tyroc Skrevet 25. mars 2006 Del Skrevet 25. mars 2006 Hjelp...det står en plastkopp inne i fjæra i nedkant, denne har vel som hensikt å ta imot støtputa hvis du humper veldig. Og den låser fjæra. Problemet mitt er at jeg ikke får løsnet denne..? Noen som har gjordt dette før?? Hadde vært hyggelig med noen gode tips på dette, da jeg begynner å få forferdelig dårlig fjæring bak. Mvh Thomas Lenke til kommentar
BMP Skrevet 25. mars 2006 Del Skrevet 25. mars 2006 Som regel så kan dette ta deg noen timer å gjøre selv og du risikerer å bli mye plaget hvis du ikke er alt for dreven. jeg ville kjøpt delene og spurt på et verksted om de kunne montere de. Dette tar kansje fra 30 minutter til en time å gjøre og kan koste deg 300 - 400,- i arbeid. Sjekk med flere verksteder ang. pris. Lenke til kommentar
tyroc Skrevet 25. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2006 Som regel så kan dette ta deg noen timer å gjøre selv og du risikerer å bli mye plaget hvis du ikke er alt for dreven. jeg ville kjøpt delene og spurt på et verksted om de kunne montere de. Dette tar kansje fra 30 minutter til en time å gjøre og kan koste deg 300 - 400,- i arbeid. Sjekk med flere verksteder ang. pris. 5809540[/snapback] Hmm, har skiftet fjærer på endel biler, men i dette tilfellet ble jeg litt usikker. Burde jo være rimelig enkelt i og med at fjæra står separat, men etter å ha klemt fjæra ihop sitter den godt i en plast kopp som står montert inne i fjæra, og jeg kan ikke se noen logisk måte å løsne denne på..annet enn å knuse brekke den opp. Men det er jo litt rart at det skulle være nødvendig å ty til slike drastiske midler... Lenke til kommentar
Gilbert21 Skrevet 25. mars 2006 Del Skrevet 25. mars 2006 Jeg har skkiftet fjærene og demperene på min 460. lurte jævlig på den plast koppen jeg og, men det endte med at jeg vrei og brukte brekkjern på den.. kasnkje ikke riktig fremgangs måte. Men den løsna ihvertfall. Lenke til kommentar
tyroc Skrevet 25. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2006 Jeg har skkiftet fjærene og demperene på min 460. lurte jævlig på den plast koppen jeg og, men det endte med at jeg vrei og brukte brekkjern på den.. kasnkje ikke riktig fremgangs måte. Men den løsna ihvertfall. 5811089[/snapback] Akkurat, eh kunne du bruke den igjen etterpå? Den ble ikke ødelagt, eller sprakk? Har prøvd å bryte litt på mine men har inntrykk av at dem kommer til å sprekke... Mvh Thomas Lenke til kommentar
Gilbert21 Skrevet 25. mars 2006 Del Skrevet 25. mars 2006 jepp jeg fikk brukt den etterpå, men som sagt jeg aner ikke om det var riktig fremgangs måte kan ha vært heldig vet du Lenke til kommentar
tyroc Skrevet 26. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2006 jepp jeg fikk brukt den etterpå, men som sagt jeg aner ikke om det var riktig fremgangs måte kan ha vært heldig vet du 5811473[/snapback] Ok, får prøve å ta en sjangs.. går det gærnt så får det nu bare gjøre det. Har så dårlig fjæring at æ kan jo ikke ha vekt baki. Takk for tips Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 26. mars 2006 Del Skrevet 26. mars 2006 (endret) Regner med at du bytter selve demperen også. Hjelper ikke stort med nye fjærer om dempern er gåen. Endret 26. mars 2006 av Tumbleweed Lenke til kommentar
tyroc Skrevet 26. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2006 Regner med at du bytter selve demperen også. Hjelper ikke stort med nye fjærer om dempern er gåen. 5813520[/snapback] Gjorde en liten tabbe i fjor...byttet demperene bak. Og satset på at fjærene var ok, men de var alt for slappe så nå skifter jeg dem...Satser på at demperene har tålt belastningen da æ sjeldent har hatt noe vekt baki. Lenke til kommentar
tigon Skrevet 1. mai 2006 Del Skrevet 1. mai 2006 Ahhh.!! Endelig fant jeg ett forum der noen kunne noe om dette . Jeg har et lignende problem, hos meg ligger koppen inni fjæra bak. Men om jeg har forstått dette riktig skal den være festet på selve fjæren? Eller på selve rammen (kadangen eller hva det heter)? Gjør det noe om jeg kjører uten koppen? Lenke til kommentar
tyroc Skrevet 1. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2006 (endret) Ahhh.!! Endelig fant jeg ett forum der noen kunne noe om dette . Jeg har et lignende problem, hos meg ligger koppen inni fjæra bak. Men om jeg har forstått dette riktig skal den være festet på selve fjæren? Eller på selve rammen (kadangen eller hva det heter)? Gjør det noe om jeg kjører uten koppen? 6023416[/snapback] Heisann! Jeg banket et stort flat jern under koppen og bøyde litt opp. Det gikk greit å trykke dem på igjen( langt jern mot og dunket dem på plass med hammer) da æ hadde montert ny fjær. Koppen var trykt ned i et hull, var en låsepatent med en form for mothaker under koppen. Du bør ha slike kopper på i tilfelle gummien oppe i fjæra botner ved en kjempehump eller mye tung last i bilen. Mvh Thomas Endret 1. mai 2006 av tyroc Lenke til kommentar
tigon Skrevet 1. mai 2006 Del Skrevet 1. mai 2006 Hei. Takker for hurtig svar. Men hos meg ser det ut som om festene er rustet bort eller noe. Ikke mye rust generelt, men akkurat der hvor koppen skulle vært festet er det ingenting å feste i. Så kommer til å kjøre uten koppen foreløpig. Hvertfall så lenge fjæren ikke hopper av uten. Lenke til kommentar
tyroc Skrevet 1. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2006 (endret) Bare hyggelig , e nok ikke noe fare for at fjæra hopper av nei, koppen har ikke noe med låsingen av fjæra å gjøre (regne med du har en volvo 460). Rart dem ikke leverte fjærene med slike kopper, men de lar seg nok skaffe billig på et opphøggeri, sikkert samme patent på hele 4 serien til volvo. Mvh Thomas Endret 1. mai 2006 av tyroc Lenke til kommentar
tigon Skrevet 1. mai 2006 Del Skrevet 1. mai 2006 Jeg kjøpte kun nye dempere foreløpig, ikke fjærer. Men det virker som om festene til skålene er gnaget eller rustet bort, var slik på begge sidene bak. Lurer på om jeg kanskje må noen til å sveise nye fester eller noe. Er volvo 460 jeg har ja. litt dårlig info fra meg, ble bare så ivrig når jeg endelig fant en tråd med min problemstilling. Vet du forresten hvordan festene til koppene ser ut? Det er på selve bakakslingen sant? Lenke til kommentar
tyroc Skrevet 1. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2006 Ok, begynte nå å lure litt her...he he Koppene er festet rett på akslingen ja, var noen tapper på kanskje 2-3cm så ut som kraftig dimmensjonert spiker Men æ ble nå litt usikker på om tappen va festa i koppen eller om den stod på akslingen, men det ser du nu fort når du tar løst. Men hvis fjærene dine er dårlig så anbefale æ et skift, æ fikk mæ ny bil...etterpå. Var billig fjærer, mene æ betalte ca. 250,- pr stk. Lenke til kommentar
tigon Skrevet 1. mai 2006 Del Skrevet 1. mai 2006 Okei. Ser det an jeg da. Skifter fjærer hvis bilen fortsatt er litt bløt. Men tusen takk for hjelpen. Dette var til stooooor hjelp. Takker Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå