Skyggen Skrevet 26. mars 2006 Del Skrevet 26. mars 2006 Som en del av Telenor`s pakke på Online ADSL fulgte det med en pakke med antivirus og internet security som hadde 1 års varighet. Jeg har sparket Telenor som nettleverandør og heller satt min lit til en lokal leverandør, men nok om det. Nå er 1års perioden i ferd med å løpe ut, og jeg mases til en stadighet på at jeg skal fornye abonementet. Nå er jeg ingen kløpper på data, og lurer derfor på hva forskjellen egentlig er på disse to ovennevnte? Trenger jeg egentlig begge? Lenke til kommentar
BigJackW Skrevet 26. mars 2006 Del Skrevet 26. mars 2006 Jeg skjønner ikke hva du mener? Hvis du mener Norton Antivirius og Norton Internet Security så er Norton Internet Security (NIS) en brannmur med innebyd Norton Antivirus (NAV), mens NAV ikke har brannmur men bare virus kontroll. (tror jeg) Lenke til kommentar
nomore Skrevet 26. mars 2006 Del Skrevet 26. mars 2006 Men som eg forstod fulgte begge med Telenor abonementet ditt for ca 1 års tid siden? Da er faktisk begge i ferd med å utløpe, og du bør kjøpe nytt uansett. Og helst ikke Norton(min mening). Lenke til kommentar
BigJackW Skrevet 26. mars 2006 Del Skrevet 26. mars 2006 Men hvis han/du hadde Telenor Online ADSL, så er det NIS det er snakk om. Men hvis han/du hadde Telenor Frisur elns, så er det NAV det er snakk om. Lenke til kommentar
Skyggen Skrevet 26. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2006 Begge var med i abonnementet ja, og 1 års perioden er i ferd med å utløpe. (egentlig er det gått ett og et halvt) Jeg er blitt fortalt at det er komplisert å bytte fra Norton og til noe annet som gir med den samme "tryggheten", om en kan kalle det det. Lenke til kommentar
Skyggen Skrevet 26. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2006 ....Og det er Telenor Online ADSL det er snakk om ja Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 26. mars 2006 Del Skrevet 26. mars 2006 Men som eg forstod fulgte begge med Telenor abonementet ditt for ca 1 års tid siden? Da er faktisk begge i ferd med å utløpe, og du bør kjøpe nytt uansett. Og helst ikke Norton(min mening). 5813228[/snapback] Min og! Du trenger ikke å kjøpe noen ting: 1. Avinst. ALT Norton - kan av og til bli litt kødd, men... 2. Inst. f.eks AVG Free fra www.grisoft.com 3. Aktiver Windows brannmur eler bruk ZoneAlert eller Kerio (eller andre) gratis brannmurer. Lenke til kommentar
Skyggen Skrevet 26. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2006 Jeg har ikke særlig kompetanse på dette, så hvis det skulle bli noe kluss så sliter jeg vel litt, for å si det sånn. -Så dere mener at Norton er noe møkk? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 26. mars 2006 Del Skrevet 26. mars 2006 Norton i seg selv er ikke akkurat dårlig, men det finnes bedre alternativer(når man allikevel betaler for det). Problemet med Norton(2005 og hvertfall 2006) er at du ikke får fjernet de skikkelig. Og når du installerer nytt antivirus vil disse to kræsje, og ingenting med nettverk/internett vil fungere lenger. Dette er spesielt utsatt på 2006, men eg har hatt problet på 2005 også. Lenke til kommentar
Skyggen Skrevet 26. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2006 Da har du forstått problemet mitt nomore. Så da stemmer infoen jeg har fått om at det kan bli trøbbel å innstallere noe annet da... Sjekket installasjons cd`en som fulgte med, og den står det NIS 2003 på. Faen, det er jo hundgammelt! Lenke til kommentar
nomore Skrevet 26. mars 2006 Del Skrevet 26. mars 2006 Ja, men den bør ikke være noe problem å få fjernet. Eg anbefaler deg å gjøre dette for å fjerne: - fjern 2003 utgaven du har - - først må internet security bort - - deretter alt annet med norton eller symantec forran Deretter går du til pandasoftware.no, og laster ned Panda Platinum 2006 Internet Security(last ned her). Du har da 30 dagers prøvetid. Om den fungerer for deg, og du er fornøyd kan du kjøpe den, eller prøve et annet alternativ. Eg kan nesten uansett garantere deg at den finner virus hos deg etter installasjon. Lenke til kommentar
Skyggen Skrevet 26. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2006 Jo, jeg kan alltids prøve. Noe er jeg jo nødt til å gøre iallefall. Har brukt AD Aware tidligere, da Norton ikke har kunnet hjelpe med med Spyware på maskinen. Er litt redd for at jeg ikke finner alle filer med Symantec/Norton, slik at det blir et helvete for en amatør som meg. Må logge av nå, og takker for hjelpen! Kommer tilbake senere. Lenke til kommentar
BigJackW Skrevet 26. mars 2006 Del Skrevet 26. mars 2006 Norton i seg selv er ikke akkurat dårlig, men det finnes bedre alternativer(når man allikevel betaler for det). Problemet med Norton(2005 og hvertfall 2006) er at du ikke får fjernet de skikkelig. Og når du installerer nytt antivirus vil disse to kræsje, og ingenting med nettverk/internett vil fungere lenger. Dette er spesielt utsatt på 2006, men eg har hatt problet på 2005 også. 5813276[/snapback] Det har jeg ALDRI hatt problemer med. Lenke til kommentar
Lars-H Skrevet 31. mars 2006 Del Skrevet 31. mars 2006 Jeg har NIS 06 og er fornøyd med det! Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 1. april 2006 Del Skrevet 1. april 2006 Det har jeg ALDRI hatt problemer med. Opplever at det henger en del reigsternøkkler og filer/mapper som ikke forsvinner. Norton er møkk, ja Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 8. april 2006 Del Skrevet 8. april 2006 Skaff deg Norman Virus Control Plus. Da får du både AntiVirus og AntiSpyware. AntiSpyware du får med Norman er akkurat det samme som leveres av AdAware. Når det gjelder brannmur vil jeg ikke anbefale de som følger med i såkalte "Security Suites". Gå heller for de som er "Standalone". I sistnevnte kategori vil jeg anbefale ZoneAlarm. Som et alternativ har jeg hørt mye bra om Sygate sin brannmur, men da Sygate ble kjøpt opp av Symantec tror jeg ikke det selges lenger. Men symantec har en brannmurversjon (Norton Personal Firewall). Har aldri brukt den så kan ikke si noe om den, kan hende Symantec har benyttet seg av Sygate teknologi. Lenke til kommentar
wil Skrevet 8. april 2006 Del Skrevet 8. april 2006 De siste gangen jeg har avinstallert Norton. Alt i mellom Norton 2004-2006 har jeg ikke hatt problemer. Sitter selv her med Norton Internet Security 2005 Engelsk. Jeg synes denne er bra, men har selvføgelig 2 Antispyware program i tillegg. Både Ad-aware 1.06 Pro og Xoftspy. Med disse programmene føler jeg meg ganske safe. I tillegg bruker jeg da Opera med ad blocker, så da blir det bra her. Vi må huske på at du KAN velge å bare laste ned Norton Antivirus fra Telenor også. Du trenger ikke laste ned Internet Security pakken. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 9. april 2006 Del Skrevet 9. april 2006 Norton antivirus er KUN antivirus, mens Norton internet security er en komplett sikkerhetsløsning som beskytter mot det aller meste. NIS har blandt annet popup blokker, spamfilter, beskyttelse mot fishing, blokkerer adware og spyware, og selfølgelig brannmuren. Hele nis er på litt over 40 Mb, så liten vits i å bry seg med kun antivirus. Norton kan innstalleres og avinnstalleres med windows legg til eller fjern programmer. Det er VELDIG VIKTIG at når det innstalleres må man ikke flytte på snarveier, velge alternative innstallasjonskataloger osv men la alt gå sin gang. Symantec har forøvrig gode step-by-step fremgangsmåter for manuelt å fjerne absolutt alt hvis noe skulle krasje. Ellers er NIS det eneste programmet som de siste årene har fått full score på å gi totalbeskyttelse, og de resurrsene som det før krevde er ikke lenger noe problem. Er like raskt og ressurskrevende som et tilsvarende annet. Skal du kun ha et antivirusprogram, så er Avast! et mye bedre alternativ enn de andre forslagene her. ellers bør du bruke Spywareblaster og ad-aware SE i tillegg til NIS. Ad-aware skanner, i motsetning til for eksempel spyboot S&D, HELE maskinen, og ikke bare aktiv bruker. Spywareblaster er passiv beskyttelse, og tar derfor overhodet INGEN ressurser og har heller ingen mulighet til å skape konflikter med andre programmer. Vil samtidig tipse om det relativt nye siteadvisor programmet, som har valgt en ny og snedig måte å beskyttte på. Det gir en tilbakemelding på om side er trygg FØR man går inn på siden, og derfor kan man unngå mye dritt. SiteAdvisor virker foreløpig stort sett med google, men det er vel det de fleste bruker uansett. forøvrig trenger man kun ha vært kunde en eller annen gang hos telenor for å få tilgang til gratis NIS. Når passord og brukernavn ikke lenger fungerer, er det kun mailen som blir berørt. Ved å logge inn for å laste ned NIS er det fortsatt mulig å bruke sitt gode gamle brukernavn og passord. Ellers har jo Secunia nettsiden en god oversikt over sikkerhet med de ulike programmene, inklusive NIS, norman, Avast , Zonealarm osv Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå