Gå til innhold

Varierende ytelse i spill med 7800GS

-Teddy-

Anbefalte innlegg

Jeg finner det merkverdig at et skjermkort kan yte så forskjellig i to spill:

I Half Life 2 kan jeg ha alt på high og 6xAA samt 16xAF. (1280*1024) Spillet kjører allikevel aldri under 60-70ps untatt i noen ekstreme situasjoner. Laveste jeg har fått presset det til er 36fps.

...også kom vi til Battlefield 2. I singleplayer kjører jeg fint med mange settings på high og noen medium med 2xAA og 1024*768. Da ligger jeg i snitt på rundt 75 fps. Øker jeg til 1280*760 detter jeg ned mot 30-15fps og spillet er uspillbart. Det hakker med ett-to sekunders mellomrom og går flytende ellers. Prøver jeg meg på multiplayer blir det bare enda værre, her må jeg ha det meste på medium men allikevel får jeg ikke noen god snittfps.

Jeg syns HL2 ser mye penere ut grafikkmessig enn BF2 og kan ikke skjønne hvorfor BF2 skal ha så store problemer med å kjøre godt. Noen som kan tenke seg noen løsninger / forklaringer på mine problemer?

Skjermkortet er et XFX 7800GS eXtreme.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke dumt dette Stoffi sier. Nå er BF2 riktig nok et langt mer krevende spille enn HL2, men den ekstreme fps-droppen var litt rar.

Det du eventuelt kan gjøre er å klokke prosessoren. Forutsatt at den er av god stepping, skal du nok klare oppimot 2,4GHz på originalkjøler. Utover dette må nok en ny kjøler til. For overklokkingsspørsmål, konulter på overklokkingsdelen av forumet.

Lenke til kommentar

det er sant det du sier, jeg hadde glemt minnekravet til BF2 (jeg har ikke fått meg det selv enda)

det beste hadde nok vært å få teste om det var ram eller cpu.

jeg setter en krone på cpu, men det er helt klart at rammen bremser også en del.

Lenke til kommentar

Jeg tenker også at BF2 har langt mindre kontroll av mengde polygoner/shadere som skal renderes til enhver tid i forhold til f.eks HL2 i og med at BF har slike store slagmarker og langt friere tøyler når det kommer til mobilitet av andre spillere/kjøretøy o.l. Også når man spiller med andre menneskelige spillere er det vanskeligere for utviklerene å balansere innholdet til enhver tid, f.eks hvor mye effekter, soldater, kjøretøy og action som kan delta i et slag. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...