Crypton88 Skrevet 25. mars 2006 Del Skrevet 25. mars 2006 Jeg har nettop oppgradert dataen min med nytt hovedkort og cpu, men jeg fant ut at 40 gig harddisk ble for lite, så jeg kjøpte en brukt harddisk (på 120 gig) av en venn som jeg formaterte med en gang. Etterpå la jeg inn operativsystem på denne harddisken med tanke på å bruke den gamle til musikk, bilder og film. Det har tidligere vert litt problemer med den gamle harddisken og av og til har den svikta midt i en økt. Derfor tenkte jeg at jeg skulle formatere også denne harddisken for å legge inn alle mediefilene på nytt. Etter jeg hadde gjordt dette og restartet, ville ikke datamaskinen starte opp, og det kommer en feilmelding: "NRTDL (eller noe lignende) mangler, trykk ctrl, alt, delete for å starte på nytt". Jeg har prøvd alt, inkludert å installere win xp til ene harddisken eksternt (dvs at jeg la den som en ekstern harddisk koblet til en annen datamaskin). Problemet er at dataen ikke en gang vil boote fra CD-ROM slik at jeg kan installere operativsystemet på nytt. Hva er problemet og hvordan blir jeg kvitt det? Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 25. mars 2006 Del Skrevet 25. mars 2006 Hei og velkommen til forumet! Feilen er at bootsectoren ikke finner NTLDR. (bootloaderen til Windows 2k/XP) Hvilken harddisk står først? (primary master) Et alternativ: Sett inn windowscden, velg recovery console og skriv: fixboot c: (bytt ut eventuelt c: med systempartisjonen din) Hilsen, efikkan. Lenke til kommentar
Crypton88 Skrevet 25. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2006 høres jo bra ut det, men den kommer ikke så langt som til å vise noe fra cd-romen... hjelper det å bare bytte master-slave? for jeg tror jeg har prøvd det uten resultat... kan det være at jeg bare skal slette alt på begge harddiskene og installere på nytt? Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 25. mars 2006 Del Skrevet 25. mars 2006 høres jo bra ut det, men den kommer ikke så langt som til å vise noe fra cd-romen... hjelper det å bare bytte master-slave? for jeg tror jeg har prøvd det uten resultat... kan det være at jeg bare skal slette alt på begge harddiskene og installere på nytt? 5809625[/snapback] For å boote fra CD må du kanskje endre boot-rekkefølgen i BIOS. Hilsen, efikkan. Lenke til kommentar
Crypton88 Skrevet 25. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2006 alt det har jeg allerede prøvd... jeg føler jeg sitter helt fast her... Jeg hører jo cd-romen begynner å snurre som om den blir boota, men det kommer fremdeles opp samme gamle beskjed. Jeg kan prøve med andre cd-er eller noe kansje... kommer tilbake til det hvis ikke problemet løser seg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå