murrepus Skrevet 25. mars 2006 Del Skrevet 25. mars 2006 Er det noen som kan hjelpe meg å skille ut tilkoblingen til databasen i en egen fil. Jeg ønsker at det skal være en funksjon som jeg kan kjøre isteden for å skrive tilkoblingen hver gang. Koden ser slik ut idag: <?php if($_POST['brukernavn'] && $_POST['passord']) { ------- DETTE HAR JEG LYST TIL Å TREKKE UT ---------------- //Logger på databasen. Legg inn din egen info $hostname = "xxxxxxxx"; $user = "xxxxxxxx"; $password = "xxxxxxxx"; $db = "xxxxxxxx"; $connection = @mysql_connect($hostname, $user, $password) or die("Umulig å få kontakt med database"); @mysql_select_db($db); --------TIL OG MED HIT--------------- //Lager krypteringsfunksjonen function sjekker_pw($oppgitt, $lagret) { $salt = substr($lagret, 0, CRYPT_SALT_LENGTH); $oppgitt_kryptert = crypt($oppgitt, $salt); return($lagret == $oppgitt_kryptert); } //Sjekker brukernavn $sjekker_brukernavn = @mysql_query("SELECT brukerid,passord FROM brukere WHERE brukernavn='{$_POST['brukernavn']}'"); if(@mysql_num_rows($sjekker_brukernavn) == 0) { print("Feil brukernavn"); } else { //Får det krypterte passordet fra databasen $hentet_passord = @mysql_fetch_array($sjekker_brukernavn); //Sjekker om brukernavn og passord er likt if(!(sjekker_pw($_POST['passord'], $hentet_passord['passord']))) { print("Passordet var feil"); } else { //Lagrer passord og brukernavn i sessions session_start(); $_SESSION['innlogget'] = 1; $_SESSION['brukernavn'] = $brukernavn; $_SESSION['passord'] = $hentet_passord['passord']; //Sender brukeren videre til neste side header("Location: innlogget.php"); } } } else { print("Du må fylle ut både brukernavn og passord!"); } ?> Er det noen av dere som vet hvordan man kan løse dette slik at alle mine dokumenter kan henvende seg til denne funksjonen i filen? Lenke til kommentar
0lav Skrevet 26. mars 2006 Del Skrevet 26. mars 2006 Du kan jo legge det i en fil, også includerer du den filen i de filene hvor du trenger tilgang til databasen? Lenke til kommentar
murrepus Skrevet 26. april 2006 Forfatter Del Skrevet 26. april 2006 Har fått til dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå