Gå til innhold

Feil på Canon 300mm f/4 IS USM?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bildene blir ikke uskarpe selv om man cropper. Det er noe galt når alle fossekallbildene mine ser uskarpe ut når de vises i bare 50% av opprinnelig størrelse. Mine "cropper" er i 100% størrelse. Når man tar et bilde med et digitalkamera og viser bildet i 100%, ser det sjeldent bra ut. Uansett synes jeg det burde vært bedre i mitt tilfelle...

Lenke til kommentar

Ja et eller annet er det siden fuglene ikke ble skarpe. Men om det er objektivet, kameraet eller personen bak kamera som er grunnen skal være usagt. Ikke umulig det er det siste.

Prøv objektivet på andre hus om mulig. Dumt å returnere noe som fungerer som det skal, for da blir jo det du evt får i retur like 'ille'.

Har du googlet for å se om det er andre som har tilsvarende problem?

Lenke til kommentar

Ja det kan jo være personen bak...men med så korte lukkertider og IS + støtte mot bilvindu, så burdet det vel være mulig å få skarpere bilder...

Uansett så er det brukt stativ, selvutløser og ikke IS ved bildene til fyrstikkeskemontasjen. Så her er det ikke snakk om kamerarystelser med mindre speilet slår noe helt vanvittig...og det gjør det nok ikke. Skal forske mer senere.

Lenke til kommentar
Kanskje andre med 300mm kunne ta bilder av en fyrstikkeske på 10 meters hold å legge ut? Hadde vært artig med en sammenligning. Det var altså objektivet som målte 10 meter...er jo noen objektiv som viser avstand.

5816428[/snapback]

Sannsynligvis nokså uinteressant, men jeg fikk litt lyst til å prøve hvordan min billige Sigma 70-300mm F4-5.6 likte seg mot såpass heftig konkurranse. Som ventet så nådde den ikke din linse til knærne en gang, men det var jo et artig prosjekt uansett. :)

Nå hadde jeg riktignok ingen furulegg, bare en stuevegg, men ellers har jeg prøvd å få det mest mulig likt. Kamera er et 350d, ISO er 200, jeg har brukt stativ, selvutløser og avstanden er 10 meter (fra linsefront ved 300mm). Og ja, IS er ikke brukt... ;)

Belysning er dagslys gjennom vindu fra venstre. Dessverre hadde jeg ikke helt make fyrstikkeske som du har brukt, men det gir nok en viss ide om forskjellene likevel.

Nå sa du vel kanskje ikke så mye om hva du evt. har gjort med bildene i etterkant (USM)? Jeg har skarpet disse opp en tanke, nærmest som en refleks. Kom på det etterpå at du kanskje ville sett dem mest mulig ubehandlet?

Jaja.. Her er i alle fall bildene for de som måtte være interessert. Som ventet så var det skarpest rundt F9-11:

post-13221-1143458708_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke bildene er bra, faktisk deler jeg eierens bekymring med hensyn til objektivkvalitet. Bildene tilsvarer kvaliteten en får av et objektiv til 2000 kr, og ikke et originalt L-serie Canon til ca 12000 kr.

Jeg har lest Chatrine17's forskjellige illustrasjoner, og kommet til følgende;

Enten har kamerahuset fått en forskyvning i konstruksjonen, eller så er det noe galt med objektivet.

Foreslår derfor at du tar med begge til forhandler og prøver objektivet på et demohus, og deretter på ditt eget.

Forsøk deretter et demo-objektiv på samme måte.

Ta med minnekortet hjem og sammenlign i ro og fred.

Lenke til kommentar

Chatrine.

Har dessverre opplevd at mange L-objektiver fra Canon ikke fokuserer rett, kamerahuset mitt har vært til verifisering og det er ikke noe feil med dette. Har heldigvis en grei forhandler som lar meg låne og teste flere utgaver av ett objektiv før kjøp og har sett mye rart. Mulig jeg er pirkete, men at Canon faktiskt klarer å levere fra seg L-objektiver som ikke er i fokus er for meg helt utrolig. Forventer faktiskt noe bedre både med tanke på pris og at det tross alt er ett L-objektiv.

Har gjennom testing av 35-40 objektiver siste to årene fått en viss følelse med fokustest og mener å tro at det er rett det jeg gjør. Testmetoden som er beskrevet her: http://www.hkdotnet.com/FrancisPhotographyChannel/AF_Test/ er den metoden som jeg konsekvent bruker.

Jeg mener at feilfokusering ikke er avhengig av fokusavstand, har man f.eks frontfokus på nærgrensen så vil denne forplante seg videre når man øker fokusavstanden proporsjonalt med økningen i DOF. Det er i allefall mitt inntrykk. Derfor bruker jeg å teste objektivene konsekvent på nærgrensen. Dette har også med at man på nærgrensen har minst mulig DOF (dybdeskarphet), større kontroll over det man holder på med (tenker på testarkene) og mer nøyaktighet i målingene.

Med ditt EF300 f/4L IS objektiv innstilt på blender 4 så er dybdeskarpheten 6mm ved 1,5meter fokusavstand som er nærgrensen på objektivet (ikke korrigert for cropfaktoren på 1.6x for ditt kamerahus). Blender 32 gir 4cm ved nærgrensen. REF: Canon

Anbefaler deg å teste oppsettet jeg bruker. Ha god belysning, størst blenderåpning, bruk stativ og fjernutløser. En ting du skal være klar over når du tar bilder i RAW-formatet, disse må skarpes opp i en egnet bildebehandler.

Hvis du har noen andre fastobjektiver så test gjerne med disse også, da på nærgrensen til disse. Nærgrensen er avstanden fra objektet som skal fokuseres på og til filmplanet i kamerahuset. Filmplanet er merket med en slags Ø til venstre for blitsen på kamerahuset. Hvis testene av andre objektiver er ok, så må 300mm'n din til justering.

Dette kan jo også være interessant: http://www.canon-dslr.com/

Vedlagt ett eksempel:

EF 70-200mm f4L, blender f/4, brennvidde 131mm, fokusavstand 1,2meter

Lenke til kommentar

Chatrine,

Vanskelig å konkludere med at det er noe feil med objektivet ditt:

- Du kan ikke regne med full skarphet når du bruker telekonverter (selv om x1.4 ikke er av de verste), som du har brukt i de to første bildene.

- En diskusjon rundt et objektivs skarphet når du har brukt konverter er helt meningsløs.

- RAW bildene vil alltid trenge noe oppskarping, du har ikke oppgitt hvordan dette er utført.

- Et par av fyrstikkeske bildene kan se ut som er uskarpe på grunn av kamerabevegelse. Er stativ med hode stabilt nok ?

Lenke til kommentar

Alle fuglebildene er tatt i RAW og jeg har ikke gjort annet enn å prossesere fra RAW til Jpeg. Ver ikke klar over at RAW bildene må skarpes opp? Er det altså slikt at dersom du tar bilde i RAW, så er det mindre skarpt enn om du tar samme bilde i Jpeg?

Fyrstikkeskemontasjen er tatt i beste Jpeg kvalitet. Skal foreta en lignende test straks samt en ny skarphetstest.

Jeg har følgende stativ og hode. Dette er et solid stativ/hode, men det kan jo tilfeldigvis ha kommet rystelser på noen av bildene i montasjen.

http://www.naturogfritid.no/default.asp?VS=detalj&ID=135001

http://www.naturogfritid.no/default.asp?VS=detalj&ID=131007

Lenke til kommentar

Jeg har brukt noen timer på testing nå og tror jeg har funnet ut noe. Linsa fokuserer FEIL. Ved fotografering av fyrstikkesker på ca 9 meters hold var fyrstikkeskkene som var flere cm fremfor fokuspunktet SKARPERE enn den i selve fokuspunktet.

Kigulu, det du skriver stemmer ganske bra, 2/3 av fokus ligger foran og 1/3 bak fokuspunktet.

Skal poste bilder i morgen. Når er det natt :)

Lenke til kommentar

Da har jeg laget en ny montasje. Samme opplegg som sist, men denne gangen har jeg fotografert 4 esker som er plassert med ca 10cm mellomrom bakover. Jeg har ALLTID fokusert på samme punkt som er den BAKERSTE fyrstikkeska som er helt til VENSTRE. Se hva som skjer med skarphet/fokus etter hvert som f-verdien økes! Jeg er ingen proff, men dette må da være feil?!?

post-62963-1143575342_thumb.jpg

Jeg har brukt stativ og selvutløser. IS er slått av. Avstanden til motiv er ca 12 meter.

Nedenfor har jeg gjort nøyaktig det samme, men med 1,4x telekonverter.

post-62963-1143575411_thumb.jpg

post-62963-1143575222_thumb.jpg

Dette bildet er tatt på 7,5 meters hold med f/6,3 og 1/60s. Avstanden mellom fyrstikkeskene er 7 cm og det er den bakerste eska lengst til HØYRE som er fokusert på. Men det er den som står 7 cm lenger frem som er i focus. Slik er det uansett hvilket av de 7 fokuspunktene jeg har brukt.

Så hva gjør jeg nå? Skal teste linsa på et annet kamerahus for å finne ut om det er kamera eller linsa som er problemet. Uansett, hva kan man si om bildekvalitetern, eks på lave blendertall? Setter STOOOR pris på svar.

Lenke til kommentar

Jeg snakket med en på mandag. Han hadde opplevd det samme med sin 300/2,8 på Eos 20D. Han hadde kjøpt objektivet til en D60, tre år tidligere. For han endte det med migrering til Nikon D2X, men slike ting kan rettes på. Han sa at det var huset som var problemet, og ikke objektivet. Det fungerte nemlig perfekt på D60.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...