Lurifaksen Skrevet 25. september 2002 Del Skrevet 25. september 2002 Nå er det rett før jeg klikker vinkel. Når jeg spiller battlefield, jobber harddisken så sinnsykt, at det virker som om den kjører scandisk i bakgrunnen. Dette fører til at ca hvert 10 sekund (ca så ofte harddisken begynner med den intense jobbingen), lagger det helt sykt - av og til står bildet helt i ro i opptil 3 sekunder. Dette problemet har jeg hatt i GTA 3 også, men da var det kun noen ganger etter at jeg loadet game, eller switchet ut til windows og tilbake i gamen, problemet oppsto. Jeg utelukker at skjermkortet kan ha en finger med i spillet her. Jeg vil heller tro at RAM og harddisk står bak dette. Noen som har en lien anelse om hva som skjer? PC Specs: MSI KT3 ultra aru AMD XP 1800+ 256 MB PC2100 DDR ATI Rage 8500LELE @ retail 7200rpm WD HD (som jeg nettopp defragmentert) WinXP PRO med 768MB Page file. Lenke til kommentar
Raga Skrevet 25. september 2002 Del Skrevet 25. september 2002 Når hardisken jobber konstant er det som regel ram man trenger mer av. Skader nok ikke å prøve det. Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 25. september 2002 Forfatter Del Skrevet 25. september 2002 Ja, men en tjommi har omtrent lik PC, og hos han funker det fint. Han også har AMD XP 1800+, 256MB ram, 7200 rpm disk. Han har "dårligere" skjermkort også. (Geforce 3 ti-500 tror jeg) Sinnsykt teit. Lenke til kommentar
Klorin Skrevet 25. september 2002 Del Skrevet 25. september 2002 Dette har jeg merket også.. og jeg har 512 mb minne. Lenke til kommentar
NoNamed Skrevet 26. september 2002 Del Skrevet 26. september 2002 sjekk swap fil størrelsen.... høyreklikk på min datamaskin eller noe advanced....performance noe sånt ....der kan du stille den,på den maskinen jeg sitter på nå ligger den på 500-700 Lenke til kommentar
Shicca Skrevet 26. september 2002 Del Skrevet 26. september 2002 Quote: Den 2002-09-25 18:57, skrev GeeZuZz:...men da var det kun noen ganger etter at jeg loadet game, eller switchet ut til windows og tilbake i gamen, problemet oppsto.WinXP PRO med 768MB Page file. Mest trolig Alt+tab'en, få spill liker den. Page fila er stor nok den. Så jeg tror ikke det har noe med saken å gjøre. Du har ikke noe brannmur/virus -program som går amok i bakgrunnen der dah? Lenke til kommentar
balrog Skrevet 26. september 2002 Del Skrevet 26. september 2002 Heisann Grunnen kan være at System Restore er aktivert. Lenke til kommentar
Cappo Skrevet 26. september 2002 Del Skrevet 26. september 2002 Mer ram er alltid bra! Selv har jeg en Pagefile på ca. 1500Mb. Så stort at Sisoft Sandra 2002 begynner å skrike og bære seg. _________________ AMD XP 1800+@2000+ Abit KR7A-RAID 512Mb TwinMOS PC2100 DDR Creative Geforce 3 Ti 500 Quantum Fireball Plus AS 20 GB 2xMaxtor Diamondmax Plus D740X 60GB i RAID 0 Plextor 40/12/40 Chieftec DX-01BL-D [ Denne Melding var redigert av: Cappo på 2002-09-26 12:10 ] Lenke til kommentar
Bisarre Skrevet 26. september 2002 Del Skrevet 26. september 2002 Quote: Den 2002-09-26 10:16, skrev balrog:HeisannGrunnen kan være at System Restore er aktivert. Ok... Men kan du forklare litt mer om dette? Lenke til kommentar
AK47 Skrevet 26. september 2002 Del Skrevet 26. september 2002 Diskfragmantering, har det noe å si? Er selv for dårlig med den slags vedlikehold. Lenke til kommentar
LekebiL Skrevet 26. september 2002 Del Skrevet 26. september 2002 Åssen pc har du? Det virker helt fint hos meg. Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 26. september 2002 Forfatter Del Skrevet 26. september 2002 Jeg har ingen virus/firewall eller slike programmer kjørende i bakgrunnen. Med en gang jeg starter spillet fungerer det _ganske_ greit, helt til jeg returnerer til "menyen" på en eller annen måte. (escape/start av nytt spill) Når jeg da returner til spillet, er det helt "fucked up". Når jeg blir skutt f.eks, stopper bildet helt opp, harddisken jobber, før "døden intreffer" og kameravinkelen endrer seg. Først da begynner det å gå igjen. Blir rimelig irritert over dette. Det går ikke an å spille. Det er kun i GTA 3 og battlefields jeg har dette problemet. Unreal 2003 f.eks funker helt flawless. (ca 30FPS i 1280x1024 med alle innstillinger på max) Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 27. september 2002 Forfatter Del Skrevet 27. september 2002 Så det er altså ingen som har flere forslag?? Lenke til kommentar
Skalle1 Skrevet 27. september 2002 Del Skrevet 27. september 2002 256 MB ram + Windows XP PRO høres ut som en veldig dårlig ide. Det er alt for lite. Installere Windows 2000, eller kjøp mer ram. Det er ikke sjangs i ******* at du klarer å kjøre spill uten å bruke swap fila, og da går ting tregt. De fleste hovedkort / hd kontrollere bruker ca 10-15 % cpu når man leser fra disk. Det blir værre dersom swap-fila ikke er sammenhengende. Det er mulig det hjelper dersom du sørger for at swap fila er sammenhengende. Dette klarer ikke defrag å gjøre alene, du må da først disable den (eller sette den sinsykt lavt) så kjøre en defrag, og sette størrelsen til bake. Det er forresten ikke særlig lurt å ha swap-fil som er større en 1-2 ganger mer enn du har ram. Da vil windows bruke den mer enn "nødvendig". Det beste er å ha den likestor som du har ram (men for XP må du sikkert ha mer enn 256MB for at dette skal gå bra). Husk at XP spiser de første 128MB ish) W2K bruker bare ca. 80-90, så da har man litt mer til overs. En spillmaskin bør ha 384MB eller mer. Til lette kontorapplikasjoner holder det med 96-128MB i NT4.0, 160-256MB i W2K og minst 256MB for XP-pro. For spill trenger man MER. - Ost (som måtte kalle seg Skalle, fordi noen har allerede tatt nicket hans!) [ Denne Melding var redigert av: Skalle på 2002-09-27 19:15 ] Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 27. september 2002 Forfatter Del Skrevet 27. september 2002 Quote: Den 2002-09-27 19:11, skrev Skalle:256 MB ram + Windows XP PRO høres ut som en veldig dårlig ide. Det er alt for lite.Installere Windows 2000, eller kjøp mer ram.Det er ikke sjangs i ******* at du klarer å kjøre spill uten å bruke swap fila, og da går ting tregt.De fleste hovedkort / hd kontrollere bruker ca 10-15 % cpu når man leser fra disk. Det blir værre dersom swap-fila ikke er sammenhengende. Det er mulig det hjelper dersom du sørger for at swap fila er sammenhengende. Dette klarer ikke defrag å gjøre alene, du må da først disable den (eller sette den sinsykt lavt) så kjøre en defrag, og sette størrelsen til bake.Det er forresten ikke særlig lurt å ha swap-fil som er større en 1-2 ganger mer enn du har ram. Da vil windows bruke den mer enn "nødvendig".Det beste er å ha den likestor som du har ram (men for XP må du sikkert ha mer enn 256MB for at dette skal gå bra).Husk at XP spiser de første 128MB ish) W2K bruker bare ca. 80-90, så da har man litt mer til overs. En spillmaskin bør ha 384MB eller mer.Til lette kontorapplikasjoner holder det med 96-128MB i NT4.0, 160-256MB i W2K og minst 256MB for XP-pro. For spill trenger man MER.- Ost (som måtte kalle seg Skalle, fordi noen har allerede tatt nicket hans!)<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Skalle på 2002-09-27 19:15 ]</font> Skalle: Jeg hadde 800mhz, og 128MB SDram på den forrige PC'en, og XP kjørte så det suste. Angrer nesten på at jeg kjøpte ny CPU og RAM. Jeg utelukker at RAM er problemet, i og med at tjommien min har like mye ram, og like stor CPU som meg. Dessuten så funker som sagt alle andre spill. Men hva mener du med sammenhengende swap fil? Page filen skal forresten være 1 tredel mer enn fysisk ram. dvs 384MB. skal teste å senke den. til det. Lenke til kommentar
Skalle1 Skrevet 27. september 2002 Del Skrevet 27. september 2002 Med sammenhengende mener jeg at den ligger som en blokk på hardisken, ikke fragmentert i tusen og fjorten smådeler. Det er mye lettere / raskere å skrive / lese en fil som er sammenhengende. For swap er det enda viktigere for hastigheten til maskinen. Det er derfor egentlig en god ide å ha fast swap-fil størrelse, og ikke la windows utvide som den vil. Da ender utvidelsen en annen plass på harddisken enn resten av filen. Når det gjelder 128MB og XP som går som det suser, så må du ha en annen oppfattning av hva går som det suser betyr :smile: Kan ikke forstå hvorfor det skal være nødvendig med XP i det hele tatt jeg. Windows 2000 funker helt fint, og den er ikke full av spy-ware. -Ost Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 28. september 2002 Forfatter Del Skrevet 28. september 2002 En swap fil er vel "sammenhengende" uansett? jeg har min som fast 384 nå. funker ikke særlig bra det heller. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå