erikstein Skrevet 26. mars 2006 Del Skrevet 26. mars 2006 Jeg la ut en bærbar maskin på qxl med forholdsvis høy minstepris. I første omgang gjorde jeg det for å sjekke hva jeg kunne få for den på qxl. Fikk mildt sagt et sjokk i dag til morran da jeg sjekket mailen og en hadde lagt inn kjøp nå slik at auksjonen var avsluttet. Så sjekket jeg mailen jeg fikk fra qxl og det var en eller annen fra Nigeria som hadde kjøpt maskinen. 4 min etter at auksjonen var avsluttet fikk jeg i tillegg en mail fra denne personen som svarer på engelsk. Der står det at han vil ha min paypal konto (som jeg ikke har) + totale kostnader for maskinen + sending ned til Nigeria. Er det bare meg eller er dette total svindel? Problemet er jo nå at jeg skylder QXL over 400,- :!: Jeg har forøvrig aldri nevnt noe ang. paypal i min auksjon da jeg alltid kjører direkte til konto i stede. Noen som har opplevd det samme? Trodde QXL sitt system var blitt ganske sikkert. Denne personen har registrert seg 26 mars. Dvs i dag mens når fruen skulle registrere seg på qxl tok det ganske lang tid før kontoen henne ble godkjent. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 26. mars 2006 Del Skrevet 26. mars 2006 Svindel og bedrag, forbannede dritt siden man må betale gebyr til QXL. Send mail til QXL og forklar situasjonen.. Lenke til kommentar
TommyGun77 Skrevet 26. mars 2006 Del Skrevet 26. mars 2006 dette hørtes ikke bra ut, som sagt ta kontakt med qxl. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 26. mars 2006 Del Skrevet 26. mars 2006 QXL gjør lite så lenge de kan tjene penger på det. Som i dette tilfelle. Nigeria-svindlere har vel de fleste hørt om? Da kan jo også QXL også leke "offer", og i de tilfeller hvor slike ting ikke oppdages skylder du de penger. Typisk QXL. Lenke til kommentar
erikstein Skrevet 26. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2006 QXL vil få en mail fra meg i dag der jeg krever beløpet refundert selvsagt. Jeg ble bare usikker på om dette er grunnlag mtp at de har godkjent kontoen. Det som også er litt festilig er at den mailadressen som min kjøper har oppgitt er noe sånt som [email protected]. Den adressen er bare en videresendingsadresse fra et epostjeneste som tilbyr anonymitet på nettet. Lenke til kommentar
tomahg Skrevet 26. mars 2006 Del Skrevet 26. mars 2006 QXL vil få en mail fra meg i dag der jeg krever beløpet refundert selvsagt. Jeg ble bare usikker på om dette er grunnlag mtp at de har godkjent kontoen. Det som også er litt festilig er at den mailadressen som min kjøper har oppgitt er noe sånt som [email protected]. Den adressen er bare en videresendingsadresse fra et epostjeneste som tilbyr anonymitet på nettet. 5813310[/snapback] QXL har mulighet for å søke refusjon av suksessgebyr. Dette kan du benytte deg av hvis du ikke oppnår kontakt med kjøper, eller det andre andre årsaker ikke blir noe av handelen. Hvis du klikker litt rundt under "min konto", finner du nok ut av det. Jeg har selv søkt om refusjon av gebyrene flere ganger, og aldri hatt none problemer med det. Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 26. mars 2006 Del Skrevet 26. mars 2006 Det er jo ingen svindel så lenge han ikke har bedt deg sende maskinen uten å ha betalt. Hvis du oppretter en paypal konto (som er gratis tror jeg) og du får pengene inn, så er jo alt bra. Det du skal være obs på er hvis han sier han vil betale ekstra for å gjøre det enklere for deg å sende i forskudd. AKIRA Lenke til kommentar
TEE Skrevet 26. mars 2006 Del Skrevet 26. mars 2006 Det er jo ingen svindel så lenge han ikke har bedt deg sende maskinen uten å ha betalt. Hvis du oppretter en paypal konto (som er gratis tror jeg) og du får pengene inn, så er jo alt bra. Det du skal være obs på er hvis han sier han vil betale ekstra for å gjøre det enklere for deg å sende i forskudd. AKIRA 5813634[/snapback] Vel, nå er det da sånn at hvis det blir betalt med stjålet eller falskt Visa-kort til PayPal, så vil de kreve pengene tilbake etter en stund. Dersom du da har motatt pengene og sendt maskinen, så sitter du tilbake uten noen av delene. Det er faren med å benytte PayPal. Her ville jeg bare sendt en mail tilbake til selger og sagt at jeg ikke solgte for sending til utlandet, og så kontaktet QXL for å få tilbake pengene de krever for å selge. Lenke til kommentar
erikstein Skrevet 26. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2006 (endret) Jeg har sendt en mail til qxl nå i første omgang der jeg spør dem hva jeg eventuelt burde gjøre. Sa også at jeg hadde lite lyst til å sende til Nigeria av alle steder i verden Paypal bruker jeg ikke av den grunn at jeg har lest så mye rart om det. Jeg bruker bankoverføring som eneste alternativ. Som det også blir skrevet her, skulle det være kjeltringstreker og et stjålet visakort så taper jeg jo alt. Jeg avventer saken litt og forhører meg med qxl. Kan jo nevne at adressen som vedkommende har registrert seg med ser ganske suspekt ut uten at jeg har videre innsikt i hvordan dette gjøres i Nigeria Sjekka akkurat hans konto forresten. Han hadde kjøpt kun min bærbare tidligere i dag. Nå har han registrert 2 kjøp. Endret 26. mars 2006 av iceraven Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 27. mars 2006 Del Skrevet 27. mars 2006 (endret) Vel, nå er det da sånn at hvis det blir betalt med stjålet eller falskt Visa-kort til PayPal, så vil de kreve pengene tilbake etter en stund. 5813665[/snapback] Det har jeg vanskelig for å tro at går an. Dersom det er brukt et stjålet kort, er det Paypal og VISA som må ordne opp i det. Dvs, VISA må gi erstatning til Paypal. Når du har fått pengene på paypal-kontoen kan jo du bare ta dette ut, og saken er ferdig for din del. Regner jeg med? Edit: For å unngå misforståelser: Selvfølgelig dreier det seg om svindel her. Alt med "Nigeria" i seg er svindel. Endret 27. mars 2006 av Lurifaksen Lenke til kommentar
Oxford Skrevet 27. mars 2006 Del Skrevet 27. mars 2006 (endret) Dette er ren svindel. Jeg husker ikke helt gangen i det. Det har vært mye tillsvarende på finn.no, bl.a. med biler. Du kan lese mer om dette HER og HER. Dette var de to første treffene jeg fikk når jeg søkte på Nigeria svindel finn på google... Endret 27. mars 2006 av Oxford Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 27. mars 2006 Del Skrevet 27. mars 2006 Dette er ren svindel. Jeg husker ikke helt gangen i det. Det har vært mye tillsvarende på finn.no, bl.a. med biler. Du kan lese mer om dette HER og HER. Dette var de to første treffene jeg fikk når jeg søkte på Nigeria svindel finn på google... 5820262[/snapback] Det du viser til her, dreier seg om falske sjekker, og kan dermed ikke direkte sammenlignes. Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 27. mars 2006 Del Skrevet 27. mars 2006 Jeg synes folk henger seg opp i ordet Nigeria og hopper til konklusjoner. Så lenge kjøperen ikke har bedt om noe sært som å sette inn ekstra penger, eller ber om å betale på etterskudd, så er det ikke noe her som tilsier svindel. Hvis jeg skulle solgt noe til et slikt land ville jeg luftet min bekymring ovenfor kjøper og be om forskuddsbetalt. Kommer pengene så er det jo bare å sende. Ikke noe av det trådstarter har sagt tilsier svindel enda. Det kan hende det er en svindel, men den har ihvertfall ikke startet enda. Alt som er sagt i denne tråden er Nigeria, og ja de har et dårlig rykte. Men skal de bli bedre må jo noen begynne et sted. AKIRA Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 27. mars 2006 Del Skrevet 27. mars 2006 Alt som er sagt i denne tråden er Nigeria, og ja de har et dårlig rykte. Men skal de bli bedre må jo noen begynne et sted. 5820515[/snapback] Det er jo ganske åpenbart at det ikke er et normalt salg det er snakk om, når en fra nigeria tilfeldigvis skal handle en vare i Norge. Men du har rett i at svindelen ikke har startet enda. Derfor kunne det jo vært interessant å fortsette handelen, og se hva som skjer. Eneste du må passe på er å ikke betale noe, og ikke sende varen. UANSETT. Selv om du får pengene trenger du ikke å sende varen. :!: Lenke til kommentar
tomahg Skrevet 27. mars 2006 Del Skrevet 27. mars 2006 Men du har rett i at svindelen ikke har startet enda. Derfor kunne det jo vært interessant å fortsette handelen, og se hva som skjer. 5820564[/snapback] Kan kan jo gjøre slik som disse: http://www.easynetworknyc.com/powerbook/pdfhtml.php (uansett morsomt lesestoff) Lenke til kommentar
H.M.Kongen Skrevet 27. mars 2006 Del Skrevet 27. mars 2006 (endret) jeg har en del ting tilsalgs ute på bruktmarkedet her og jeg har fått tilbakemld på alle sammen fra 2 forksjellige personer fra nigeria.dette er svindel og jeg har ikke svart på en eneste mail da jeg sikkert kommer til og få bøttevis med spam..les her : https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=546703&hl= Endret 27. mars 2006 av H.M.Kongen Lenke til kommentar
kiripe Skrevet 27. mars 2006 Del Skrevet 27. mars 2006 Kan kan jo gjøre slik som disse: http://www.easynetworknyc.com/powerbook/pdfhtml.php(uansett morsomt lesestoff) 5820589[/snapback] He he, ja det burde vært mer av sånt, så kanskje kjeltringene hadde lært. Som du sier artig lesning Lenke til kommentar
Ninjahamster Skrevet 29. mars 2006 Del Skrevet 29. mars 2006 1. Kjøper skal følge de anvisninger du har gitt i din auksjonsbeskrivelse ang. betaling. 2. Du kan sende inn en "søknad" om å få refundert gebyr for auksjoner du har fått vinnerbud på, men ikke solgt, på dine sider på qxl.no. Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 29. mars 2006 Del Skrevet 29. mars 2006 Til dere som er naive her: ALDRI inngå noen avtale med folk fra Nigeria. Dette kan medføre tap av penger og, siden det er snakk om kriminelle/mafia, ikke svar heller noen mailer. Dette har INGENTING å gjøre med rasisme, men bygger på erfaringer fra tidligere svindel. Emne er vel beskrevet på nettet. Før noen kan bevise at det har skjedd minst EN trygg handel mellom nordmenn og nigerianere så tror jeg denne diskusjonen er over. Når det gjelder QXL: De er nok klar over problemet. Dersom de ikke ønsker å miste sine norske kunder p.g.a. svakheter i systemet (godkjenning av folk fra Nigeria) så bør de glemme hele saken. Tror ikke man skal være så redd for det. Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 29. mars 2006 Del Skrevet 29. mars 2006 tips: søkefunksjonen tips 2: saker om dette tidligere: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=530587&hl= Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå