Gå til innhold

J2EE: Hvor bør man begynne?


Anbefalte innlegg

Jeg er veldig god på Java programmering og tenkte at jeg burde utvide mitt kunnskapsnivå til J2EE. Jeg er litt usikker hvor jeg bør begynne og hvilken bok jeg bør starte med...

 

Noen som kan anbefale meg en god J2EE bok for begynnere og kanskje med hvilken J2EE del jeg bør begynne med?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kanskje Sun sin J2EE Tutorial er et riktig sted å begynne.....

5815652[/snapback]

Eller så kan jo "Developing EJB 2.0 Components" av Pravin Tulachan være et en sted å begynne

5830304[/snapback]

 

EJB 2.x-standarden er fryktelig, kanskje en av de største floppene til Sun, så jeg vil ikke anbefale noen å kaste bort tid på 2.x. EJB 3.0-standarden er en klar forbedring, og et klart bedre valg, selv om den er ganske ung ennå.

 

Werner

Lenke til kommentar
Kanskje Sun sin J2EE Tutorial er et riktig sted å begynne.....

5815652[/snapback]

 

J2EE-spesifikasjonen er et gedigent beist å forholde seg til.

 

Jeg vil anbefale deg å starte med servlets og JSP, i Tomcat. Det er en container som er rimelig grei å forholde seg til. Servlets og JSP finnes det mye god litteratur om, og jeg vil spesielt trekke frem bøkene fra O'Reilly.

 

Når du føler deg litt varm i trøya, kan du for eksempel prøve deg på et av de mange web-rammeverkene som finnes. Spesielt vil jeg nevne WebWorks fra OpenSymphony, og Apache's Cocoon. Styr iallefall unna Struts.

 

EJB nevnes i denne tråden, men da må du over på en applikasjonsserver, f.eks. JBoss, WebLogic, Oracle Application Server, e.l.

 

Werner

Endret av wernie
Lenke til kommentar

Det bekreftes på javaposse.com sin siste podcast det samme som Werner sier. Når du føler at du mestrer jsp og servlets kan du gå over til j2ee. Overgangen fra SE til J2EE er STOOR..

EJB 3.0 er å foretrekke fremfor EJB 2.0

 

Werner, student eller i jobb?

Lenke til kommentar
Kanskje Sun sin J2EE Tutorial er et riktig sted å begynne.....

5815652[/snapback]

 

Må tilføye litt:

 

EJB benyttes bl.a. til persistens, dvs lagring av data. Siden Tomcat ikke er en EJB-container, er ikke dette noe alternativ. Skal du kommunisere med en database fra en web-applikasjon, er alternativene mange. Rå JDBC er ett alternativ, men jeg vil anbefale Hibernate. Hibernate blir et lag oppå JDBC, og baserer seg på ORM (Object-Relation Mapping) . Vil du vite mer, gå til www.hibernate.org. Det finnes andre løsninger også, som ligger et sted midt i mellom. Men Hibernate har etterhvert blitt en meget brukt persistensmekanisme, så det er slett ikke dumt å lære seg å bruke denne. Som en kuriositet kan jeg jo nevne at EJB 3.0-spesifikasjonen baserer seg på bl.a. Hibernate.

 

Werner

Lenke til kommentar
Kanskje Sun sin J2EE Tutorial er et riktig sted å begynne.....

5815652[/snapback]

 

Må tilføye litt:

 

EJB benyttes bl.a. til persistens, dvs lagring av data. Siden Tomcat ikke er en EJB-container, er ikke dette noe alternativ. Skal du kommunisere med en database fra en web-applikasjon, er alternativene mange. Rå JDBC er ett alternativ, men jeg vil anbefale Hibernate. Hibernate blir et lag oppå JDBC, og baserer seg på ORM (Object-Relation Mapping) . Vil du vite mer, gå til www.hibernate.org. Det finnes andre løsninger også, som ligger et sted midt i mellom. Men Hibernate har etterhvert blitt en meget brukt persistensmekanisme, så det er slett ikke dumt å lære seg å bruke denne. Som en kuriositet kan jeg jo nevne at EJB 3.0-spesifikasjonen baserer seg på bl.a. Hibernate.

 

Werner

5836587[/snapback]

 

Jeg ble referert til Hibernate av noen på forumet her tidligere og må si at jeg liker tankenganen bak bruk av POJO (Plain old java objects). Det gjør at det er ganske lett å sette seg inn i hvordan f.eks Hibernate fungerer.

 

Driver for tiden å lager en applikasjon som benytter seg av Hibernate, og det har definitivt gjort det mye lettere å lagre data i en database. I tillegg så er det greit å bruke Hibernate Tools for å reverse engineere databasen, så slipper jeg å skrive noe særlig av datamodellen selv, den blir generert for meg med fine get/set metoder, etc.. :)

 

Rammeverk som skal forenkle jobben for deg men som egentlig legger begrensninger og er vanskelig å sette seg inn i er kanskje ikke det smarteste som er funnet på ;)

 

For å teste anbefaler jeg f.eks windows versjonen av postgres som jeg selv har testet og fått til å fungere fint samme med hibernate og verktøyene som følger med, måtte bare lage min egen klasse for reverse engineering strategien.

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar
Jeg ble referert til Hibernate av noen på forumet her tidligere og må si at jeg liker tankenganen bak bruk av POJO (Plain old java objects). Det gjør at det er ganske lett å sette seg inn i hvordan f.eks Hibernate fungerer.

 

Driver for tiden å lager en applikasjon som benytter seg av Hibernate, og det har definitivt gjort det mye lettere å lagre data i en database. I tillegg så er det greit å bruke Hibernate Tools for å reverse engineere databasen, så slipper jeg å skrive noe særlig av datamodellen selv, den blir generert for meg med fine get/set metoder, etc.. :)

 

Rammeverk som skal forenkle jobben for deg men som egentlig legger begrensninger og er vanskelig å sette seg inn i er kanskje ikke det smarteste som er funnet på ;)

 

For å teste anbefaler jeg f.eks windows versjonen av postgres som jeg selv har testet og fått til å fungere fint samme med hibernate og verktøyene som følger med, måtte bare lage min egen klasse for reverse engineering strategien.

5841216[/snapback]

 

En annen ting jeg glemte å nevne, og som faktisk er noe av det mest spennende, er rammeverket Spring. AOP og dependency injection gjør at man kun putter forretningslogikk inn i sine POJO's, og slipper å skrive masse boiler-plate kode for å kommunisere med persistenslaget, osv osv.

 

Werner

Lenke til kommentar

Jeg må nesten nevne noen ting av det som ble sagt i denne tråden.

Servlets og JSP er også en del av J2EE sammen med EJB.... Men jeg er enig at å starte med Servlets og JSP er kanskje det som er lettest å begynne med.

 

Når det gjelder EJB versjon 3.0 så begynner bøkerne å komme rett rundt hjørnet... 1 Mai kommer den første boken (Fra O'Reilly), og så kommer det 2 bøker til i Juli.

 

Enterprise JavaBeans 3.0 (Paperback - May 1, 2006)

 

Beginning EJB 3: From Novice to Professional (Beginning: from Novice to Professional) (Paperback - Jul 17, 2006)

 

Mastering Enterprise JavaBeans 3.0 (Paperback - Jul 19, 2006)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...