PMnormal Skrevet 26. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 26. mars 2006 (endret) Tok en litt soft start på Roma-serien tidligere i uken. Dette er mer i den retningen dere sikkert hadde forventet. De to første er tatt med Sigma 18-50 3,5 osv. Det av panini-vognen på 18mm, iso 400, 1/200s og f/8. Ganske mye etterbehandling var nødvendig før det ble slik jeg ønsket det. Blant annet har jeg foretatt radikal bruk av kloneverktøyet. Takmaleriet er tatt i kirken bak panini-vognen. Også 18mm, men iso 1600, 1/60s og f/4,5. Det siste bildet er tatt i St. Paulus Utenfor Murene. Det er en av de fire hovedbasillicaene, og er dominert av de fantastiske søylene. Klarte ikke å holde meg fra en 3D lek med de søylene. Det var mørkt, så jeg måtte ned på f/2,5 med 50mm, selv med iso 3200 og 1/50s. Ingen støy er fjernet fra noen av bildene. Synes det er greit slik. Nå opp til dere. Edit: Forandret litt i teksten om paninivognen. Det kom ikke ut som nr.1, og skapte derfor litt forvirring i beskrivelsen. Edit: Har skiftet ut bildene med andre versjoner som en snillere komprimert og skjerpet. Nytt bilde lenger nede i tråden. Endret 26. mars 2006 av PMnormal Lenke til kommentar
eitp Skrevet 26. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 26. mars 2006 Du har jo vært i motivenes mekka nå, og jeg håper du har brukt tida godt. Jeg synes de tre bildene du presenterer her, er ok. Bildet tatt av kirka utendørs, er et snapshot, typisk turistbilde. Søylebildet er greit. Godt at folka er der. Kuppelbildet er jeg sikker på at du kunne gjort bedre. Hvis du i tillegg har vært hard med klonekosten, er bildet rett og slett under pari. Har du truffet med eksponeringen, synes du? Bildet under har jeg tatt av domen i Isak-katedralen i St.Petersburg med et Canon G6. Dua i midten er skåret ut i glass. Hvordan var været? Tor Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 26. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 26. mars 2006 Nå hadde ikke jeg tenkt meg i kirka i dag, så kaffen tar jeg her Av disse bildene falt klart det med folkene mellom støttene mest i smak selv om det har sine tekniske begrensninger. Ville gjerne hatt med foten på de to søylene i forgrunnen. DOP og støy kunne jo vært bedre, men du gjorde vel det beste ut av det. Ellers synest jeg du komprimerer jpg-filene for mye. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 26. mars 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 26. mars 2006 Kloningen er foretatt i utendørsbildet, ikke de to innendørs. De er nesten ubehandlet. Det blir litt forskjell i hvilken rekkefølge bildene kommer ut, så jeg må bli litt mer nøye på hvordan jeg beskriver bildene i fremtiden. Lenke til kommentar
riktig Skrevet 26. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 26. mars 2006 Det dekorative taket: Vakkert og detaljrikt så det holder. Tror faktisk dette hadde vært bedre å se på i en enda større versjon pga alle detaljene. Ellers hadde det også vært kult med litt sterkere og klarere farger, men da burde man kanskje hatt mer lys der. Jeg regner med at du ikke drasset rundt på svære lamper for å lyse opp den svære kuppelen. Dette er et bilde som hadde gjort seg i HDR-versjon, tror faktisk jeg har sett nettopp det samme motivet som en HDR-demonstrasjon pga den tilsynelatende vanskelige belysningen. Uansett, det er mye man kunne gjort, jeg syns det ble et fint bilde. Muligens litt hard oppskarping. Utebildet, også kalt "turist-snapshot": Det jeg syns er minst spennende av de tre, muligens pga at det er veldig "hverdagslig" i forhold til de to andre, men det er vel kanskje også poenget? Dessverre litt kjedelig lys der og da, men fint reportasjefoto. Søylene: Det jeg likte best av disse. Artig lek med perspektiv, og "modellene" er essensielle. Flott og mektig. På den tekniske siden er det litt blurry, og her også får jeg følelsen av litt hard USM. Det mangler litt av de aller minste detaljene her og der. Det kan også være nedskaleringen som gjør det, men det er vanskelig å vite. Motivet er uansett bra, så det er ikke noe å skrike så høyt for. Det kan også VG/Dagbladet-bildet i en annen tråd bekrefte. Skrivekløe i dag.. hm. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 26. mars 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 26. mars 2006 Her er et nytt bilde, som passer sammen med de bildene jeg allerede har vist her. Det er fra en tredje kirke, og er strengt tatt mitt eneste vellykkede bilde derfra. Det er fra St. Paulus Innenfor Murene, som huser flere protestantiske menigheter. Samme kamera som altid, 50mm, iso 3200, 1/80s og f/2,2. Synes de gyldne detaljene på en måte "spiser opp" støyen i dette bildet. Derfor ingen støyreduksjon. Lenke til kommentar
bjornkn Skrevet 28. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 28. mars 2006 Det må da være veldig ubekvemt å fotografere rett opp i været med en dSLR, som ikke har vridbar skjermsøker, som vi vet Jeg synes forsåvidt de fungerte greit. Det er veldig vanskelig å få gode nok detaljer i både mørke og lyse partier av en slik kuppel med lanterne hvor lyset flommer inn. Det som irriterer meg er det snaue utsnittet på Sandwich-bildet. Tårnet i bakgrunnen er klippet, men bare så vidt. Jeg ville enten ha brukt Adidas-zoomen litt og trukket meg litt bakover for å ikke klippe unødvendig, eller gått nærmere for å klippe skikkelig og tydelig. Ellers skjønner jeg nå at jeg burde ha "bestilt" noen bilder av deg fra Roma-turen. Jeg har et spesielt forhold til Pavens gamle bibliotek, La Stanza della Segnatura i Vatikanet, hvor bl.a. Rafaels veggmaleri "Skolen i Athen" befinner seg. Jeg hadde for en god del år siden et oppdrag med å lage en 3D-modell av dette maleriet til bruk i kunsthistorieundervisning. Da studerte jeg alt jeg kunne komme over at billedmateriale fra dette rommet, og kjøpte til og med en bok fra Amazon om det. Planen min var å lage en 3D-modell av hele rommet hvor man så skulle kunne bevege seg rundt i rommet før man tok skrittet inn i maleriet og utforsket de merkelige arkitektoniske konstruksjonene der. Men det strandet altså pga manglende referansemateriell. Du skulle ikke slumpe til å ha noen bilder fra dette rommet også vel? Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 28. mars 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 28. mars 2006 Nei, så langt er jeg ikke kommet. Jeg reiser nok ned igjen snart, så da får vi se om jeg får tatt det. Skal notere meg dine ønsker, bjornkn. Mht det tårnet, så laget jeg en form for "kunstig" avsluttning på det. Egentlig er det høyere, men jeg følte bildet trengte litt mer luft i toppen. Det er egentlig ment som en teknisk øvelse for meg, men bildet har også en dypere mening. Det er ment å vise kombinasjonen av kommers og religion, som er så vanlig i Roma. Lenke til kommentar
bjornkn Skrevet 28. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 28. mars 2006 Nei, så langt er jeg ikke kommet. Jeg reiser nok ned igjen snart, så da får vi se om jeg får tatt det. Skal notere meg dine ønsker, bjornkn. Kjempebra Mht det tårnet, så laget jeg en form for "kunstig" avsluttning på det. Egentlig er det høyere, men jeg følte bildet trengte litt mer luft i toppen. Det er egentlig ment som en teknisk øvelse for meg, men bildet har også en dypere mening. Det er ment å vise kombinasjonen av kommers og religion, som er så vanlig i Roma. 5824808[/snapback] Ja der har de jo lange tradisjoner å bygge på, helt fra Jesu barndomstid... Så du har virkelig slått deg på PS-redigering nå? Jeg la ikke merke til at det var manipulert. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 28. mars 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 28. mars 2006 He he, ja jeg må innrømme at jeg synes det er litt morsomt. Fikk det brukbart til, synes jeg. Lenke til kommentar
bjornkn Skrevet 28. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 28. mars 2006 Ja det er morsomt med Photoshopping Men da kunne du jo ha dratt det enda lenger ned også da Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 28. mars 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 28. mars 2006 Det er også en mulighet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå