Gå til innhold

Test: Gigabyte Aurora-kabinett og vannkjølingssett


Anbefalte innlegg

EDIT: Grunnet litt for lang tittel har jeg valgt å korte den ned litt. Den fulle tittelen skal være: 'Test: Gigabyte 3D Aurora-kabinett og Gigabyte 3D Galaxy-vannkjølingssett'.

 

MERK: Du kan forstørre bildene ved å klikke på dem.

----

 

Introduksjon

Det hele startet med at jeg kjøpte en AMD Athlon FX-60 som jeg ønsket å overklokke. Det viste seg snart at Zalman 7000 (kobber) kjøleren jeg brukte på min forrige prosessor (AMD Ahtlon X2 4200+) ikke var effektiv nok til å kjøle prosessoren ved 2.8 Ghz. Etter å ha bestilt en Zalman 9500 falt imidlertid valget til slutt på et nytt kabinett med vannkjøling.

 

Det er flere grunner til at jeg valgte nettopp 3D Aurora fra Gigabyte: Kabinettet hadde gjort det bra i en rekke tester, og det var tilpasset Gigabytes 3D Galaxy-vannkjølingssett. Selv om jeg har drevet med PC-bygging på hobbybasis i ganske mange år, så er det allikevel første gangen jeg prøver meg på vannkjøling. Jeg ønsket derfor å spille med noenlunde sikre kort, og da var det praktisk og tidsbesparende at kabinettet og kjølesettet var tilpasset hverandre. Dessuten trengte jeg ikke bekymre meg for manglende eller inkompatible deler, noe som kan forekomme dersom man kjøper løse deler til slike vannkjølingssett og er litt uerfaren.

 

Kabinettet

Kabinettet er av full-tower typen og er relativt lett, størrelsen tatt i betraktning. Det er vesentlig lettere enn det mindre Lian-Li kabinettet (PC-65) jeg hadde tidligere, på både godt og vondt: Ettersom sidepanelene er laget av aluminium oppstår det vibrasjoner. Jeg vil komme tilbake til dette senere.

 

Det finnes flere varianter av kabinettet, med jeg foretrakk den sølvfargede varianten med gittervindu som suger frisk luft inn fra siden. Kabinettet har også en litt kul og original anordning som projiserer '3D Aurora'-navnet med blått lys på gulvet i fronten (navneetikken kan tilpasses med egen tekst/grafikk).

 

For å åpne sidepanelet trenger man bare å dra i en klaff. Siden jeg bytter komponenter forholdsvis ofte, er det viktig at kabinettet kan åpnes relativt raskt og enkelt. Slik sett er denne klaffen meget praktisk, og fungerer langt bedre enn selv den verktøyløse løsningen på mitt forrige Lian-Li kabinett.

 

Siden jeg har mange disker var jeg opptatt av at kabinettet hadde mange brønner som tillot relativ enkel installasjon og fjerning av disker. Det er plass til 10 disker (12 hvis en bruker floppy-brønnene, men I praksis vil man ikke fylle alle brønnene, siden diskene trenger litt 'pusterom') som kan fordeles på fem øvre 5.25" brønner og fem nedre 3.5" brønner (etter å ha fjernet den lille oppbevaringsboksen for skruer og andre kabinettkomponenter). I de nederste brønnene kan diskene monteres enkelt ved å gli dem inn på sideskinner. Kontaktene peker dessuten ut til siden, slik at det er enkelt å bytte om på kablingen.

 

Selv om det er mer plass her enn i et midi-tower kabinett, så synes jeg allikevel det var litt tungvint å installere disker i 5.25" brønnene. Det skulle vært enklere å installere disse fra fronten, slik at en slapp alt kabelvirvaret på innsiden av kabinettet. På mitt forrige Lian-Li kabinett var det f.eks. en grei sak å fjerne frontplaten og dekslene. Her må det litt mer strev til, siden hverken frontplaten eller dekslene lar seg fjerne så lett fra utsiden.

 

Installasjon

Installasjon av hovedkort, disker, skjermkort og andre komponenter gikk stort sett greit. Den ekstra plassen som full-tower gir gjorde det enklere å sette inn komponentene. Jeg satte også pris på den (nesten) verktøyløse installasjonen, som tillot plassering av disker og skjermkort uten skruer.

 

Jeg fikk litt problemer med bøylen som skulle spennes over L-haken til utvidelseskortene. Uten denne ville kortene henge litt løst. Til slutt valgte jeg å lå bøylen stå åpen og heller bruke skruer (noe som Gigabyte heldigvis har åpnet muligheten for). Dessuten ga ikke den verktøyløse festeanordingen for 5.25" brønnene like bra feste for diskene som skruer ville gitt, men diskene står allikevel godt festet og forårsaker nesten ikke vibrasjoner, så i praksis gikk det greit (her er det også mulighet for å feste diskene med skruer dersom man har planer om å transportere kabinettet).

 

Neste fase var vannkjølingen. Her valgte jeg å ta meg god tid og jeg leste manualen nøye. Brukerveiledningen er kortfattet og grei, selv om jeg skulle ønske at noen av illustrasjonene var litt tydeligere. Et viktig valg var oppdelingen av slangen som fulgte med: Denne deler man selv inn i tre deler, der lengden avhenger av hvordan man har plassert vannblokken, radiatoren og pumpen. Blir ledningene for korte har man jo et lite problem. Blir de for lange kan de være vanskelige å bøye på plass (og de tar mer plass enn nødvendig). Jeg valgte derfor å dele dem fortløpende, og jeg lot slangene være litt lengre enn nødvendig slik at jeg kunne kutte vekk de siste centimeterne når den endelige plasseringen av komponentene var bestemt.

 

Kabinettet har et par hull på baksiden, som gjør at slangene kan tres igjennom og kobles til radiatoren på utsiden på en litt mer elegant måte (for de som ikke har Aurora-kabinettet, har Gigabyte laget et par hull i festet til radiatorens vifteregulator. Denne regulatoren festes i en av portene for utvidelseskortene).

 

Dersom man ønsker å sette opp skjermkort i en SLI-konfigurasjon så bør man være oppmerksom på at tanken og pumpen ikke vil få plass inni kabinettet. Dette er dog ikke et uoverkommelig problem: Tanken må da plasseres på utsiden, og slangene må deles opp i lengre biter. Det ser kanskje ikke like elegant ut, men det fungerer (og det er jo ikke så uvanlig at pumpen plasseres på utsiden i slike vannkjølingsoppsett). Siden jeg ikke bruker SLI, valgte jeg å plassere tanken og pumpen på innsiden. Det er bare 0.5 cm klaring mellom lydkortet og pumpen, så det kan bli litt trangt dersom du har flere PCI-kort nederst på hovedkortet.

 

Gigabyte har valgt å legge ved en MOSFET-vifte som kan festes på vannblokken. Viften blåser luft over spenningsregulatorene og andre kretser nær CPU'en, som vanligvis ville blitt luftavkjølt ved bruk av en ordinær vifteløsning (disse kretsene kan i flere tilfeller sette en stopper for overklokkingsforsøk dersom de ikke kjøles ned tilstrekkelig). Jeg er ikke sikker på hvor effektiv denne viften er, men jeg valgte å installere den allikevel, siden den var relativt støysvak.

 

Støynivå

Lavere støynivå var også et argument for å skaffe meg et vannkjølingssett. Dersom jeg for eksempel skulle overklokket prosessoren til 2.8 Ghz med Zalman 7000 (eller 9500), ville jeg ikke kunnet kjøre disse i stille-modus. Viftestøyen ville simpelthen bli altfor plagsom.

 

Jeg ble derfor litt overrasket over at maskinen subjektivt sett ikke bråkte betydelig mindre enn tidligere (da jeg brukte Zalman-viften i stille-modus). Her var det noe som ikke stemte helt. Viftestøyen var riktignok redusert i forhold til tidligere, til tross for at det nye oppsettet hadde 3 store kabinettvifter, en MOSFET-vifte og en radiator-vifte. Men nå hadde det oppstått en ganske merkbar brumming som minnet om flyduren fra et småfly (bortsett fra lydstyrken var mye, mye lavere naturligvis). Etter litt systematisk eliminasjonstesting klarte jeg endelig å isolere støykilden: Det viste seg at pumpen, som jeg hadde festet i bunnen av kabinettet (som beskrevet i manualen) forårsaket ganske merkbare vibrasjoner i bunnplaten. For å redusere vibrasjonene la jeg derfor en lydisolerende matte under pumpen, som jeg så lot ligge løst oppå. Dette lille inngrepet hjalp betraktelig. Duringen er ikke fullstendig eliminert, men jeg har planer om å skaffe meg nye kabler slik at jeg kan plassere pumpen på utsiden av kabinettet, hvilket vil fjerne denne støykilden en gang for alle.

 

Siden kabinettet stort sett er laget av lettere aluminium forårsaker diskene små vibrasjoner i platene, som igjen medfører en lavfrekvent during. For å redusere duringen flyttet jeg to av diskene fra de nederste diskbrønnene til det øvre 5.25" diskopphenget i kabinettet som ikke var så utsatt for vibrasjoner. Den gjenværende duringen vil jeg forsøke å bli kvitt senere ved hjelp av elastiske O-ringer, som hindrer at diskene kommer i direkte kontakt med kabinettet. For å dempe diskstøyen ytterligere la jeg to lyddempende matter på innsiden av hver kabinettvegg.

 

Etter disse inngrepene ble maskinen vesentlig mer støysvak enn den var i utgangspunktet. Selv om det nå er andre støykilder som er blitt mer markante (MOSFET-viften er vel den enkeltkomponenten som støyer mest nå, selv om den er relativt støysvak), så er dette det mest støysvake oppsettet jeg har hatt på ganske mange år.

 

Overklokking

Endelig var det tid for overklokking av prosessoren. Flere tester jeg hadde lest antydet at det skulle gå greit å klokke FX-60 til minst 3 Ghz med vannkjøling (3.2 Ghz ser i mange tilfeller ut til å være maksimum overklokk på vann. Utover det må man ty til 'subzero'-kjøling). Jeg startet først med 2.8 Ghz (14 x 200), deretter forsøkte jeg 2.9 (14.5 x 200), 3.0 (15 x 200) og til slutt 3.1 Ghz (15.5 x 200). Ved 2.8 Ghz var temperaturen omtrent 37 grader ved full belastning på begge kjernene over tid (til sammenligning kan det nevnes at min 4200+ var omtrent 10-15 grader varmere ved full belastning). Ved 3.0 Ghz var temperaturen ca. 45 grader ved full belastning, men en økning til 1.475 volt var nødvendig for stabil kjøring. Maskinen fungerte forsåvidt ved 3.1 Ghz, men ved denne hastigheten var ikke maskinen 100% stabil, så jeg valgte å gå tilbake til 3.0 Ghz. Det er mulig at jeg kunne fått til en stabil overklokk til 3.1 Ghz hvis jeg hadde økt spenningen og/eller økt viftehastigheten på radiatoren, men jeg synes ikke den lille hastighetsgevinsten er verdt de ulempene dette ville medføre (radiatorviften bråker nemlig veldig mye ved full hastighet, og jeg er ikke så veldig begeistret for å heve spenningen enda mer).

 

Oppsett:

AMD Athlon FX-60 (CCB2E 0536RPMW)

ASUS A8N-SLI Deluxe (Rev 1016)

4 GB Corsair TwinX C2 (2.5 3 3 6)

Gainward 7800GTX GS Ultra (256 MB)

MIST 500 Watt strømforsyning

 

Konklusjon

Stort sett er jeg ganske fornøyd med denne pakkeløsningen. Dersom enkel installasjon (og relativt lav pris) er av en viss betydning for deg, vil jeg anbefale 3D Galaxy-vannkjølingssettet. Det kjøler kanskje ikke like effektivt som de aller beste luftkjølerne (eller vannkjølerne for den saks skyld), men på den annen side er den langt mer støysvak. Det er tross alt en av hovedgrunnene til at jeg til slutt valgte et vannkjølingssett og ikke Zalman 9500. Kabinettet har gode utbyggingsmuligheter og kjøler bra, selv om jeg skulle ønske at det var enklere å komme til diskene i de øvre 5.25"-diskbrønnene. Jeg skulle også ønske at det var mer motstandsdyktig mot vibrasjoner (selv om duringen kan reduseres med noen få inngrep), men det finnes en tyngre versjon av kabinettet uten gitter som antakeligvis demper lavfrekvent during mer effektivt.

 

3D Galaxy:

- Relativt lav pris (kr. 995,-) og enkel installasjon.

- Kjøler forholdsvis bra.

 

3D Aurora:

- 3 stillegående kabinettvifter (2 bak, 1 foran) sørger for god kjøling.

- Bra med plass.

- Lett installasjon av disker i de nederste brønnene.

- Kabinettet kan åpnes lett ved å dra i en klaff.

- Attraktivt design med kule lys i blått og projektor i front.

 

- Kabinettet er relativt dyrt, selv til full-tower å være (kr. 1295,-, uten strømforsyning).

- Kabinettdøren i front kan ikke fjernes (på enkelt vis), og kan ikke skyves helt til siden. Det gjør at døren må åpnes hver gang jeg skal ha tilgang til DVD-spillerne.

- Kabinettet er laget av aluminium og har en tendens til å forårsake lavfrekvent during (kan reduseres betraktelig etter visse, enkle modifikasjoner).

- Det er litt kronglete å installere disker i 5.25"-brønnene.

Endret av hal9k
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Var 3D Galaxy kjøligere enn zalman cnps 9500led?

(begge ved full hastighet/lavest hastighet)

 

Fikk aldri Zalman'en i hus, så det fikk jeg ikke testet ut. Utifra det jeg har lest om 9500 så tror jeg allikevel Galaxy'en er litt kjøligere, selv når 9500-viften går for fullt. Du må kanskje bruke svære kjølere som f.eks. Typhoon for å oppnå omtrent samme kjøleegenskaper (men disse bråker visstnok ganske mye).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Var 3D Galaxy kjøligere enn zalman cnps 9500led?

(begge ved full hastighet/lavest hastighet)

 

Fikk aldri Zalman'en i hus, så det fikk jeg ikke testet ut. Utifra det jeg har lest om 9500 så tror jeg allikevel Galaxy'en er litt kjøligere, selv når 9500-viften går for fullt. Du må kanskje bruke svære kjølere som f.eks. Typhoon for å oppnå omtrent samme kjøleegenskaper (men disse bråker visstnok ganske mye).

5823575[/snapback]

Zalman sin er også høy da :hmm:

Lenke til kommentar

Har samme utgave i sort versjon.

 

Har samme minus som deg.

Den skrueløse måten å feste skjermkort og andre pci kort på var jalla og ikke bra i det hele tatt. Enda med at jeg tok bort denne og brukte skruer jeg og.

 

De 2 120mm viftene skulle vært montert 1 cm lengre inn i kabinettet for jeg måtte ta bort den låsingen på sidedøren for at jeg ville montere radiatoren min på innsiden av kabinettet.

 

Hvordan jeg tar av hele fronten veit jeg ikke, men pga at ene klikk-festet på fronten var knekt og jeg nå har limt fast, får jeg satse på at gjevnlig rengjøring med kompressor er bra nok for viften i front.

 

Ser jeg skulle ha kjøpt den sølvfarga utgaven ja.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...