Gå til innhold

Krypere mySQL passord?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Nå er ikke akkurat "krypere" et kjent ord for meg (mangler muligens en t?), men her er noen løsninger:

- Legge config utenfor ditt www-område

- Bruke .htaccess for å nekte adgang til .inc.php-filer

- Sette opp din MySQL-bruker slik at den bare fungerer fra localhost, eventuelt med et annet passord fra alle andre hoster.

Lenke til kommentar

Det begynner heldigvis å bli få hoster som tillater eksterntilkobling til MySQL. På et webhotell er dette desverre noe du har lite kontroll over, men pass i alle fall på at brukerene dine til mysql ikke har flere rettigheter enn de behøver. Skal du kun legge til og hente data fra MySQL i scriptet ditt så er det lite poeng å la brukeren kunne slette data, uppdatere data, eller verre: legge til nye brukere.

To av de vanligste metodene er nevnt ovenfor:

1. plassere config/passord filen utenfor webområdet

2. legge den i en mappe som er beskyttet med .htaccess (eventuelt gi filen andre rettigheter)

3. det er også mulig å rett og slett kryptere filen med Zend SafeGuard eller ioncube.

Problemet er at alle disse har sine svakheter:

Løsning 1 er avhengig av at php brukeren på serveren får bruke filer plassert utenfor området. Når du bytter webhotell kan dette bli en konflikt.

Løsning 2 er forutsetter at du kan bruke .htaccess (apache). Igjen kan det oppstå problemer om du bytter webhotell.

Til slutt er også løsning 3 avhengig av ditt webhotell, i formen av at den har Zend Optimizer innstalert (eventuelt korrekt OS i forhold til ioncube fil).

Løsninger finnes, bare du tar hensyn til dette når du en gang bytter webhotell så er nok ikke utfordringen så stor. Bare ikke glem det!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-df17e

Hvorfor legge passordet i ei fil uten for www-foldern ? Dersom man sitter på et webhotell har man mest sannsynlig ikke tilgang til det. Det man da kan gjøre: Lag ei skjult fil. ".passordfil.txt" den vil ikke kunne hentes ifra nettlesern. Dette funker da kun på Linux.

EDIT: Jeg klarer ikke å skrive :hrm:

Endret av Slettet-df17e
Lenke til kommentar

De fleste webhotell jeg har sett har da en public_html eller en httpdocs mappe der html sidene er lagret. Så hvis du lagrer noe utenfor dem så er det ikke tilgjengelig på nettet.

Er vel heler ingen ( som jeg vet om) der du bare har tilgang til mappen du skal legge html filene i.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...