randy-rhodas Skrevet 25. mars 2006 Del Skrevet 25. mars 2006 (endret) har suse 10.0 men lurer på om det er noen som er enda enklere til feks legge inn nye programmer? Føler det hele tiden kommer opp div feilmeldinger når jeg prøver å instalere noe med yast. det går gjerne på at den ikke er kompatibel eller er avhengig av et eller anet lite prog som feks. mysql. jeg er vandt til å kunne laste ned en .zip fil for så å pakke dennne ut og kjøre en exefil.. finner heller ikke helt ut av hva jeg trenger av div småprogz. skulle noen svare så skal dere vite at jeg er svært takknemelig men vær obs på mine totalt manglende erfaring med linux Endret 25. mars 2006 av randy-rhodas Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 25. mars 2006 Del Skrevet 25. mars 2006 (endret) Dette høres rart ut, men i f.eks. FreeBSD har du ports/packages-systemet. Der går du inn i en bestemt mappe og skriver make install clean så laster systemet automatisk ned et arkiv med kildekode for et program, pakker ut, konfigurerer, kompilerer og installerer. Alternativt kan du skrive pkg_add -r *navn på port* så laster systemet automatisk ned en ferdigkompilert programpakke og installerer så denne. edit: FreeBSD er IKKE GNU/Linux, men BSD. Ekstremt lærerikt og et veldig godt operativsystem. Ser på muligheter til å gå over til FreeBSD fra GNU/Linux den dagen Slackware ikke er noe mer. Endret 25. mars 2006 av stigfjel Lenke til kommentar
randy-rhodas Skrevet 25. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2006 Dette høres rart ut, men i f.eks. FreeBSD har du ports/packages-systemet. Der går du inn i en bestemt mappe og skriver make install clean så laster systemet automatisk ned et arkiv med kildekode for et program, pakker ut, konfigurerer, kompilerer og installerer. Alternativt kan du skrive pkg_add -r *navn på port* så laster systemet automatisk ned en ferdigkompilert programpakke og installerer så denne. edit: FreeBSD er IKKE GNU/Linux, men BSD. Ekstremt lærerikt og et veldig godt operativsystem. Ser på muligheter til å gå over til FreeBSD fra GNU/Linux den dagen Slackware ikke er noe mer. 5809167[/snapback] fungerer dette på suse? Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 25. mars 2006 Del Skrevet 25. mars 2006 Nei, det gjør det ikke. FreeBSD har ingen ting til felles med SuSE annet enn at systemene kan ligne på hverandre i bruk. Les mer på www.freebsd.org. Lenke til kommentar
cp-nilsen Skrevet 25. mars 2006 Del Skrevet 25. mars 2006 Trodde SUSE/Yast skulle fikse sånnt selv men. I ubuntu kjører jeg bare f.eks. "apt-get install etprogram" så legges programmet og alle avhengigheter inn automatisk.. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 25. mars 2006 Del Skrevet 25. mars 2006 De fleste distroer har pakkesystem som tar seg av installering av programmer. Når man har lært seg distroen sitt pakkesystem, vil det faktisk være enklere enn i Windows. Lenke til kommentar
Hell Toupée Skrevet 25. mars 2006 Del Skrevet 25. mars 2006 Yast ordner dette, dersom du har det opp med flere pakkelagere. Lenke til kommentar
cp-nilsen Skrevet 25. mars 2006 Del Skrevet 25. mars 2006 De fleste distroer har pakkesystem som tar seg av installering av programmer. Når man har lært seg distroen sitt pakkesystem, vil det faktisk være enklere enn i Windows. Ja, i de fleste tilfeller. Problemene kommer når avhengighetene ikke ligger i repositories'ene du har fra før, eller hvis du har installert en pakke som krever en bestemt versjon, og en annen pakke vil oppgradere.. Lenke til kommentar
randy-rhodas Skrevet 25. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2006 Yast ordner dette, dersom du har det opp med flere pakkelagere. 5809953[/snapback] hva mener du med: har det opp med flere pakkelagere? Lenke til kommentar
BigJackW Skrevet 25. mars 2006 Del Skrevet 25. mars 2006 Kanskje du kan prøve Ubuntu? Lenke til kommentar
randy-rhodas Skrevet 25. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2006 Kanskje du kan prøve Ubuntu? 5810466[/snapback] er det "enklere" eller er det lettere å få hjelp på div forum med ubuntu?? Lenke til kommentar
BigJackW Skrevet 25. mars 2006 Del Skrevet 25. mars 2006 Det er jo et gratis os da. Last det ned her:http://www.ubuntu.com/ eller bestil cd(er) her: https://shipit.ubuntu.com Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 25. mars 2006 Del Skrevet 25. mars 2006 De fleste distroer har pakkesystem som tar seg av installering av programmer. Når man har lært seg distroen sitt pakkesystem, vil det faktisk være enklere enn i Windows. Ja, i de fleste tilfeller. Problemene kommer når avhengighetene ikke ligger i repositories'ene du har fra før, eller hvis du har installert en pakke som krever en bestemt versjon, og en annen pakke vil oppgradere.. 5810175[/snapback] De fleste pakkesystem håndterer også dependencies (avhengigheter). Jeg nevnte FreeBSD før, og både ports og packages tar dependencies på en svært god måte. Lenke til kommentar
Hell Toupée Skrevet 25. mars 2006 Del Skrevet 25. mars 2006 (endret) Yast ordner dette, dersom du har det opp med flere pakkelagere. 5809953[/snapback] hva mener du med: har det opp med flere pakkelagere? 5810463[/snapback] Sorry. En liten leif snek seg inn. Dersom du har satt opp Yast til å bruke flere pakkelagere enn det som er standard (SUSE-DVD'en), kan du installere det meste av programmer med få museklikk. Endret 25. mars 2006 av Svendheim Lenke til kommentar
randy-rhodas Skrevet 25. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2006 skal prøve det! takker!! Lenke til kommentar
Hell Toupée Skrevet 25. mars 2006 Del Skrevet 25. mars 2006 Her har du en liste med litt snadder: Link Lenke til kommentar
TorbjørnK Skrevet 26. mars 2006 Del Skrevet 26. mars 2006 Kanskje du kan prøve Ubuntu? 5810466[/snapback] Tar meg friheten å quote siden jeg er enig, men gidder ikke å skrive akkurat det samme. Lenke til kommentar
Magic Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 Jeg vil bar si meg uenig i anbefalingen av ubuntu. Jeg kjørte ubuntu først (ok, ok, så har jeg nettopp begynt med Linux, men jeg kan da vel få dele min erfaring fordi? No flaming pls.) og alt ble installert ok. Jeg sleit i 2 timer med å oppdatere Firefox til nyeste versjon (fra 1.0.7 til 1.5) da den ikke var på oppdateringslista til pakkeprogrammet. Måtte lete opp en wiki for å få det til. Så brukte jeg ufattelig mye tid og energi på å få til å spille av DVD, mp3, mpeg osv.) Brukte også tid på å finne et brenneprogram som fungerte med et akseptabelt GUI og som samtidig kunne brenne *.iso filer Så, dag tre, ble jeg bedt om å oppdatere diverse pakker, jeg trykte på ok, og pakkene ble lastet ned og opdatert. Da krasjet hele systemet. Ingenting fungerte, selv ikke å starte Firefox (fikk beskjed om at jeg ikke hadde rettighetene jeg trengte til å skrive/lese filer på skrivebordet!) Jeg restarta, og distroen ville aldri mer boote. Fikk beskjed om at filsystemet ikke kunne mountes. Så, min erfaring med det mocca-brune ubuntu er svært dårlig, men samtidig er støtten (wiki og #irc-kanal) ekstremt god - masse hjelp å få der!! Virkelig supert! Nå kjører jeg Suse Linux 10.0 og anbefaler det på det varmeste (dvs. i forhold til ubuntu, da jeg kun har prøvd disse to) Ingen problemer. Brukte 2 min på å opdatere firefox og legge inn thunderbird (ikke lenger to timer...) nvidia driverne var lagt inn fra starten av. Pakkesystemet fungerer bra og jeg fant en enkel guide på opensuse sin wiki om hvordan få dvd-støtte og støtte for andre medier (.mpeg .mp3 osv.) Kjører med KDE desktop GUI og jeg synes det er et spennende og attraktivt GUI som er i og for seg lettforståelig. Men siden jeg ikke kan kommandoer etc. og mangler den elementære Linux kunnskapen, er det fremdeles endel vanskeligheter. Men jeg har i alle fall et alternativ til Windows nå som fungerer og som har en hel haug av muligheter og gratis-programmer som jeg kan legge inn, hvis jeg føler behovet for det. Suse anbefales her i gården:) PS: Vet ikke om Suse har #irc-kanal, og tror du at du kan komme til å trenge mye hjelp, så sier jeg det igjen, #ubuntu-sin-irc-kanal gir deg masse støtte! Lenke til kommentar
TorbjørnK Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 no offence, men tror nok det der kan ha vært selvforskylt... tør ikke si høyt hvor mange ganger jeg reinstallerte ubuntu i mine tidlige linuxdager. (minst 98% var selvforskylt.) Og det med kde, du har Kubuntu som har KDE. Det er ikke spesielt stress å oppdatere noe i ubuntu heller: apt-get upgrade i terminalen eller med synaptic så kommer alle updatedes som perler på en snor. http://ubuntuguide.org/ står det omtrent alt du trenger om ubuntu. skal ikke si noe om Suse da jeg faktisk ikke har prøvd det ville bare få frem at ubuntu er ganske god begynnelse på linux(for de fleste ) Lenke til kommentar
JonJ Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 (endret) Ugh. Dette er problemet med å spørre om hjelp når det kommer til GNU/Linux. De fleste her har ikke engang foreslått en løsning, men en ny distro. Det er _IKKE_ en løsning på problemet til trådstarteren, og jeg skulle ønske alle de nyfrelste fanboiene kunne slutte med å promotere distroen sin i topic som ikke er laget for det i det hele tatt. stigfjel kommer jo med noe totalt irrelevant svada om FreeBSD, det er til og med et helt annet operativsystem. Endret 28. mars 2006 av JonJ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå