Gå til innhold

den sjette sans?!


Anbefalte innlegg

Var på et teorikurs, og han læreren bablet noe om at vi brukte 90% av synet til bilkøring. Vi kom etterhvert innpå det med sansene hvor han påstår vi faktisk har seks sanser.

 

De fem sansene er jo som kjent:

  • * Synet
    * Hørselen
    * Smaken
    * Lukten
    * Følelsen

Men så mente han at den sjette er en balanse sans du har i øret. Jeg er fullstendig klar over at vi faktisk har noe i ørene som gjør at vi kan være balansert, men at det blir definert som en sans er noe jeg ikke var klar over.

 

Stemmer dette?

Endret av Canute
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan vel kalle balansen for en sans, ja.

Men jeg har lest en artikkel hvor de gikk i detalj, og fant ut at vi hadde noe slikt som tredve sanser, men da er f.eks. følesansen delt opp i temperatur-, smerte-, berørings-følelse.

Så det er nok mange oppfatninger.

Lenke til kommentar
Kan vel kalle balansen for en sans, ja.

Men jeg har lest en artikkel hvor de gikk i detalj, og fant ut at vi hadde noe slikt som tredve sanser, men da er f.eks. følesansen delt opp i temperatur-, smerte-, berørings-følelse.

Så det er nok mange oppfatninger.

5813145[/snapback]

Det er et spørsmål om definisjon hvordan man velger å dele opp dette. Alle (i hvertfall flere av) de seks hovedsansene består av en rekke forskjellige reseptorer som reagerer på forskjellige måter. I øyet har vi staver og tapper, som reagerer på heholdsvis lys og farge. Og vi har tre forskjellige tapper som reagerer på forskjellige bølgelengder. Så om man vil kalle dette fire sanser eller én, blir et spørsmål om definisjon. Dessuten har men sensorer som reagerer på lys og mørke, og påvirker de sirkadianske rytmene som styrer døgnrytmen vår. Så hvor mange sanser skal man dele dette opp i? Er det riktig å si at man har en synssans? Eller har vi en lyssans og en fargesans? Eller har vi tre forskjellige fargesanser i tillegg til lyssansen? Et spørsmål om definisjon.

 

Grupperingen med de seks hovedsansen er ganske grei, for med unntak av lukt og smak så er det snakk om ganske distinkt funksjonalitet. Hørselssansen arbeider radikalt forskjellig fra synssansen, luktesansen, følelsessansen osv.

 

Men smak og lukt er relativt like, begge deler er kjemiske sanser som reagerer på molekyler som kommer i kontakt med reseptorene, og de samarbeider tett.

Lenke til kommentar

"den sjette sansen" er når man fortutser at noe skal skje rett før det skjer.

"den sjuende sansen" er en almanakk :!:

 

"generelt" sett har vi fem sanser: synet, hørselen, smaken, følelsen og (kommer faen ikke på den siste)

 

tenker man vitenskapelig på det kan man sikkert komme opp med svært mange, tenker mest på de grunnleggende sansene man lærer om på barneskolen.

 

er samme med intelligenser, dem har nå funnet nesten hundre av dem, og 'oppdager' stadig nye. kommer helt an på hvor nøyaktig man skal gå til verks.

kanskje det finnes en "seksuell intelligens"? :hmm:

Lenke til kommentar

Det er først og fremst definisjonen av ordet sans som er viktig å passe på. Intelligens er ikke en sans f. eks for det kan være så mangt og ikke noe som er der fra før på en måte. Noe automatisk. Du kan kontrollere intelligensen din.

 

At balanse er vår sjette sans virker veldig, veldig logisk. Den har alle kjennetegnene som de andre 5 sansene. Den er ikke noe som er lett å ta kontroll over, den er bare der.

 

Etter å ha lest denne tråden sitter jeg med den oppfatningen at vi har 5+1 sanser, og det kommer jeg til å "tro" på fra nå av. REVOLUSJON!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Alt er relativt...

Endret av Gaston
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
Vell det er manga sanser ja, men det er bare 5 store viktige sanser egentlig. Mange mener det er 6

5825777[/snapback]

 

Ja det vet vi, men det er ikke BARE 5 store viktige sanser. Balanse sansen som har blitt nevnt her er like viktig. Tenk deg hvis vi ikke hadde hatt den?

 

Stressss....

Lenke til kommentar
Noen mener at den sjette sansen er det tredje øyet

5816986[/snapback]

 

Jeg vil kalle "Det tredje øyet" en form for intuisjon. Og hvis intuisjon er en sans så er vel tenking og intelligens en sans. Vet ikke om jeg støtter meg til dette :hmm:

5832240[/snapback]

 

Tredje øyet?

 

Trodde det var snakk om brunøyet :whistle:

Lenke til kommentar

Jeg mener at det å føle temperaturer er en egen sans. Ja, det går på følesansen, men det gjør også smak og lukt på indirekte vis.

 

Edit: Vi har også en "posisjonssans". Man vet i hvilken retning man holder armen uten å ha behøve en tilbakeindikasjon med andre sanser som syn og følelse.

Endret av anth
Lenke til kommentar
Noen mener at den sjette sansen er det tredje øyet

5816986[/snapback]

 

Jeg vil kalle "Det tredje øyet" en form for intuisjon. Og hvis intuisjon er en sans så er vel tenking og intelligens en sans. Vet ikke om jeg støtter meg til dette :hmm:

5832240[/snapback]

 

Tredje øyet?

 

Trodde det var snakk om brunøyet :whistle:

5835028[/snapback]

 

Nei, du tolker "brunøyet" litt for bokstavelig, ingen kan se med endetarmsåpningen. Den brukes bare til avføring og eventuelt sex. Kunne sikkert gitt deg mer informasjon om dette, men det blir litt off topic her.

Lenke til kommentar
Jeg mener at det å føle temperaturer er en egen sans. Ja, det går på følesansen, men det gjør også smak og lukt på indirekte vis.

 

Edit: Vi har også en "posisjonssans". Man vet i hvilken retning man holder armen uten å ha behøve en tilbakeindikasjon med andre sanser som syn og følelse.

5836792[/snapback]

 

Posisjonssans er allerede nevnt. Men det som er pussig er at den faktisk kan mistes... Blir svært vanskelig å koordinere da...

 

Hvordan går lukt og smak på følesansen? Sist jeg leste biologi fungerte de på to totalt forskellige måter, eneste likhet var at de overførte signaler på ca. samme måte (noe også øret, øynene etc. gjør)

 

I tillegg kommer en hel haug med indre sensorer - f.eks. har vi en "ph-måler" i aortabuen som gjør at du får en krampeaktig trang til å trekke pusten dersom blodet blir for surt - noe det blir om du får for mye CO_2 i det. Det er derfor du kan holde pusten lenger ved å hyperventilere før du dykker - co2 er tyngre å ventilere ut enn o2 er å ventilere inn, så selv om du når en temmelig bra o2-metning temmelig fort, tar det tid å kvitte co2. Men når du hyperventilerer, får en unormalt lave co2-verdier, og ph-måleren slår ikke ut. Derfor tror hjernen din at du har masse oksygen - selv om du egentlig ikke har noe mere oksygen enn om du hadde trukket pusten en eller to ganger...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...