Gå til innhold

Bedre ytelse med WinXP 64-bit til Opty 165?

m0g1e

Anbefalte innlegg

Hei, har et virkelig grønt spm her om 64-bits CPU'ene, i mitt tilfelle en Opteron 165, og kompabilitet angående forskjellige programvarer, OS, og drivere til dill og dall på min PC.. :mrgreen:

Det står på min AMD Opteron 165 CPU at noe med 64-bits technology. Lurer dermed på om OS - Windows XP Pro x64 vil kjøre bedre på maskina mi, enn en vanlig Win XP pro versjon, ytelsesmessig?

Også videre at det bruker 64-bits drivere til programvarene og hardwaren jeg har på maskina etterpå osv..

Har som dere sikkert leser ingen anelse på hvordan dette med 64bit og 32bit fungerer, men kom gjerne med en kort forklaring på nettopp dette og hva det egentlig er ... . :)

Har ikke gjort så grundig research på forumet etter nettopp dette emnet ennå...

EDIT: gjør det nå!

Endret av nollie
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det blir endel ytelseforskjell, ja.

Men masse drivere mangler som du trenger for å bruke det, og det er en del problemer med det enda.

Mange programmer også som nekter å kjøre.

Rådet blir å gå over til Linux hvis du vil prøve noe nytt eller vente på Vista.

Eventuelt kjøre Vista Beta, men problemfritt er vel ikke det heller.

Lenke til kommentar
Det blir endel ytelseforskjell, ja.

Men masse drivere mangler som du trenger for å bruke det, og det er en del problemer med det enda.

Mange programmer også som nekter å kjøre.

Rådet blir å gå over til Linux hvis du vil prøve noe nytt eller vente på Vista.

Eventuelt kjøre Vista Beta, men problemfritt er vel ikke det heller.

5810470[/snapback]

Har linux 64 bitt, eller bruker de bare 32?

Lenke til kommentar
Linux har hatt 64bit mode kernels veldig lenge da. Fordelen på Linux er at du kan laste ned kildekoden til programmer og kompilere dem for x64, slik at alle programmer således finnes i x64 utgave.

5812246[/snapback]

Joda, men så har jo linux dårlig ytelse i spill osv.. (pga dårlige skjermkort drivere osv..)

Vista Beta ! :w00t:

Endret av andrull
Lenke til kommentar

Jeg har kjørt 64 bit windows i over et år nå. Har enda til gode å finne noen programmer som er umulige å få til. Det er jammen ikke mange ting som mangler drivere heller. Noen printere og eldre hw kan det være vanskelig å finne drivere til.

Det som er verdt å nevne er at en del ting blir enormt mye raskere. F eks oppakking og nedpakking av filer og IE er utrolig raskt.

Er du interresert så er det jo bare å installere å prøve :innocent:

Lenke til kommentar
Jeg har kjørt 64 bit windows i over et år nå. Har enda til gode å finne noen programmer som er umulige å få til. Det er jammen ikke mange ting som mangler drivere heller. Noen printere og eldre hw kan det være vanskelig å finne drivere til.

Det som er verdt å nevne er at en del ting blir enormt mye raskere. F eks oppakking og nedpakking av filer og IE er utrolig raskt.

Er du interresert så er det jo bare å installere å prøve  :innocent:

5812296[/snapback]

Da tror jeg at jeg prøver en! ;)

x64-bit er vel gratis? Mener å ha lest det i noen artikler at det er gratis for XP pro bruker.. :) Rett meg om jeg tar feil...

Lenke til kommentar

5812296[/snapback]

x64-bit er vel gratis? Mener å ha lest det i noen artikler at det er gratis for XP pro bruker.. :) Rett meg om jeg tar feil...

5815765[/snapback]

Ja, det er gratis;)

Du trenger bare winxp PRO. (noe jeg ikke har :thumbdown: )

Finnes det noen winxp x64 som er på norsk, eller må man ha engelsk?

Lenke til kommentar

5812296[/snapback]

5815765[/snapback]

Ja, det er gratis;)

Du trenger bare winxp PRO. (noe jeg ikke har :thumbdown: )

Finnes det noen winxp x64 som er på norsk, eller må man ha engelsk?

5821300[/snapback]

Tror du får tak i Norks versjon hvis du har XPpro på norsk fra før :) Er ikke helt sikker på dette, men mener jeg husker å kunne velge språk på microsoft.com

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Svarte! :realmad:

Har klart og overse den ene lille setningen som bare en liten del av nettavisene har utgitt:

"Tilbudet om gratis x64 til alle xp pro brukere varer kun fram til 31.juli/august 2005 " eller noe noe ****!

Mulig å få skaffa seg x64 på noe annet lovlig(?) vis.. ? :ermm:

Edit:

Sitter nå med en nyinstallert xp pro som det SKAL være x64 på!

Endret av nollie
Lenke til kommentar

Gir forresten Trial versjonen som microsoft har lagt ut alle funksjonene som vanlig x64 har? (bare i bestemt tidsperiode)

Driver å laster ned den nå.

Edit: Kommer x64 i norsk også?

Endret av nollie
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...