen jeg kan få, før jeg evt blir enig om å sende rukla inn. Det har fungert greit til nå. :thumbup:

Lenke til kommentar

Uansett hvor feilen oppstod (montering/installasjon/frakt osv.) burde webbutikkene i disse tilfellende forsøkt å kommunisere bedre med kundene.

 

Å sende inn varer i retur p.g.a. feil og få dem tilbake med beskjed om at ingen feil er funnet + regning for feilsøking og frakt er ydmykende og svært forvirrende ved reelle feil.

 

Jeg synes webbutikkene i noen tilfeller er veldig sjappe med å gi skylda til oss "amatører".

Lenke til kommentar
Uansett hvor feilen oppstod (montering/installasjon/frakt osv.) burde webbutikkene i disse tilfellende forsøkt å kommunisere bedre med kundene.

 

Å sende inn varer i retur p.g.a. feil og få dem tilbake med beskjed om at ingen feil er funnet + regning for feilsøking og frakt er ydmykende og svært forvirrende ved reelle feil.

 

Jeg synes webbutikkene i noen tilfeller er veldig sjappe med å gi skylda til oss "amatører".

5818725[/snapback]

 

Er faktisk enig.. For det om man ikke kan så meget om pc så når man sender inn en pc så bør den gjennomsøkes ordentlig helt til man finner en eller annen feil.. For som regel er det et problem, det er for lettvint å bare sende den tilbake og si at; Nei vi fant ikkeno, så da er den i orden...

Kanskje er kke reparatør kompetent til å finne ut av problemet da, og burde finne seg en ny jobb.

Lenke til kommentar

I forhold til nr 1 så hadde jeg nektet å betalt. Så lenge man får en tilsendt ferdig bygget pc med innlagt OS så skal det fungere. Man skal ikke behøve å selv etterpå legge inn drivere og oppgradere BIOS.

Lenke til kommentar
Er faktisk enig..  For det om man ikke kan så meget om pc så når man sender inn en pc så bør den gjennomsøkes ordentlig helt til man finner en eller annen feil..  For som regel er det et problem, det er for lettvint å bare sende den tilbake og si at; Nei vi fant ikkeno, så da er den i orden...

Kanskje er kke reparatør kompetent til å finne ut av problemet da, og burde finne seg en ny jobb.

5820801[/snapback]

 

Og hva om problemet faktisk ikke er med utstyret som er sendt inn? Det er heller sjelden at sluttbrukere, og butikker for den del, er ærlige om hva som er koblet til eller installert på en maskin av alskens rask man har funnet ut at er "kult".

 

Garanti/reklamasjon dekker heller sjelden problemer som kan løses enkelt ved hjelp av software, så som re-installasjon eller oppdatering av drivere eller BIOS. Og slik bør det være. En oppdatering eller re-installasjon krever ingen ingeniørutdannelse, og bør kunne utføres dersom man har klart å starte en PC.

 

Jeg kan gi deg et par eksempler. Jeg har gått over reklamasjoner fra norges største elektrokjede hvor feilbeskrivelsen var "Trådløst nettverk virker ikke". Denne var sendt inn av "tekniker" i en av kjedens store butikker. Konklusjonen på saken var "avslått, da trådsløst nettverkskort ikke er integrert i denne modellen". Problemet til kunden var at han/hun ikke visste at man trengte et eget WLAN-kort.

 

I veldig sjeldne tilfeller hender det seg at jeg henter inn maskiner til jobben. Dette kan være der serviceverksted har hatt 2 reparasjonsforsøk som begge resulterte i "ingen feil funnet" f.eks. Sist jeg gjorde dette var det fra samme kjede. De hevdet at maskinen fikk blåskjerm når den ble slått av på vanlig måte. Jeg satte maskinen til å reboote konstant for å fremprovosere feilen, siden det ifølge "tekniker" ikke skulle noe annet til for å få den. Vel, lagde en batchfil med "shutdown -r -t 45" og gikk for dagen. Etter 15 timer stanset jeg rebooting. Ingen blåskjerm hadde dukket opp, og ingen feil fantes i eventlogger.

 

Ringte kunden selv, og fikk vite at joda, dette var et konstant problem. Han løste det som regel ved å ta ut Jensen PCMCIA WLAN-kortet som sto i til vanlig :roll: I disse tilfellene mener du altså at teknikere har gjort en dårlig jobb fordi de ikke fant feilen? Kunden hadde jo et problem, men serviceverksted og vi selv fant aldri noen feil. Ganske enkelt fordi det ikke var noen feil med maskinen.

 

Trådstarter her har ikke gitt i nærheten av nok informasjon til at det kan trekkes noen konklusjoner. Sto det f.eks. noen skriver, skanner, webkamera etc. koblet til maskinen når den stod hjemme? Ble det i så fall opplyst om dette til Komplett?

 

Og i tilfelle 2, så fungerte altså maskinen greit frem til BIOS ble oppgradert? Burde man ikke da sjekket selv om det kanskje kunne være noen forandringer som en måtte ta hensyn til? Brikkene satt tydeligvis riktig for en BIOS-versjonen som sto i maskinen. Og det går jo an å lese det som står når man skal oppdatere BIOS. Særlig siden oppdatering av BIOS kan gi store feil dersom man ikke gjør det riktig.

Lenke til kommentar

Nå snakker vi ikke om ting som er puttet i maskinen ekstra, TEE ..

Vi snakker vel her om stock maskiner.. Når disse ikke blir testet grundig nok, så er det slett arbeid.. Du har som regel ikke software feil om du ikke klarer å boote.

Regner med at trådstarter ikke har puttet i noe annen hw, men selvsagt mangler vi litt info fra ham og..

Lenke til kommentar

Du skal vel ikke betale porto i 1 tilfelle..

 

Min maskin som jeg faktisk bygde selv funket ikke, så sendte hele surlamitten til dem..

 

Da byttet de ut HK, ram og hdd som vistnokk var defekt..

iallefall så sendte de regning, og krevde porto.. men sendte en klagemail så slapp vi unna regningen (noen hundre kroner), siden det ikke var min feil at jeg fikk defekte komponenter..

 

Måtte betale porto da..

 

Men handler fortsatt hos komplett ;) bare hatt yppelig service der :w00t:

Endret av complexity
Lenke til kommentar
Nå snakker vi ikke om ting som er puttet i maskinen ekstra, TEE ..

Vi snakker vel her om stock maskiner..  Når disse ikke blir testet grundig nok, så er det slett arbeid.. Du har som regel ikke software feil om du ikke klarer å boote.

Regner med at trådstarter ikke har puttet i noe annen hw, men selvsagt mangler vi litt info fra ham og..

5834890[/snapback]

 

Her er et lite eksempel på en BIOS-oppdatering fra en av de større PC-produsentene i Norge. Et problem som er veldig vanskelig å løse dersom kunden ikke svarer skikkelig på spørsmål om annen hardware:

# Resolves boot issue when HP Photosmart 8250 printer is connected.

Problemet som beskrives der var pga en feil gjort av produsenten av hovedkortet. Og det var et softwareproblem.

 

Det er også en feil som er umulig å oppdage når en maskin sendes inn til service med feilbeskrivelse "kan ikke starte" og kundene "glemmer" å nevne at de pleier å ha en printer koblet til.

 

Men det er vel fortsatt serviceteknikere som har skylden?

 

Jeg har ikke noe spesielt godt inntrykk av en del serviceteknikere, men de fortjener nå hvertfall at en er rettferdig mot dem. Det første som pleier å skje når sluttkunder får en PC hjem, er at de kobler til en haug av enheter og installerer en haug av programmer. Naturlig nok, det er jo det de skal ha PCen for :) Men en må også innse at ikke alle programmer eller enheter klarer å jobbe sammen.

Lenke til kommentar
Nå snakker vi ikke om ting som er puttet i maskinen ekstra, TEE ..

Vi snakker vel her om stock maskiner..  Når disse ikke blir testet grundig nok, så er det slett arbeid.. Du har som regel ikke software feil om du ikke klarer å boote.

Regner med at trådstarter ikke har puttet i noe annen hw, men selvsagt mangler vi litt info fra ham og..

5834890[/snapback]

 

Her er et lite eksempel på en BIOS-oppdatering fra en av de større PC-produsentene i Norge. Et problem som er veldig vanskelig å løse dersom kunden ikke svarer skikkelig på spørsmål om annen hardware:

# Resolves boot issue when HP Photosmart 8250 printer is connected.

Problemet som beskrives der var pga en feil gjort av produsenten av hovedkortet. Og det var et softwareproblem.

 

Det er også en feil som er umulig å oppdage når en maskin sendes inn til service med feilbeskrivelse "kan ikke starte" og kundene "glemmer" å nevne at de pleier å ha en printer koblet til.

 

Men det er vel fortsatt serviceteknikere som har skylden?

 

Jeg har ikke noe spesielt godt inntrykk av en del serviceteknikere, men de fortjener nå hvertfall at en er rettferdig mot dem. Det første som pleier å skje når sluttkunder får en PC hjem, er at de kobler til en haug av enheter og installerer en haug av programmer. Naturlig nok, det er jo det de skal ha PCen for :) Men en må også innse at ikke alle programmer eller enheter klarer å jobbe sammen.

5836922[/snapback]

 

Jeg skjønner ennå ikke problemet.. Man kan selvsagt hente frem en del tilfeller som faller utenfor regelen, uansett vil disse være unntak..

Og det er faktisk dødsirriterende å høre på det du sier; "Kan ikke starte" i feilbeskrivelsen.. Snakker vi her om samme sak eller.. Du snakker selvsagt om en 60 år gamme fyr med 0 peiling på data og null teknisk innsikt..

T.o.m. denne fyren innser jo at han har et problem med pc`n..

 

Han har nettopp fått pc`n og plugget den i og den starter ikke.. Da er det ikke hans problem uansett hvordan du ser på det, og om da en reperatør klarer å fikse dette med en bios oppdatering, så vil jo det være utrolig.. Rett og slett imponerende, og han ville blitt brent på bålet for heksekunst for noen hundre år siden..

Endret av Dre@m_Lord
Lenke til kommentar
Jeg skjønner ennå ikke problemet.. Man kan selvsagt hente frem en del tilfeller som faller utenfor regelen, uansett vil disse være unntak..

Og det er faktisk dødsirriterende å høre på det du sier; "Kan ikke starte" i feilbeskrivelsen.. Snakker vi her om samme sak eller.. Du snakker selvsagt om en 60 år gamme fyr med 0 peiling på data og null teknisk innsikt..

T.o.m. denne fyren innser jo at han har et problem med pc`n..

 

Han har nettopp fått pc`n og plugget den i og den starter ikke.. Da er det ikke hans problem uansett hvordan du ser på det, og om da en reperatør klarer å fikse dette med en bios oppdatering, så vil jo det være utrolig..  Rett og slett imponerende, og han ville blitt brent på bålet for heksekunst for noen hundre år siden..

5839226[/snapback]

 

60 år gammel uten peiling?

Får feilmelding "system error". Klar reklamasjon

Det der er en vanlig feilbeskrivelse, dessverre ikke noe unntak. Det er veldig ofte all informasjon man får.

 

Eksempelet over med BIOS-oppdatering viser ganske greit at det faktisk kan være kundens problem. Dersom du f.eks. har en selvbygd PC med det hovedkortet som var rammet av den feilen, og kjøpte en HP printer samtidig. Det er ikke butikkens problem, da det løses av en BIOS-oppdatering. Det er en softwarefeil, og slike dekkes hverken av garantier eller reklamasjon.

 

Jeg tror forøvrig du bør ta en liten sjekk på hvor mange feil som faktisk løses av BIOS og firmware-oppdateringer. Dersom brukere hadde tatt seg de sekundene det tar å lese hva som løses, kunne de sluppet å måtte være uten maskin i et par uker og samtidig måtte betale fordi det faktisk var et problem som løses med software.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...