Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Sette opp trådløst nettverk - 100m

Anbefalte innlegg

Sette opp et trådløst nettverk mellom to hus, avstanden er 100m og det er ingenting som blokkerer signalet. Hus-1 har internett, mens hus-2 skal få tilgang til trådløst internett.

Hva trengs da av utstyr for å få dette til?

Er det mye arbeid å lage egen antenne? Vet det ligger ute en guide om akkurat dette og jeg har lest den. Man danner seg jo et visst bilde om arbeidsmengden, men teori og praksis er to forskjellige ting.

Har blitt anbefalt å bruke aksesspunkt i begge ender istedenfor router, vil dette være den beste løsningen?

En tegning med oppsett laget f.eks i paint, ville vært til stor hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Takker, er det mye å spare på å lage egen antenne?

Hvilke aksesspunkt bør jeg velge? Fins det noe billig og bra der ute?

5814514[/snapback]

Tja, noe sparer du jo på å bygge antenne selv, og så er det jo gøy å bygge selv også. Angående valg av utstyr så har jeg selv gode erfaringer med utstyr fra Linksys. Kan trygt anbefale en WRT54G(L) i ene enden og en WET54G i andre enden. Søk på komplett på typebetegnelsen så finner du priser og sånn.

Lenke til kommentar
Sette opp et trådløst nettverk mellom to hus, avstanden er 100m og det er ingenting som blokkerer signalet. Hus-1 har internett, mens hus-2 skal få tilgang til trådløst internett.

Hva trengs da av utstyr for å få dette til?

Er det mye arbeid å lage egen antenne? Vet det ligger ute en guide om akkurat dette og jeg har lest den. Man danner seg jo et visst bilde om arbeidsmengden, men teori og praksis er to forskjellige ting.

Har blitt anbefalt å bruke aksesspunkt i begge ender istedenfor router, vil dette være den beste løsningen?

En tegning med oppsett laget f.eks i paint, ville vært til stor hjelp.

5813035[/snapback]

hmm. 100 meter, det er vel det som de fleste levrandører sier er maks lengde med standard oppsett(standard antenne og sendestyrke) uten hindringer i mellom to punker, vis du lager egen antenne så husk sendetap i kabel er en faktor som slår inn på avstanden til det trådløse signalet. hadde det vært mulig ville jeg gått for en repeater på halv veien.

og husk at det ikke nytter med kjempe antenne og signal på mottak vis du ikke har lignende oppsett i andre enden som kan sende signalet til bake. så vis du mekker opp bra antenne og får greit signal med måler 100 m vekke. så er det ikke sikkert at den bærbare funker på den avstanden da den ikke har vill og heftig antenne :p

Lenke til kommentar
hmm. 100 meter, det er vel det som de fleste levrandører sier er maks lengde med standard oppsett(standard antenne og sendestyrke) uten hindringer i mellom to punker, vis du lager egen antenne så husk sendetap i kabel er en faktor som slår inn på avstanden til det trådløse signalet. hadde det vært mulig ville jeg gått for en repeater på halv veien.

og husk at det ikke nytter med kjempe antenne og signal på mottak vis du ikke har lignende oppsett i andre enden som kan sende signalet til bake. så vis du mekker opp bra antenne og får greit signal med måler 100 m vekke. så er det ikke sikkert at den bærbare funker på den avstanden da den ikke har vill og heftig antenne :p

5814794[/snapback]

100 meter er ingen ting om du har utvendige antenner selv om du har litt tap i kabelen. Jeg kjører selv blikkboksantenner på over 1 km og det fungerer helt fint!

Lenke til kommentar
Utstyrslisten blir da slik?:

2 stk antenner

2 stk routere (f.eks WRT54G(L) i hus-1 og WET54G i hus-2)

Nødvendige kabler

Ser at WET54G er en bro, hvordan fungerer den i forhold til en router?

5814773[/snapback]

Det er riktig at WET54G er en bro. Dette gjør nettet helt "gjennomsiktig" i forhold til en router. Da er maskinene bak WET54G i samme nettverk som de i andre enden. Dårlig forklart, men håper du forstår..

Hvilket utstyr har du fra før der du skal sende fra? Om du allerede har en router der så kan det lønne seg å gå for en WAP54G i steden.

Lenke til kommentar

Joda jeg forstår.

Takker for info, er ikke jeg som skal ha nettverket. Skulle bare undersøke litt for en slektning som er enda grønnere på nettverk enn meg :) Er litt usikker på hvilket utstyr som allerede er der, men aksesspunkt er notert.

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...