Erelend Skrevet 25. mars 2006 Del Skrevet 25. mars 2006 (endret) Dere tror kanskje jeg er dum som spør hvordan en lysbryter virker... men det jeg egentlig lurer på er som følger: I et hus finnes det en trapp. Både oppe og nede er det en lysbryter. Hvordan kan begge være en av/på bryter for det samme lyset. dere skjønner sikkert hva jeg mener... sant? Endret 25. mars 2006 av Erelend Lenke til kommentar
Blacki Skrevet 25. mars 2006 Del Skrevet 25. mars 2006 Denne kan du finne ilustret mange steder. feks. bak på brytern så står det ofte koblings skjema.. Lenke til kommentar
Erelend Skrevet 25. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2006 Ja, men jeg bor i blokk. kan liksom ikke gå ut i felles oppgangen å begynne å skru av lysbrytere.... Lenke til kommentar
spyro Skrevet 26. mars 2006 Del Skrevet 26. mars 2006 Hehe, har faktsik lurt på det samme selv, ingen som har et skjema? Lenke til kommentar
lykkeliten Skrevet 26. mars 2006 Del Skrevet 26. mars 2006 Tegning på forskjellige koblinger Lenke til kommentar
gaardern Skrevet 26. mars 2006 Del Skrevet 26. mars 2006 (endret) Det kalles endevender eller kryssvender. Husker ikke koblingsskjemaet, men man bruker bryter nummer 6 (altså, ikke vanlig brytere). Edit: lykkeliten kom i forkjøpet med skjema Endret 26. mars 2006 av gaardern Lenke til kommentar
Erelend Skrevet 26. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2006 (endret) Takk... *fjortentegn* Endret 26. mars 2006 av Erelend Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 26. mars 2006 Del Skrevet 26. mars 2006 Det mest brukte i dag i nybygg er nok impulsrelé, hvor et relé endre stilling ved en puls på 230v. Med andre ord alle bryteren klikker ut igjen når du trykker på de, og vil skru av og på lyset. Veldig enkelt og montere. Lenke til kommentar
spyro Skrevet 29. mars 2006 Del Skrevet 29. mars 2006 Ja, men om du ikke har rele blir det noe annet Lenke til kommentar
Billy Bob Skrevet 10. april 2006 Del Skrevet 10. april 2006 Det mest brukte i dag i nybygg er nok impulsrelé, hvor et relé endre stilling ved en puls på 230v. Med andre ord alle bryteren klikker ut igjen når du trykker på de, og vil skru av og på lyset. Veldig enkelt og montere. 5816457[/snapback] Spørs vel veldig på hvilket type nybygg. På tre år har jeg kanskje montert et system med impuls mot hundre og ørten systemer med vanlig endevendersystem. Ellers blir impuls litt gammeldags i forhold til EIB. Lenke til kommentar
Deleted__- Skrevet 13. april 2006 Del Skrevet 13. april 2006 Noobieguide: Det som er i de striplete firkantene er brytere. (X) står for lys. Når du trykker på den første bryteren, går den opp til den andre og man får en krets (altså det som skal til for å få et lys til å fungere. Når den står som den er på tegningen når ikke strømmen frem til lyset. Uansett hvordan du trykker på bryterene vil du slå dem av ved et trykk og på ved det andre. Skjønner? Lenke til kommentar
Billy Bob Skrevet 13. april 2006 Del Skrevet 13. april 2006 Fin Paint-tegning. Var på nippet til å lage en slik selv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå