Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hvordan lysbryter virker.

Anbefalte innlegg

Dere tror kanskje jeg er dum som spør hvordan en lysbryter virker... :) men det jeg egentlig lurer på er som følger: I et hus finnes det en trapp. Både oppe og nede er det en lysbryter. Hvordan kan begge være en av/på bryter for det samme lyset. dere skjønner sikkert hva jeg mener... sant? :hmm:

Endret av Erelend
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
Det mest brukte i dag i nybygg er nok impulsrelé, hvor et relé endre stilling ved en puls på 230v. Med andre ord alle bryteren klikker ut igjen når du trykker på de, og vil skru av og på lyset. Veldig enkelt og montere.  :cool:

5816457[/snapback]

Spørs vel veldig på hvilket type nybygg. På tre år har jeg kanskje montert et system med impuls mot hundre og ørten systemer med vanlig endevendersystem.

Ellers blir impuls litt gammeldags i forhold til EIB.

Lenke til kommentar

Noobieguide:

Det som er i de striplete firkantene er brytere. (X) står for lys. Når du trykker på den første bryteren, går den opp til den andre og man får en krets (altså det som skal til for å få et lys til å fungere. Når den står som den er på tegningen når ikke strømmen frem til lyset. Uansett hvordan du trykker på bryterene vil du slå dem av ved et trykk og på ved det andre. Skjønner?

post-94440-1144935139_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...