Gå til innhold

Western Digital (TREG?)

OddMagne

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Quote:

Simen1 skrev (2002-09-25 16:50):

DMA !

Gå inn i egenskaper for disken i enhetsbehandling og slå på DMA-funksjonen.

Driverene til hovedkortet (chipsettet) kan også ha noe å si hvis de er gamle.

Har ikke xp dma fuksjonet på etter at du har installert winxp, Lure bare for eg har alldri skrudd på dma på mine disker. Det står(Dma om nødvendig)
Lenke til kommentar

Det kan ha noe å si. Sett den på master eller slave.

Når det gjelder DMA så skal det stå "DMA if available" i den ene ruta, og "DMA mode 5" eller noe sånnt i ruta under. Det skal ikke stå "PIO mode 4" eller noe i den duren.

Sjekk også hvor mye ledig plass du har på C: og om C: er defragmentert.

Hvilke andre opplysninger kan du gi om tregheten?

Lenke til kommentar

C disken er helt fin den...ny formater og grei, plugga i min 80GB WD, og delte den i 2 partisjoner på 40GB hver. Treghet er primært når jeg browser i katalogene på disken, har ikke kjørt noen test med fil kopiering osv....

Men når jeg browser og får timeglasset hver gang jeg går inn i en ny katalog, selv om d bare ligger 2 små filer i katalogen så er d vanvittig irriterende..sånn ca. 5 sek hver gang, og d blir man gal av.....

Har sjekka DMA instillingene og alt er som d skal ikke noe PIO der.... Hadde en annen disk før denne WD og der hadde jeg ikke d problemet

Får prøve å sette den til SLAVE istede for CABEL-SELECT da og se om d hjelper.....

Lenke til kommentar
Quote:

Den 2002-09-26 14:32, skrev tunefish:

Har en 60GB WD i XP hvor dma er aktivert.

Men den er fortsatt møkkatreig.

jeg har ikke lagt inn noen HK-drivere, kan dette være biffen?

Driverene må være lagt inn for å få DMA (og en rekke andre ting) til å fungere som de skal.
Lenke til kommentar

Quote:

Simen1 skrev (2002-09-26 14:59):

Quote:

Den 2002-09-26 14:32, skrev tunefish:

Har en 60GB WD i XP hvor dma er aktivert.

Men den er fortsatt møkkatreig.

jeg har ikke lagt inn noen HK-drivere, kan dette være biffen?

Driverene må være lagt inn for å få DMA (og en rekke andre ting) til å fungere som de skal.

Driverne blir installer samtidig med alle andre nødvedige ting for å få os'et til å funke. Men han kan prøve å oppdatere brikke sett driverne, Om det er kommet noen nyere så kan det hjelpe.
Lenke til kommentar

Har samme problemet på en av mine maskiner. Har ikke fått sett så mye på det ennå, men mistenker at det er enten pga. gammelt hovedkort (ATA 33) eller feil/skadet ide kabel. DMA og driverne mine var fine.

Gå inn i Computer Managment og se under Event Viewer om du har noen feil meldinger. Søk så på teksten på ev. feilmeldinger på google.

Lenke til kommentar

Jeg har en WDC på 80 GB og en WDC på 120 GB. Begge fungerer perfekt, aldri hatt noen problemer med dem..

Enablet DMA og alt virket kjempeflott, ingen delay/lagg eller noenting.. er kjempefornøyd med dem.

Btw. Allow indexing service to index this disk for fast file searching er en NTFS funksjon, som ikke finnes i FAT/FAT32..

Lenke til kommentar

Oppdatering:

Jeg var inni i min box igår for å putte inn en ny disk for å ta en backup. Da oppdaget jeg at jumperen stop på hverken på master eller cable select, men på noe som het PM2. Tror den kom sånn i posten. Jeg flyttet den til master, og da ordnet problemet seg for meg. Det kan også være at det ordnet seg fordi jeg slettet en masse filer, men du kan sjekke hva din står på.

Gi oss en tilbakemelding om det ordner seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...