Be__bad Skrevet 25. mars 2006 Del Skrevet 25. mars 2006 Jeg har 3 pcèr, en gammel stasjonær, en ny bærbar og en ny spill-pc(se sign!) I skrivende stund har vi ISDN, om ca en uke får vi ADSL basis fra telenor. Mitt spørsmål er: Hvordan kan vi får ADSL på alle 3? Den bærbare skal ha trådløst, de andre skal ha kabel! Hvilken router/switch/hub trenger jeg? Den må ikke bli noen flaskehals! -Be__Bad Lenke til kommentar
la7dfa Skrevet 25. mars 2006 Del Skrevet 25. mars 2006 (endret) Det beste valget vil være en trådløs router. Råder deg til å sette Telenor modemrouter i bridged modus (oppskrift på online.no) og logge på med Linksys routeren. F.eks: Linksys WRT54GL http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=314078 eller Linksys med MIMO for bedre trådløsdekning http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=308435. Endret 25. mars 2006 av la7dfa Lenke til kommentar
Be__bad Skrevet 25. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2006 Kan begge disse også sende i kabel? Takker for svar!! Lenke til kommentar
la7dfa Skrevet 25. mars 2006 Del Skrevet 25. mars 2006 "Alle" vanlige routere har 4 porter for lokalt nettverk. Om du ønsker kan du bruke routeren som switch og trådløsdelen som aksesspunkt for laptop. Så det er mange muligheter... Lenke til kommentar
Be__bad Skrevet 26. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2006 Trenger den bærbare maskinen et ekstra nettverkskort da? Den er satt opp for ADSL men klarer den å kommunisere med routeren? Den gamle pc`en er ikke satt opp for ADSL, jeg tror vel at jeg må ha et ekstra kort til den, men hvilket? Takker igjen for svar! Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 26. mars 2006 Del Skrevet 26. mars 2006 PCene trenger nettverkskort. Hva mener du med "satt opp for ADSL"? Lenke til kommentar
Glenn Skrevet 26. mars 2006 Del Skrevet 26. mars 2006 (endret) Om du skal kjøpe WRT54GL, anbefaler jeg at du kjøper den hos mpx.no. Den er 131 kr billigere hos MPX enn på Komplett. Linksys WRT54GL. WRT54GX'en er faktisk billigere der også Endret 26. mars 2006 av MrGlenn Lenke til kommentar
Be__bad Skrevet 27. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2006 Trenger den bærbare maskinen et ekstra nettverkskort da? Den er satt opp for ADSL men klarer den å kommunisere med routeren?Den gamle pc`en er ikke satt opp for ADSL, jeg tror vel at jeg må ha et ekstra kort til den, men hvilket? Takker igjen for svar! 5813214[/snapback] Det jeg mente var om man bare kunne sette den "nye" kabelen rett inn i pcen! Jeg vet at det ikke går på den gamle fordi den har et ISDN kort, hvilket nytt kort trenger jeg da? Det samme gjelder den bærbare, trenger den et kort som er skreddersydd for routeren? Lenke til kommentar
I.A.G. Skrevet 27. mars 2006 Del Skrevet 27. mars 2006 (endret) Det jeg mente var om man bare kunne sette den "nye" kabelen rett inn i pcen! Jeg vet at det ikke går på den gamle fordi den har et ISDN kort, hvilket nytt kort trenger jeg da?Det samme gjelder den bærbare, trenger den et kort som er skreddersydd for routeren? 5819927[/snapback] Du trenger vel bare et "vanlig" nettverkskort, f.eks. noe sånt som dette... Endret 27. mars 2006 av I.A.G. Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 27. mars 2006 Del Skrevet 27. mars 2006 Hvis du ser bak på PCen din, så kan du se etter et hull som det nederste på dette bildet. Hvis du finner et sånt, så har du et nettverkskort allerede, og du er klar for nettet. Lenke til kommentar
Be__bad Skrevet 28. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2006 Ja, jeg har dette hullet på den gamle men det er til et ISDN kort! (Trodde ikke at dette fungerte om hverandre...?) Lenke til kommentar
quakie Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 Ja, jeg har dette hullet på den gamle men det er til et ISDN kort! (Trodde ikke at dette fungerte om hverandre...?) 5825319[/snapback] Ja, akkurat. Derfor må du ha deg et vanlig nettverkskort slik som du har til den nye PCn din Lenke til kommentar
kvase Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 Ja, jeg har dette hullet på den gamle men det er til et ISDN kort! (Trodde ikke at dette fungerte om hverandre...?) 5825319[/snapback] Ja, akkurat. Derfor må du ha deg et vanlig nettverkskort slik som du har til den nye PCn din 5825354[/snapback] en slik en http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=104028 Lenke til kommentar
Kjellvez Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 Ja, jeg har dette hullet på den gamle men det er til et ISDN kort! (Trodde ikke at dette fungerte om hverandre...?) 5825319[/snapback] Nei, det er ikke det samme, de bare ligner veldig på pluggen. ISDNkort vil IKKE virke og dersom du ikke skal ha ISDN lengre så bare glem den porten fullstendig. ADSL signalet kommer inn i huset ditt via et modem (eller ruter). Deretter formidles dette videre rundt i husstanden via vanlig LAN (dvs. lokalt nettverk) Det eneste du trenger å forholde deg til er at du har LAN kort i maskinene. Du trenger ikke tenke på at signalet som kommer inn til deg er fra ADSL eller kabel eller hva det nå enn måtte være. Altså sørg for at du har: Linksys WRT54GL (var et greit forslag) Nettverkskort (lan) i PC'ene som skal kables trådløst nettverkskort i bærbare. Lenke til kommentar
Be__bad Skrevet 29. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2006 Ok! Takker alle for svar! Ser på denne som løst! Sorry hvis det er bump... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå