Gå til innhold

Nybegynner innen bygging av pc.

shezz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:

shezz skrev (2002-09-25 16:49):

Jeg er nybegynner innen bygging av pc.

Så har jeg en del spørsmål:

Hvordan vet jeg at delene passer sammen?

Bør jeg kjøpe en stor hardisk eller flere små?

Hvilket merke hardisk bør jeg kjøpe?

1: Alle deler følger satte standarder så det skal passe sammen, med mindre du har valgt en GEDIGEN kjøler til CPU og et veldig lite HK som da har komponenter som vil komme i veien, f.eks.

2: Kjøp en stor harddisk, da får du mest for pengene. Dagens harddisker har såpass god ytelse at normale brukere vil ikke tjene på mange disker.

3: Gå for Seagate Barracuda hvis du vil ha en stille disk med OK ytelse. Gå for Western Digital Caviar Spesial Edition hvis du vil ha god ytelse, men da mer støy.

PS! Post gjerne hele oppsettet ditt så kan jegkommenterer/kritiserer :wink:

Lenke til kommentar

Gå inn i prisguiden og søk på CPU, - altså prosessorer. Om du velger CPU for Socket A, finner du de listet opp. Om du søker på hovedkort gjør du det samme. Så har du funnet noen deler med noe felles. Så bør du ha DDR-RAM, - og sjekker på det hovedkortet du interesserer deg for om det er for DDR-RAM.

Du vil finne ut at Socket A er dagens AMD-prosessorer. Om du vil ha Intel P4, - søker du på Socket 478 og finner alle tilgjengelige prosessorer og hovedkort for det.

Når du søker på hovedkort, - vil du finne at mange er for ATX, - som er en standard, - så finner du kabinetter for ATX-hovedkort. De fleste hovedkort og kabinetter tilfredstiller denne standard.

Så skal du nok ha en IDE-harddisk osv, - du får begynne å jobbe litt selv, - så får du sikkert flere tips om du spør. :wink:

Lenke til kommentar

Men du bør kanskje komme deg til Hardware.no's forum å stille ditt spørsmål, det ovenfor eller et nytt, - under "hjelp, - jeg skal ha ny PC" eller hva det står for en kategori?

Då beveger du deg over på et forum med mange flere lesere og hjelpere. Jeg skal kikke der nå for første gang.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-25 16:49, skrev shezz:

Hvordan vet jeg at delene passer sammen?

Forstår det slik at du skal bygge en maskin fra bunnen av!? Det vil da være lurt å bruke f.eks. PC Kalkulatoren fra PSData (gjerne andre nettbutikker også)

La oss si du vil støtte AMD, som gir oss bra ytelse til en billig penge. Da må du klikke på Spill PC (AMD) Uansett hva du da velger av komponenter, så vil de passe sammen. Det har PSData sørget for.

Uansett så er det jo ikke sikkert at kombinasjonen blir helt bra, men da poster du bare en tråd på hardware.no og spør. :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...