brainware Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 Hovedsaken er at dette ikke er bra, neste trinn blir å utelukke feilkilder, dvs. fastslå om feilen ligger i kamerahuset eller objektivet. Jeg har foreslått en metodisk metode tidligere ved å gå til en forhandler. Man må legge dette frem for Canon eller deres salgsrepresentanter. Apropos åpen blender så er dette objektivet bedre enn dine resultater viser, mange brukere sier de ikke nøler med å bruke det på f4. Objektivet får ellers stort sett knallkritikker. Nå er ditt eksemplar ikke bra nedblendet heller, optimal skarphet ligger vanligvis i området f5.6 - f8. Kitobjektivet ditt var ikke noen god målestokk fordi det ikke forventes å ha høy kvalitet, det viste også dårlig skarphet. Som sagt tidligere, det er en mulighet for at feilen ligger i kamerahuset. Canon har dessverre hatt endel feil på optikken inkludert L serien som regnes for proffserien. Da må det eventuelt byttes, eller sendes til justering. Lenke til kommentar
BMP Skrevet 29. mars 2006 Del Skrevet 29. mars 2006 Jeg har jo det samme problemet med mitt kitobjektiv og lhar lenge luret på om det er meg som ikke er flink nok. Men jeg klarer jo å fokusere med andre objektiver med ikke AF med dette altså. Kan det være at det er feil med det? (Jeg har enda ikke testet dette med manuell fokus.) Lenke til kommentar
steinrr Skrevet 29. mars 2006 Del Skrevet 29. mars 2006 Istedet for å bruke masse tid på dette selv, så ville jeg levert det inn til service og sagt at jeg ikke var fornøyd med skarpheten og trodde det var noe galt. Da kjører de først kameraet med et referanseobjektiv og så objektivet med et referansekamera og ser på skarpheten. Hvis de ikke finner noen feil, risikerer du å betale et par hundrelapper, men det er iallefall bedre enn å bruke dag og natt på å teste ut dette selv. Du har konstantert en feil og det må være god nok grunn til å levere det inn til service. Lenke til kommentar
brainware Skrevet 29. mars 2006 Del Skrevet 29. mars 2006 Jeg har jo det samme problemet med mitt kitobjektiv og lhar lenge luret på om det er meg som ikke er flink nok. Men jeg klarer jo å fokusere med andre objektiver med ikke AF med dette altså. Kan det være at det er feil med det?(Jeg har enda ikke testet dette med manuell fokus.) 5829861[/snapback] Et objektiv uansett kvalitet må kunne gjengi de sentrale delene av bildet klart. Hvor klart det blir avhenger av kvaliteten. Kitobjektivene er ofte et godt kjøp på grunn av den lave prisen, men er det noe galt skal en likevel forlange at det blir rettet, eller få byttet. Du sier ikke tydelig hva som er galt, hvorvidt det er et fokusproblem. For å teste det må du ha motiv i en viss dybde i bildet, slik at en kan se skarpheten helst sentralt i motivet. Lag en ny tråd om ditt problem. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 29. mars 2006 Del Skrevet 29. mars 2006 Mitt eksemplar av EF-S 18-55 mkI er rett og slett optisk uskarpt. Det brukes nå som brevpresse. Lenke til kommentar
Chatrine17 Skrevet 29. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2006 Jeg vet ikke om jeg har sagt dette tidligere, men mitt 300mm objektiv ble kjøpt brukt og jeg mangler kvitteringer og garantibevis. Trenger jeg dette eller er det bare å levere det inn. Vet ikke hva slags garanti det er på dette objektivet... Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 29. mars 2006 Del Skrevet 29. mars 2006 Jeg vet ikke om jeg har sagt dette tidligere, men mitt 300mm objektiv ble kjøpt brukt og jeg mangler kvitteringer og garantibevis. Trenger jeg dette eller er det bare å levere det inn. Vet ikke hva slags garanti det er på dette objektivet...Er vel uansett kjekt å få tak på da, slik at du kan verifisere at det ikke er stjålet. Ring Serviceproffen og oppgi serienummeret på objektivet og de kan således finne ut om det er underlagt garanti evnt. reklamasjonsrett (denne må gjøres ovenfor den forhandleren hvor objektivet er kjøpt). Lenke til kommentar
brainware Skrevet 29. mars 2006 Del Skrevet 29. mars 2006 Mitt eksemplar av EF-S 18-55 mkI er rett og slett optisk uskarpt. Det brukes nå som brevpresse. 5831479[/snapback] Var det mitt eneste objektiv, ville jeg kjempe for å få feilen rettet eventuellt byttet. Objektivet koster nå over 1000 kr. Det var testet i siste nr. av "Fotografi" og fikk et "godt kjøp" stempel. (Det har nok også blitt forbedret i en ny produksjonsserie). Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 29. mars 2006 Del Skrevet 29. mars 2006 Jeg vet ikke om jeg har sagt dette tidligere, men mitt 300mm objektiv ble kjøpt brukt og jeg mangler kvitteringer og garantibevis. Trenger jeg dette eller er det bare å levere det inn. Vet ikke hva slags garanti det er på dette objektivet...Er vel uansett kjekt å få tak på da, slik at du kan verifisere at det ikke er stjålet. Ring Serviceproffen og oppgi serienummeret på objektivet og de kan således finne ut om det er underlagt garanti evnt. reklamasjonsrett (denne må gjøres ovenfor den forhandleren hvor objektivet er kjøpt). 5831822[/snapback] Jepp, men med bruktkjøp og uten kvitteringer/garantibevis siller man uansett svakt med tanke på å få justering/reperasjon dekket. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 29. mars 2006 Del Skrevet 29. mars 2006 Mitt eksemplar av EF-S 18-55 mkI er rett og slett optisk uskarpt. Det brukes nå som brevpresse. 5831479[/snapback] Var det mitt eneste objektiv, ville jeg kjempe for å få feilen rettet eventuellt byttet. Objektivet koster nå over 1000 kr. Det var testet i siste nr. av "Fotografi" og fikk et "godt kjøp" stempel. (Det har nok også blitt forbedret i en ny produksjonsserie). 5832048[/snapback] Jeg har sett mye skarpere bilder tatt med mkII-versjonen av dette objektivet, så det er klart bedre enn mkI som jeg har. Det er også mulig det er store variasjoner i produksjonskvalitet på disse zoomene. Heldigvis har jeg en godkjent skarp Sigma 18-50 F/3,5-5,6 også, så den Canonzommen får ligge der den ligger. Det interesserer meg fryktelig lite å gjøre noe med det, siden jeg ikke har behov for det lenger. Vurderer å modifisere det, og gi det til en venninne som har 10D. Hun har fra før 28-?, så hun kan evt bruke det som nødvidvinkel. Lenke til kommentar
Chatrine17 Skrevet 30. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2006 (endret) Testet 300mm linsa på et nytt EOS 350D kamera i dag. Dette lameraet fokuserte riktig, mens mitt eget fokuserer for langt frem. Dette er nok hovedårsaken til at jeg ikke er fornøyd med bildene mine så langt. Alle bildene nedenfor er tatt på ISO 800 med det "gode" kameraet. Stativ uten IS. Ingen etterbehandling. Alt er 100% crop. Jeg er imidlertid usikker på om denne linsa har kvalitet som forventet. I følge dennelinken så skal lisa gi skarpe bilder på f/4. Gjør den det? Døm selv! Er dette godt nok eller kvalifiserer det til utskifting/reparasjon…om det i det hele tatt kan repareres? I et annet rewiev står følgende: "Update 02/22/2006: Markus Stamm was so kind to provide a second sample of the EF 300mm f/4 USM L IS for testing. Interestingly the new sample performed significantly better with excellent quality straight from wide-open aperture. The performance peak is reached one stop down with only an insignificant decrease towards f/8. " Endret 30. mars 2006 av Chatrine17 Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 30. mars 2006 Del Skrevet 30. mars 2006 Jeg er imidlertid usikker på om denne linsa har kvalitet som forventet.Ikke uvanlig at man må blende ned noen hakk for å få skarpheten som du etterlyser, men som du sier og refererer til så skal dette objektivet skyte bra på f/4. Hvor gammelt er objektivet? Er bildene tatt i RAW og konvertert til JPG uten kompresjon og oppskarping? Bildene du presenterte nå med det "nye" kameraet er iallefall vesentlig bedre enn det du hadde. Huset trenger med andre ord en oppjustering på garanti og da er det vel ikke så mange ekstra kronene for å få justert 300mm'n opp mot det nyjusterte kamerahuset. Zoohandel er det Bergen? I så fall holder Camera & Videoteknikk til i Åsane og de er ett sertifisert Canon-verksted og gjør slike justeringer. Lenke til kommentar
Chatrine17 Skrevet 30. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2006 Tror objektivet er litt over 2 år gammelt. Bildene er tatt direkte i Jpeg av beste kvalitet. Er usikker på hvordan det blir med justering av kameraet som leases/kjøpes via bruttolønnsordningen. Driver og sjekker ut og det blir vel en løsning. Si gjerne fra om noen har erfaring med denne "problemstillingen". Så du mener altså at objektivet kan justeres slik at det blir bra. Driver og konfererer med selger om hva som skal skje videre. Selger er heldigvis en hyggelig fyr . Lenke til kommentar
Maxopp Skrevet 30. mars 2006 Del Skrevet 30. mars 2006 (endret) Rimelige Canon kamera har en stor feil og det er at de har rekyl som en hagle. Jeg har et 300D og det er ikke mulig å holde 100% still når man tar bilder gjelder også når jeg bruker stativ(Manfrotto 055PRO med 141RC hode), gjelder også rimelige film kamera fra Canon jeg har prøvd, har også prøvd 10D og 20D de er mye bedre men lankt fra så bra som et 18 år gammelt Minolta 7000. Så nå venter jeg på at Sony skal begynne å selge Minolta kamera da blir det nytt kamera. Endret 30. mars 2006 av Maxopp Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 30. mars 2006 Del Skrevet 30. mars 2006 Det er første gang jeg leser at noen venter på at Sony skal lansere sin versjon av Minolta, men det er hyggelig å se at dere finnes. Jeg gleder meg også. Ellers har Maxop rett i det med speil/"rekyl". Det er mulig at det harde speilet forårsaker noe av uskarpheten. Det er ikke altid lett å se forskjell på litt bevegelsesuskarphet og optisk sådan. Såfremt man kan (og det kan man langt fra altid), bør man bruke speillås. Ulempen er at man får 2 sekunders "shutterlag". Lenke til kommentar
brainware Skrevet 30. mars 2006 Del Skrevet 30. mars 2006 (endret) Tror objektivet er litt over 2 år gammelt. Bildene er tatt direkte i Jpeg av beste kvalitet. Er usikker på hvordan det blir med justering av kameraet som leases/kjøpes via bruttolønnsordningen. Driver og sjekker ut og det blir vel en løsning. Si gjerne fra om noen har erfaring med denne "problemstillingen". Så du mener altså at objektivet kan justeres slik at det blir bra. Driver og konfererer med selger om hva som skal skje videre. Selger er heldigvis en hyggelig fyr . 5842368[/snapback] Disse bildene er av en akseptabel kvalitet. Videre bedømning må antakelig gjøres ved fotografering i RAW med oppjustering av skarphet i etterbehandlingen. Normale skarphetsinnstillinger blir vanligvis ikke helt bra. Det går også an å stille skarpheten opp i menyvalg. For de helt store kvalitetsbilder er det best å fotografere i RAW. En ser allikevel at objektivet ikke er skarpt nok på f4.0, men allerede ved f4.5 ser det skarpt ut. Dette må en antakelig kunne leve med, selv om det er mulig Canon kan forbedre det. Litt variasjon på akkurat dette finnes nok selv på et L objektiv, og er blitt et vanlig problem blandt optikkprodusentene, selv på originaloptikk. Ellers er fenomenet at et objektiv ikke er skarpt helt åpent (minste f-tall) helt vanlig, men når en kjøper et objektiv fordi det er kjent for å være skarpt på full blenderåpning, blir en likevel lurt. Kanskje selger av objektivet likevel kan medvirke til at garantien blir gjort gjeldende også for objektivet slik at Canon kan vurdere det. Selv om kameraet er kjøpt gjennom andre ordninger enn over disk gjelder fremdeles Canon's garanti. Glad over at du har kommet så langt. Endret 30. mars 2006 av brainware Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 30. mars 2006 Del Skrevet 30. mars 2006 Tror objektivet er litt over 2 år gammelt. .... Er usikker på hvordan det blir med justering av kameraet som leases/kjøpes via bruttolønnsordningen. Hvis selger av objektivet er en forhandler så gjør det jo den delen av saken enklere. Du har uansett krav på reklamasjon når det gjelder både objektivet og huset, huset er fremdeles under garanti og burde være en grei sak selv om det er "kjøpt" via bruttolønnsordningen. Men for all del, fremskaff orginalkvitteringer nå! Objektivet har trinnløs justering og skal kunne justeres optimalt, og siden dette er ett fastobjektiv så burde det være en smal sak. Videre så skal kamerahuset kunne justeres optimalt innenfor gitte normer. Men som sagt fremskaff kvitteringer og ta evnt. dette direkte med ett av Canon's sertifiserte serviceverksteder, Camera & Videoteknikk i Bergen eller Serviceproffen i Oslo. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå