Gå til innhold

Hjelp til billig game/allround pc.

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å si farvel til min gamle compaq presario, fra 2001. Den kjører fint og godt (den er nesten tweaket får å si det sånn) med:

-P4 1.4ghz

-256mb RDram

-GeForce 2 mx 400

-40 gb maxtor harddisk

-CD-brenner

Etter jeg innstallerte xp på den merket jeg at denne maskinen ikke duger for alt det jeg holder på med lenger. Jeg vil ha en maskin som som kommer til å ha:

-Stor harddisk

-Bedre ytelse i spill

-God ytelse i photoshop

-Rask og fin videoredigering

-Raskhet og smoothness i windows generelt (gamle pc er ikke rask når jeg jobber med mp3 spiller, overfører fra ting, sitter på LAN og overfører!)

-DVD-RW brenner!

Jeg har venner som kjøper nye PCer. De PCene eijer jo min pc, men jeg undrer på om de PCene virkelig er så mye raskere og bedre enn min. Eller om det bare er en liten ytelsesforskjell.

Jeg kan jo klare å leve med den PCen jeg har fortsatt en stund til, men at den er treg når jeg driver flere operasjoner driver vettet av meg! Føler det er på tide med ny PC!

Det er en som skal bygge PCen til meg, han har veldig peiling på alt, men jeg vil høre fra dere hva jeg trenger før jeg prater med han. Her er noen spørsmål:

-Er lydkort intregert i hovedkort noe bra? Blir det bedre lyd i en mp3 fil med kjøpt inn lydkort?

-Vil virkelig f.eks SLI være til nytte i fremtiden? (når jeg skal kjøpe nytt identisk skjermkort)

-ELSKER mitt GeForce 2, men bør jeg satse på enda et Geforce? er ATI noe bra?

-Vil ha AMD, er x2 noe å satse på?

-Hvis jeg kjøper en grei PC til ca. 6-7000, kommer den til å bli SÅ mye bedre enn den jeg har idag?

-Er TV-kort noe bra? kan jeg da se TV på PCen?

-Lurer på om jeg kan ha Fraps på mens jeg kjører spill som BF1942, og CS med en slik pc. Vil det bli hakkete?

-PCen jeg har nå spiller LOST og andre serier av fint, blir det finere bilde med nytt grafikkort?

-Vil ha overklokkingsmuligheter, men kan ikke med slik. Er det vanskelig å overklokke f.eks CPU?

Har sikkert glemt en hel del spørsmål her. Hvis du har noe å si som du tror jeg kan ha interesse av, så fyr løs!

Mvh. quackee

OPPDATERT!

Dette er bestemt:

-AMD A64 3700 1MB cache 2.2Ghz

-Samsung Spingpoint P120s 250GB

-En av de 2 DVD brennerne

-7900GT 256mb

-2gb RAM (vet ikke hvilken RAM jeg skal ha!)

Dette er enda ikke bestemt:

-Hvilket hovedkort

-Kabinett(PSU)

-Og om jeg skal ha noen kjølere i PCen

Takk for all hjelp!

Er fortsatt noen dager til før jeg ringer han som skal bygge PCen til meg, så hvis du har noe lurt tips til meg, KOM MED DET!

Hilsen quackee

Endret av quackee
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan sette opp noen forslag jeg...

men har du skerm tast div fra før og er 7000kr maks?

Svar på noen av spørsmålene:

- For en Pc til 7000kr holder intergrert lenge, men PCI lydkort er seffølgelig bedre.

- Sli vil være veldig deilig i fremtiden, for da ville kunne oppgradere Pc'n som koster mye midre enn å kjøpe en helt ny og som øker ytelsen drastisk.

- Siden du ELSKER geforce (jeg og) går jeg for et nytt Geforce kort som også gir best ytelse i din prisklasse.

- AMD er å annbefale men du får ikke presset en X2 inn i det budsjettet desverre...

- Kan love deg at PC blir MYE raskere på alle områder! jeg har en 1 år gammel PC som kosta 15000kr ny i fjor. kjøpte meg ny til 12000kr i år og den er MYE raskere. da kan du tenke deg din som er 5 år gammel!!

- TV kort har jeg og bestilt meg, det gjør at du kan se på TV på PC skjermen ja.

men dette er noe du kan kjøpe i etterkant. Du har sikkert en TV du kan se på så lenge?

- Med nytt skjermkort blir oppløsningen og fargene mye bedre det kommer du til å merke med en gang. Med ett nytt skjermkort vil du og kunne skjøre andre oppløsninger. Men det har også litt med bildekvaliteten på filmen du ser på og.

-Overklokkingsmuligheter har alle. Å overklokke skjermkortet er enklest (synes jeg) men det er bare å gå inn i BIOS og klokke CPU'n derfra. Det finnes mange nytige guider.

Tror det var noen svar... kommer med forslag snart :D

Endret av mossing91
Lenke til kommentar

Mitt forslag:

CPU: AMD Athlon 64 3700+ 2.2GHz Socket 939, 1MB, BOXED m/vifte 1950 kr

Hovedkort: ECS NFORCE4-A939, nForce4, Socket-939, GbLAN, ATX, SATA, Lyd, Raid, PCI-Ex16 590 kr

Minne: TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 1024MB Dual Pack Kit w/two matched PC3200 CL2.5 DDRs 719 kr

Skjermkort: XFX GeForce 7900GT 256MB GDDR3 eXtreme, PCI-Express, 2xDVI/HDTV, 520/1500Mhz 2995 kr

Strømforsyning: Thermaltake Silent Purepower 460W, 120mm Vifte, 2xSATA, ATX, PCI-E, 20/24pin 698 kr

Harddisk: Western Digital Caviar SE 200GB IDE ATA/100 8MB 7200RPM 795 kr

DVD-brenner: Samsung DVD-brenner SH-W162C IDE Black OEM 395 kr

Totalt: 8142 kr

Lydkortet er bra nok, og du må ha et dyrt lydannlegg for å høre forskjell på dette og et dyrt lydkort. Og med MP3 som er et dårlig format så er lydkortet mer en godt nok.

Med et TV-kort kan du se TV og også ta opp.

Hilsen,

efikkan.

Lenke til kommentar

Mitt oppsett som er veldig oppgraderingsvillig:

ENDRET!!:

Kabinett : Antec Sonata II Sort m/450W PSU

HK : Asus A8N SLi SE

CPU: AMD A64 3700 1MB cache 2.2Ghz

Skjermkort : XFX Geforce 7600GT

RAM : Corsair ValueR PC3200 kit w/2x512MB

HD : Samsung Spingpoint P120s 250GB

DVD : NEC 3550 DVD BRENNER

Dette oppsettet et litt mindre kraftig skjermkort enn effikan sitt, men i dette oppsette kan du sette to 7600GT i SLi etterhvert det kan du ikke i effikan sitt. Og i mitt følger det også men et nytt og stiligere kabinett en det som sikkert sitter på den gamle PC'n din.

Selg den gamle PC din så får du de 1000kr ekstra ;)

Dette oppsette er en HELT komplett PC med alt og som veldig lett kan oppgraderes og som holder lenge til dine behov.

Endret av mossing91
Lenke til kommentar
Mitt forslag:

Hovedkort: ECS NFORCE4-A939, nForce4, Socket-939, GbLAN, ATX, SATA, Lyd, Raid, PCI-Ex16 590 kr

Minne: TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 1024MB Dual Pack Kit w/two matched PC3200 CL2.5 DDRs 719 kr

Skjermkort: XFX GeForce 7900GT 256MB GDDR3 eXtreme, PCI-Express, 2xDVI/HDTV, 520/1500Mhz 2995 kr

Strømforsyning: Thermaltake Silent Purepower 460W, 120mm Vifte, 2xSATA, ATX, PCI-E, 20/24pin 698 kr

Harddisk: Western Digital Caviar SE 200GB IDE ATA/100 8MB 7200RPM 795 kr

Lydkortet er bra nok, og du må ha et dyrt lydannlegg for å høre forskjell på dette og et dyrt lydkort. Og med MP3 som er et dårlig format så er lydkortet mer en godt nok.

Med et TV-kort kan du se TV og også ta opp.

Hilsen,

efikkan.

5812137[/snapback]

Dette så veldig greit og fint ut. Prisen er vel overkommelig.

Min pappa har jobbavtale, og jeg får win xp pro derfra gratis. XFX har jo ingen 7800 kort i PCI-e. Og blir ikke 400w strømforsyning litt for lite, ettersom jeg senere vil kjøpe enda et 7800 kort for å sette i SLI?

Er heller ikke ute etter noe fancy kabinett, vil ha billig og stygt omså!

Har et SB live audigy 5.1 kort som sitter på denne PCen, vil det bli bedre enn det lydkortet jeg får ifra hovedkort?

btw, det hovedkortet ser litt lite å dårlig ut, eller er det? hvor mange RAM slots er det på det?

Det står heller ikke at det er SLI på noen av de 7xxx kortene, er det det da?

Efikkan: Ditt forslag er jo ikke noe særlig langt ifra mossing sitt, så jeg orket ikke skrive svar det deg også. Er den hardisken på 200gb til 795 du foreslo bedre enn den mossing foreslo med 250gb til samme pris? Hvilken bør jeg gå for?

Vil kanskje ha noen vifter ettersom jeg skal overklokke skjermkort(det kan jeg!) , og kanskje CPU (RAMen og?)

Takk for alle svar!

Mvh. quackee

EDIT: Har mus, tastatur og skjerm (bruker den jeg har nå til nye PC, så får jeg finne gammel og crappy skjerm til mamma og pappa, de overlever nok det)

Endret av quackee
Lenke til kommentar

Ville klart valgt Efikkan sitt forslag.

Kan ikke få sagt hvor bra 7900GT virker. Yter godt over 7800GT på stock, og er noe av det mest klokkevennlige som finnes.

Etter min mening burde du ta Efikkan sitt forslag men:

-For all del må du bytte ut HDen. Det surrehuet Efikkan har jo satt på en gammeldags IDE HD, som er mindre og tregere! (var kanskje alt for sikker på at IDE var billigere) Selvsagt støtter begge HKene Mossings disk og :yes:

-Hvis du vil ha SLI mulighet må du nok ta det HKet Mossing foreslo, men etter min mening burde du heller oppgradere med 1024 mb RAM til, istedet for skjermkort.I f.eks. BF2 vil det gi langt bedre ytelsesgevinst.

Får du satt på 2gb minne på Efikkans forslag, har du en konge PC!

Og synes du skjermkortet blir for dårlig, kan du bare klokke det. Så kan du komme opp på nivå med 7900GTX! Tror faktisk ikke et overklokket 7900GT er dårligere enn 7600GT SLI!

Lenke til kommentar

SKal du bruke mye Photoshop, burde du absolutt ha 2gb RAM.

Mitt suverene forslag :) :

Minne: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=301825 Twinmos 2GB

Totalt: 8722 kr

Denne PCen blir bare Konge!

Kjører sikkert BF1942 på fullt med photoshop i bakgrunnen. (Den takler ALT av spill, kanskje ikke på full grafikk, men ikke langt ifra.

Men vær obs på at vi går ut fra at du kan bruke ett kabinett du har fra før. Sikkert det fra Compac en. HVis du ikke tror det går, må du ta med KAB. også.

Endret av watercool:)
Lenke til kommentar
SKal du bruke mye Photoshop, burde du absolutt ha 2gb RAM.

Mitt suverene forslag :) :

Minne: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=301825 Twinmos 2GB

5813547[/snapback]

Som quakee har dagt helt fra førsten: ''Jeg vil ha muligheten for SLI''.

Derfor er dette oppsette ikke helt bra...

Hvis du bytter ut den exstra 1GB ramen og går for mitt HK vil du kunne oppgradere til SLI senere, og når du da setter inn det ekstra skjermkortet kan du jo putte inn 1GB da i stedet!

Bare merk deg at hovedkorte som er satt opp her ikke kjører SLI.

Konklusjon. Ta dette oppsettet men bytt ut HK med mitt Asus A8N SLI SE, da vil du ha den perfekte PC'n for deg!

Endret av mossing91
Lenke til kommentar

Nå ble det litt mye for meg her. Dere er uenige i hvilket skjermkort jeg bør velge. 7900 (som ikke har SLI, men yter bedre) og 7600 (som har SLI, men ikke yter like bra) andre som har synspunkter her?

Føler jeg ikke trenger 2gb RAM enda, men kan jo være litt til nytte. RAMen er jo ikke det dyre her, kan jo bare slå til med 2x1024 mens jeg er igang, så har jeg jo 2 gig pluss at jeg da har 2 RAM slots igjen! Vil ha billigste kabinett og så bra strømforsyning som mulig! (Hvis jeg skal ha SLI må jeg ha mye strøm stemmer ikke det?)

Ok, da har jeg en liten liste på hva jeg har iallefall nesten helt har bestemt meg for:

AMD A64 3700 1MB cache 2.2Ghz

Samsung Spingpoint P120s 250GB

En av de 2 DVD brennerne

Et 7900 kort, men vet ikke hvilket!

Håper fortsatt på slik god respons jeg har fått til nå :D

Endret av quackee
Lenke til kommentar
Nå ble det litt mye for meg her. Dere er uenige i hvilket skjermkort jeg bør velge. 7900 (som ikke har SLI, men yter bedre) og 7600 (som har SLI, men ikke yter like bra) andre som har synspunkter her?

Må bare få legge til her at SLI gir kun ca 30% bedre ytelse enn enkeltkort. Altså kjøper du 2 kort får du ikke dobbel ytelse. Med andre ord bortkasta penger på det ekstra kortet, hvis du ikke vil bruke for mye penger på den nye pcen.

Gå for ett 7900GT du. :thumbup:

Endret av kgb
Lenke til kommentar

Må bare få legge til her at SLI gir kun ca 30% bedre ytelse enn enkeltkort. Altså kjøper du 2 kort får du ikke dobbel ytelse. Med andre ord bortkasta penger på det ekstra kortet, hvis du ikke vil bruke for mye penger på den nye pcen.

Gå for ett 7900GT du. :thumbup:

5814265[/snapback]

JA! Slike svar elsker jeg! Da blir det 7900gt? Er jo masse forskjellige 7900, vet ikke hvilket jeg vil ha! trenger vel ikke 512 mb gjør jeg?

Lenke til kommentar

Også 7900GT støtter SLI!

Det er bare det at det koster mer, dermed måtte vi spare inn pengene ved å kjøpe ett HK som ikke støtter SLI. Dermed vil ikke Efikkans PC kunne oppgraderes med et nytt skjermkort.

Ikke engang tenk på å kjøpe SLI før du har 2gb ram!

1gb ram er etter min mening for lite til en slik PC vi snakker om her.

Moderne spill og Photoshop er så avhengige av RAM, at det er håpløst med 1gb her.

Lenke til kommentar

Trenger du ikke 2gb minne, trenger du ikke 7900GT skjermkort heller. Da får du en klar flaskehals.

Det at SLI gir 30% bedre ytelse er ekstreemt roughly. Men du får aldri i livet dobbel ytelse. (er vel nesten ingen slike par oppsett som gir dobbel ytelse i praksis)

AMD prossessorer og nye nVidia grafikkort bruker lite strøm, du trenger neppe noen stor PSU, ta dette her, som mossing foreslo:

Kabinett : Antec Sonata II Sort m/450W PSU: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=311799

Lenke til kommentar

7900GT yter omtrent likt med 7800GTX, så den er grei skurring.

Er det en 400W psu som har god kvalitet, så er det ingen problem å dra i vei det systemet. (kjører selv en opty 165 klokket til 2.7, 3disker og et 7800GTX på en nexus 400W psu).

Ville kanskje ha valgt et annet kabinett, pent og greit er det men et herk å montere i.

Lenke til kommentar

Asus A8N-SLI/SE, nForce4 SLI, S939 800,00

AMD Athlon64 3700+, S939, BOX, San Diego 1.804,00

Kingston DDR400, 2x1024 MB, CAS 3 1.347,00

Asus EN7900GT/2DHT/256M, PCI-E 2.816,00

Arctic Silver 5, 3.5gr. Thermal Compound 52,00

7000kr

hva strømforsyning har du?

du har kabinett fra før

harddisk fra før

dvd-rom fra før

Endret av pizzafordi
Lenke til kommentar
Asus A8N-SLI/SE, nForce4 SLI, S939                  800,00

AMD Athlon64 3700+, S939, BOX, San Diego    1.804,00

Kingston DDR400, 2x1024 MB, CAS 3              1.347,00 

Asus EN7900GT/2DHT/256M, PCI-E                      2.816,00

Arctic Silver 5, 3.5gr. Thermal Compound      52,00

7000kr

hva strømforsyning har du?

du har kabinett fra før

harddisk fra før

dvd-rom fra før

5814956[/snapback]

Dette er ikke aktuelt for meg! Har verken kabinett, strømforsyning, harddisk eller dvd rom!

Ok, 2 gig ram er bestemt nå! Oppdaterer førstposten så alle kan få se.

Lenke til kommentar

kjøp kingston value ram eller crucial 1400kr

se etter hovedkort som har sata2, lydkort 7.1, støtter dual channel.

amd har et lite problem med 4 rambrikker i optimal hastighet, men ikke 2, så det lønner seg å kjøpe 2 rambrikker kun, helst 2x1gb og skal du det kan du likegodt kjøpe dual channel.

komplett sin 3700 er 200 kr dyrere en shg sin

kjøp en sata 2 16mb cache for 800kr eller mindre. f.eks WD eller tilsvarende

sata ledning følger ofte med i hovedkortesken, samt en ide ledning

du trenger evt.ikke floppu

7600gt 1000 kr mindre

men halvt kort eller,

det har 12 pixel 5 vertex

7900 har 24 pixel 8 vertex

tror det er noe sånt

6600gt hadde 8 pixel 3 vertex, 6800 hadde 12 pixel, 6800gt hadde 16 pixel, 7800 hadde 20 pixel 7800gtx hadde 24 pixel

7900 har 24 pixel

det har ikke alt å si men du kan gange mhz med antal pixel, si 60% har det noe å si, ikke 100%, sånn halv pjatt. men sett fra denne synsvinkelen så ser en at det er mye gpu for pengene, selv om den koster opp mot 3000kr.

Endret av pizzafordi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...