Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

X-fi. Hvordan koble til en ekstern 7.1 forsterker?

Anbefalte innlegg

Hei og hopp,

lurte på hva som er beste løsning for å koble til en ekstern 7.1 forsterker til et X-Fi Xtrememusic kort.

Er det slik å forstå at digital ut utgangen på X-Fi kortet ikke støtter mer enn 2.1 og at man derfor må bruke de analoge utgangene ved hjelp av f.eks.

Home Cinema Cable fra Creative

for å få 7.1 lyd?

For øyeblikket har jeg bare koblet X-Fi'en med digitalt ut til digital inn på forsterkeren, og det lyder jo forsåvidt bra, men man søker jo alltid etter det ultimate, no? :)

Forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
tror det fungerer best med digital jeg. da bruker du DAC i forsterkeren som sikkert er bedre enn den i lydkortet

5816893[/snapback]

Men er ikke da problemet at forsterkeren kun får et 2.1 signal da etter det jeg har skjønt er hva X-Fi kortene gir på sin digital ut utgang?

Mulig jeg bare er forvirret men er slik jeg har forstått det.

:cry:

Lenke til kommentar
Men er ikke da problemet at forsterkeren kun får et 2.1 signal da etter det jeg har skjønt er hva X-Fi kortene gir på sin digital ut utgang?
Spørs hva du er ute etter. Hvis du vil bruke forsterkeren til multikanal-lyd i spill eller til andre lydkilder som ikke er preenkodet i et multikanals digitalt lydformat må du koble analogt. Om du kun er ute etter 7.1 på (for eksempel) DVDer med DD-EX eller DTS-ES, så er digital tilkobling det beste.
Lenke til kommentar

Man har jo også ting som

Home Cinema Connect DTS-610

som tar de analoge signalene og videresender dem som digitalt signal til forsterkeren.

Det manglende leddet mellom PC og hjemmekinoanlegg

Med Home Theatre Connect DTS-610 kan brukere integrere en PC i et hjemmekinoanlegg. Ved hjelp av frittstående DTS Interactive-koding tar den flerkanals analoge signaler fra en PC og koder dem til en énkabels DTS-strøm som med enkelhet kan kobles til en DTS-dekoder eller hjemmekinomottaker. DTS-610 muliggjør spilling og avspilling film og musikk (inkludert DRM-innhold) på et hjemmekinoanlegg uten begrensninger og uten å belaste PC-prosessoren.

Lenke til kommentar
Spørs hva du er ute etter. Hvis du vil bruke forsterkeren til multikanal-lyd i spill eller til andre lydkilder som ikke er preenkodet i et multikanals digitalt lydformat må du koble analogt. Om du kun er ute etter 7.1 på (for eksempel) DVDer med DD-EX eller DTS-ES, så er digital tilkobling det beste.

5827172[/snapback]

Ok, så for multikanals lyd på spill må man koble analogt? Bruker pc'en (og forsterkeren) til både film, spill og musikk så da spørs det om jeg ikke går til anskaffelse av ett eller annet som gjør det mulig å benytte de analoge utgangene.

Kan det f.eks. være en ide å ha begge deler koblet til og bare sette PC'en til å benytte digitalt ut når man kun ser DVD'er og lignende? Tenkte bare at man da får med subwoofer signalet skikkelig? Hørte noe om at dette ikke var helt bra på analoge signalet, men man skal jo ikke tro alt man leser ...bortsett fra her da :D

Lenke til kommentar

litt offtopic, men en kjapp guide til alt dette kunne vært en ide for noen med kunnskap nok å lage. Er vel ganske mange der ute etterhvert som har pc'en koblet til en ekstern digital forsterker og lurer på (eller burde lure på :) ) hvordan de skal koble for å få best resultat i spill, musikk-avspilling og film-sessions :)

Lenke til kommentar
Bruker pc'en (og forsterkeren) til både film, spill og musikk så da spørs det om jeg ikke går til anskaffelse av ett eller annet som gjør det mulig å benytte de analoge utgangene.
Hvis du har en forsterker uten et fullt sett med analoge innganger er boksen fra Creative du linket over et alternativ. Merk at den ikke vil gjøre noe positivt for lydkvaliteten da den medfører to 'unødvendige' konverteringstrinn (digitalt til analogt i lydkortets DAC, og så analogt til digitalt i boksen igjen) slik at den evt. fordel med bedre komponenter i forsterkeren enn på lydkortet forsvinner. Fordelen blir da kun praktsk mhht. enklere kabling og mindre knot med å endre instillinger på forsterker til forskjellig bruk.

Hvis det bare er kablene det står på får du tak i overganger fra 4 stk. 3.5mm minijack til 8 coax nesten hvor som helst.

Endret av qwert
Lenke til kommentar

Fant litt mer info for dere som er interressert.

http://www.techspot.com/vb/topic43294.html

Tror det blir en sånn 3x analog -> 8x RCA kabel fra creative (om jeg ikke finner det andre steder).

Ser ut til å være den beste måten å få 7.1 signal fra spill o.l.

Den artikkelen ser ut til å si at man kun får 5.1 ut fra den DTS-610 Connect boksen, så da blir det heller kun kabel på meg :) (Billigere og :w00t: )

Endret av ZombieBobie
Lenke til kommentar
Blir å spore opp en overgangsløsning da. Du har ikke tilfeldigvis et eksempel på en slik kabel? Har lett litt på digitalimpuls, komplett og hifiklubben, men er en ganske stor kabeljungel der ute :p
Det finnes tredjeparts leverandører med kabler solgt for å passe Creatives lydkort (uten at jeg har noen norske nettsjappelenker på stående fot). Uten å selv ha gjort det på et X-Fi, skal du imidlertid kunne gjøre det samme med hvilke som helst minijack til 2/3 coax RCA fra nærmeste elektrosjappe (1 stereo og 2 stereo+video, hvor sidesurroundkanalene skal være på de gule 'videopluggene'). Om du ikke har noen spesielle krav til kabelen så er vel Creatives alternativ greit priset, og 'riktig' fargekoding av pluggene kan vel være et pluss for noen.
Lenke til kommentar
er det stereosignal i "videopluggen" også?
Ikke helt sikker på hva du mener. At jeg nevnte 'video' betyr bare at de fleste slike kabler som finnes på elektrosjapper er merket for bruk på videokameraer hvor de tre lederene er høyre kanal, venstre kanal, og kompositt video. Sistnevnte er som oftest gul. Plugger man en slik i et lydkort fra Creative havner en av sidekanalene på denne lederen. Creative er jo glade i å gjøre ting litt vanskelig slik at man skal (i alle fall tro at man trenger å) kjøpe deres eget ekstrautstyr.

post-12669-1143579500_thumb.jpg

post-12669-1143579704_thumb.jpg

post-12669-1143579717_thumb.jpg

Endret av qwert
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...