Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Hjelp: Svart skjerm ved boot

Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

Huffa huff.... Får ikke gang på min elskede maskin :/

For noen uker siden ville plutselig ikke maskina starte.... Eller, viftene snurrer, harddiskene hviner, men svart skjerm... Jeg har vært borti lignende problemstillinger før, så jeg skrudde maskina helt fra hverandre, støvsugde den, og lot komponentene "hvile" en times tid. Skrudde så bare det essensielle på plass; hk, skjermkort, cpu, minne, psu, sysdisk.

Svart skjem.

Testa et annet skjermkort.

Svart skjerm.

Tok ut en minnebrikke.

Svart skjerm.

Testa "alle minnekonfigurasjoner".

Svart skjerm.

I dag kjøpte jeg nytt HK.

Svart skjerm (GRR!)

Noen som har idèer? :/ Vil nødig kjøpe ny CPU eller minne for å teste disse, da jeg ikke får levert dem tilbake hvis det ikke er der problemet ligger..

Systemoppsett per idag:

- Epox 9HDAI Pro, ELLER MSI K8t Neo2

- XP +3500

- 2x 512mb twinmos 3200

- XFX 6600

Mvh.

TH

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU
Hei!

Har du prøvd clear cmos?

Viser hovedkortet noen form for feilkode?

Hilsen,

efikkan.

5811303[/snapback]

Hei, og takk for respons. Har cleara CMOS flere ganger. Hovedkortet viser feilmld=25, som i manuelen er "reserved". Har surfa litt rundt, og det ser ut som om 24-26 indikerer at noe er galt med skjermkortet... Saken er bare den at jeg har testa to andre skjermkort som daglig fungerer i andre maskiner! Har også testa annen monitor, samt annet minne :no:

Mvh.

TH

Endret av Slettet-EkRmMDKFIU
Lenke til kommentar

Hvis alt funker som det skal, men du får kun svart skjerm kan du prøve å starte opp i safemode?

Jeg hadde lignende problem, skjermen funket helt inn til windowsboot og sp ble den svart. Starta i safemode en gang og så var det fikset..

bare trykk F8 når du starter maskinen og så var det det å huske hvor "safemode" var da..hehe

Lenke til kommentar
Hvis alt funker som det skal, men du får kun svart skjerm kan du prøve å starte opp i safemode?

Jeg hadde lignende problem, skjermen funket helt inn til windowsboot og sp ble den svart. Starta i safemode en gang og så var det fikset..

bare trykk F8 når du starter maskinen og så var det det å huske hvor "safemode" var da..hehe

5813185[/snapback]

Der står også>aktiver VGA-modus, hjelper av og til...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

Hmm. Jeg får jo ikke skjermbilde ved boot i det hele tatt, så regner ikke med at det vil hjelpe å F8-boote..... Cleara CMOSen for N-te gang, og plutselig hopper den forbi failcode=25, og over til 7F.. Ellers ingen forskjell.....

MVh.

TH

Lenke til kommentar

Hei.. Føyer meg til denne tråden da jeg har samme problem.

En rask oversikt over pc:

Oppramsing av deler, med linker her:

EPoX EP-9NDA3+ (AGP8)

AMD Athlon 64 3700+

Sapphire Radeon X800XL med påmontert Arctic Cooling VGA Silencer ATI 5

Maxtor DiamondMax 10 200GB

OCZ 1024MB Dual Channel Platinum Edition

Antec Sonata II Miditower

(Kopiert fra en gammel tråd jeg hadde med tingene mine i :) )

i dag har jeg satt inn følgende:

Maxtor MaXLine III 300GB SATA2 16MB 7200RPM

Thermaltake Big Typhoon CPU-Kjøler

har selvfølgelig brukt Arctic Cooling MX-1 Termisk Pasta da jeg satte samme ny cpu vifte.

Før jeg begynnte virket allt (selvfølgelig) normalt.

Jeg demonterte maskina og satte på ny vifte. Dette forløp smertefritt. Etter at vifta var halveis ferdigmontert måtte jeg ta en pause (bikkja måtte på do) og klarte å trykke fingen oppi kjølepastan, så jeg tørka den av, tok på ny, og monterte ferdig.

Jeg starta da opp maskina, allt gikk bare fint, jeg surfa litt på nettet, og oppdaterte patch 1.10 på WOW (tok ca 20 min).

Restarter maskina ser at tempen ligger på 32/41 grader og at vifta går på litt over 1000 omdreininger.

Starter opp datan igjen, uten å lagre forandringer i BIOS.

Jeg finner ut (siden WOW fremdeles er nede pga oppdatering) at jeg skal partisjonere og formatere den nye disken. Slår da av maskinen, fjerner ledninger og setter i min nye disk. Bruker sata kontakt nr 4, og henter strømledningen ned forbi den gamle HD.

Starter maskina, og den er DØD!... kun sort skjerm.

Tar ut den nye sata2 disken, og starter opp på nytt. nå piper det en gang i maskinen, og den starter opp, hører at HD jobber, og allt HØRES normalt ut.. men helt sort skjerm.

da jeg slår av maskina (på power sw) så venter den 5 sek før den slår seg av, regner derfor med at win xp har startet opp.

da jeg så slår den på ser jeg at den kommer med LED FF.

jeg fjerner allt undøvendige ledninger og tilkoblinger (diskettstasjon, firewire, lys dvd brenner og andre ting,) og starter på nytt.. fremdeles like sort.

Jeg restartet bios (på jumpern) og sjekker at skjemkort og sånt sitter bra på plass.. bytter litt på ledningene rundt i maskinen (power til hd, og ide kabel.. sjekker at allt ser ok ut.

Når jeg nå starter opp ser det ut som at maskinen ikke kjører helt opp. følger med på LED, og denne starter på 7F. i manualen står det at 7F skal være noe logo greier..

Nå har jeg måttet dra på jobb (kveldsskift) og maskinen står der helt død.

Jeg er redd for at det er skjermkortet, men tror det er noe annet.

kan det feks være skit i noen porter eller noe?? skal jeg leke meg med støvsugern? hvilke komponenter kan det være?

Ser jo at det er andre som har samme problem.. Ingen andre som har hatt problemet og løst det?

Edit: sitter på jobb å diskuterer med en kar som har montert endel maskiner, han mener at det ikke er nok å resette bios på jumpern, men at jeg også må ta ut batteriet, og "starte på nytt" uten strømledning, eller andre ledninger i. Og hvis jeg gjør dette, så skal allt bli bra?

HAr dette noe for seg?

Har iallefall planlagt å prøve å starte datan når jeg kommer hjem, hvis det ikke funker, så skal jeg ta ut alle komponenter, og støvsuge godt i datan, prøve å starte med et minimum at komponetner i, så får i se........ håper abre at det ikke er noe dyrt som er daua...

Endret av j_hammer
Lenke til kommentar
hvordan skal man kunne starte en data uten ledninger koblet i? jeg skjønte hva du mente med å ta ut batteriet, men ikke det andre..

5832581[/snapback]

mente at når jeg skulle resette bios, så måtte jeg ta ut ledningene, og trykke inn powerknappen, slik at allt ble skikkelig ladet ut.

Når jeg etterpå skal starte maskinen må jeg jo selvfølgelig ha i ledningene...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...