syklitengutt Skrevet 26. mars 2006 Del Skrevet 26. mars 2006 er litt nyskjerrig på gentoo jeg. Er det så herk å konfigurere å installere som mange skal ha det til? Må minne om at jeg er relativt nybegynner. Har sitti på ubuntu i 7mnd, å begynner å føle meg ganske sikker på det. Liker synaptic veldig godt og er litt skeptisk til å bruke noe annet. Noen som har noen meninger? Lenke til kommentar
gullf1sk Skrevet 26. mars 2006 Del Skrevet 26. mars 2006 Jeg har installert Gentoo en gang, og det gikk smertefritt. Ingen problemer i det heletatt. Mulig jeg hadde en del flaks, for jeg tror ikke ryktene om at det kan være herk å sette opp er falske. Lenke til kommentar
fsck Skrevet 26. mars 2006 Del Skrevet 26. mars 2006 Bare å prøve det. Har kun gode erfaringer med gentoo. Lenke til kommentar
syklitengutt Skrevet 26. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2006 har hda hdb og 110 gig ledig. Hvis jeg installerer gentoo på den ledige plassen med / og home og boot og en swap del, så skaper ikke dette noen problemer ? tenker da spess på grub og min kjære ubuntu partisjon på hda.... Lenke til kommentar
TorbjørnK Skrevet 26. mars 2006 Del Skrevet 26. mars 2006 hvis du ikke vet hva du holder på med, så er gentoo herk å konfigure... snakker av erfaring men det er nå en stund siden da... Lenke til kommentar
Silvester Skrevet 26. mars 2006 Del Skrevet 26. mars 2006 Gentoo er har et relativt konsist system som burde være enkelt å mestre for de fleste som faktisk gidder å lese manualen grundig nok. De har dokumentasjon på alt, liggende på sine egne sider, og gentoo-wiki.com har en del nyttig stoff hvis du vil leke med modulær xorg, xgl o.l. Lenke til kommentar
gnom1 Skrevet 26. mars 2006 Del Skrevet 26. mars 2006 Du trenger ikke laste ned noen installasjons .iso. Du kan installere gentoo direkte fra ubuntu. Bare mount partisjonen du ønsker å bruke, last ned en stage fil og en portage snapshot, chroot, etc etc, følg dokumentasjonen, men bruk grub fra den ubuntu installasjonen du allerede har, dvs bare legg inn gentoo i menu.1st/grub.conf Gentoo er ikke noe herk, men det tar litt lengre tid enten du er god på linux eller ikke Lenke til kommentar
comicz Skrevet 26. mars 2006 Del Skrevet 26. mars 2006 Når du snakker slik om Synaptic tenker jeg du får deg en overraskelse når du skal installere og bruke Gentoo. Synaptic er forøvrig laget for apt-get, så det får du ikke brukt i Gentoo. Gentoo har Portage(emerge) som tar seg av slikt. Det finnes GUI-front-ends til portage, men ikke som regnes stabile så vidt jeg vet, så du må mest sannsynlig finne deg i å måtte oppdatere osv gjennom terminal. emerge ordner alt, og du finner alt mulig i portage(det er jo lettere å lage en ebuild enn en pakke, men de kan heller ikke sammenliknes). Gentoo er flott, så lenge man regner med litt tid på administrasjon og kompilering. Jeg kjører selv Gentoo. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 26. mars 2006 Del Skrevet 26. mars 2006 Hvis man vurderer Gentoo, burde man heller se på FreeBSD. Det er like enkelt å installere som Slackware, og har samme muligheter til tilpassing som Gentoo. Portage-systemet er sterkt inspirert av ports i FreeBSD. Lenke til kommentar
gullf1sk Skrevet 26. mars 2006 Del Skrevet 26. mars 2006 Gentoo er har et relativt konsist system som burde være enkelt å mestre for de fleste som faktisk gidder å lese manualen grundig nok.De har dokumentasjon på alt, liggende på sine egne sider, og gentoo-wiki.com har en del nyttig stoff hvis du vil leke med modulær xorg, xgl o.l. 5814173[/snapback] Ja de har veldig bra dokumentasjon. Jeg fulgte dokumentasjonen mer eller midre by the letter, og det funket som bare det. Lenke til kommentar
fsck Skrevet 26. mars 2006 Del Skrevet 26. mars 2006 Hvis man vurderer Gentoo, burde man heller se på FreeBSD. Det er like enkelt å installere som Slackware, og har samme muligheter til tilpassing som Gentoo. Portage-systemet er sterkt inspirert av ports i FreeBSD. 5816034[/snapback] Hvorfor bør man HELLER se på freebsd? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå