Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

D-Link QoS, hvem skal jeg ha?

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg deler linje med noen i et og samme hus, har pr i dag en Linksys router som jeg har installert Sveasoft Firmware på, der det i prinsippet skulle gå ann og sette en maks båndbredde pr ip/mac adr, men dette får jeg ikke opp og gå, i det hele tatt.

(For og si det slik, så skal altså linjen deles likt mellom enhetene, ikke slik at er det en på har han hele linja, men han skal maks ha den delen av linja han betaler for)

Så har jeg hørt noen "rykter" om at D-Link vistnok skal ha denne muligheten i en av sine routere, men har ikke klart og finne noe om det på siden dems eller på google. Derfor lurer jeg da på om kanskje noen her på dette forumet har en peiling på dette.

Eller hvis noen har en peilng på hvordan man får det til og fungere på Linksysen med Sveasoft, så kan det være en mulighet også...

Takker så meget hvis noen kan hjelpe meg med dette.... :D

Petter

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til sistnevnte: Det kan godt være mulig, men etter hva jeg kan se er det på fysiske porter, og jeg bruker ikke kun dem fire som er på routeren, jeg har switcher og slik bak, derfor så lurer jeg litt.

dette står det i teksten: Funksjonen QoS (Quality of Service) gjør det mulig å reservere eller garantere båndbredde basert på fysisk port, MAC-adresse, TCP/UDP-port eller applikasjon for bruk av båndbredde uten forsinkelse til krevende bruksområder som spill og bredbåndstelefoni.

Eks hvordan jeg vil ha det: tot 4 Mbit linje ned hastighet: fire dataer, av 1Mbit hver. Dem skal værken ha mere eller mindre, så det skal ikke være slik at hvis det bare er en på linja så får dem hele, det skal det ikke være. dem skal maks ha 1 Mbit uansett...

Mvh

Petter

Lenke til kommentar

Hei igjen...

Jeg skjønner vel egentlig hva du sier, og hadde det vært en slik router på markedet, ville nok alle ønsket en slik.

Mulig det finnes noe som fungerer slik i det øvre pris spekteret, men tror ikke det finnes i forbrukermarkedet.

Problemløsningen din har vært belyst på dette forumet mange ganger tidligere, og hver gang ender det med alternative løsninger som: DGL-4300, Linksys med modifisert firmware eller switcher som har "delvis" QOS.

Har selv en DGL-4300 og har stilt denne inn etter alle kunstens regler, men har til tider problemer med Ip-telefoni når noen på nettverket bruker bittorent,dc++ etc.

Tror nok du må gå for en pcløsning med båndbredde kontroll, men det har ikke jeg noe kunnskap om. Så ballen sendes herved videre...

\\ NorKing1

Lenke til kommentar

Oki da skjønner jeg kanskje litt mere, så det er ikke mulig og sette opp en maks hastighet pr ip? Er det dere sier?

Edit: Men det er kanskje ikke mulig, men hvis man setter på sperre slik at det skal dele jevnt i mellom da, vil det da fungere? Og at kanskje Web surfing vil bli prioritert?

Endret av pettergulbrandsen
Lenke til kommentar

Som tidligere nevnt i tråden vil man på en DGL-4300 kunne sette prioritet opp mot ipadresser .

Om jeg guider deg HIT så vil du kunne lese hvordan denne personen har satt opp sine DGL-4300 til å kjøre Gamefuel regler som gir prioritet til den enkelte pc i nettverket .

Lenke til kommentar

Nomadix virker som noe bra noe, men finner den ikke noe sted i norge, til salgs altså, heller ikke noe annet heller... men har funnet en side der det står forklart om den...

Da det gjelder DGL-4300 så er det tydelighvis bare utgående trafikk man kan kontrollere, vet ikke hvordan dette kan hjelpe meg, kanskje det gjør det? i så fall så er jo dette også en bra router..

Men tilbake til Nomadix: ser man kan styre trafikken eller eller båndbredde justering eller hva jeg skal kalle det... men står ikke noe om ned eller opp traffikk...

Dette blir sikkert mye rart sagt på en gang, men vet liksom ikke hvordan jeg skal spørre

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...