Gå til innhold

Lav 12V spenningsverdi på MIST 500W

Anbefalte innlegg

Jeg gikk nylig til innkjøp av en MIST 500W (MIST500BHE12CF) PSU, da jeg ønsket en mer støysvak PSU enn den jeg hadde fra før (bZerk 500W)

12V spenningsverdien på MIST PSU'en svinger mellom 11.70 - 11.8x V.

Det er vel alt for lavt? Min gamle bZerk PSU leverte 12.0x V stabilt til enhver tid.

Ikke har jeg spesielt mange strømkrevende komponenter tilkoblet PSU'en heller (se profil)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen problem. En forskjell på 0,1V i variasjon er helt normalt. Dette kan være at den er jusert litt feil, men det utgjør likevel ikke noe problem. 11.7V er ikke for lavt.

Det kan også være at hovedkortet har et voltmeter som ikke gir korrekte verdier, noe som ikke er uvanlig.

Lenke til kommentar
Ingen problem. En forskjell på 0,1V i variasjon er helt normalt. Dette kan være at den er jusert litt feil, men det utgjør likevel ikke noe problem. 11.7V er ikke for lavt.

Det kan også være at hovedkortet har et voltmeter som ikke gir korrekte verdier, noe som ikke er uvanlig.

5815447[/snapback]

Jeg tenkte på det samme. Men MIST PSU-en har en egen sensor som (jeg tror) har til formål å lese av mer korrekte spenningsverdier.

+5V og +3.3V verdiene ser ut til å være normale. +12V verdien har vært helt nede ved 11.6x V. Personlig synes jeg det høres litt vel lite ut.

Lenke til kommentar

Helst bør en sjekke med et multimeter. Men hvis hovedkortsensoren viste stabilt 12,0 V for den forrige, så tyder det jo på at Misten er klart dårligere. Jeg har ikke noe fasitsvar på hvor langt ned spenningen kan gå, men selv har jeg merket ustabilitet ved rundt 11,4 V.

Lenke til kommentar

Lavere spenning betyr ikke "dårligere". De eneste komponentene som faktisk blir påvirket av lavere spenning er uregulerte vifter. Alle kritiske komponenter har regulatorer som regulerer spenningen.

Grunnen til at MISTen har lavere spenning, dersom dette er tilfellet, er nok pga. en liten justering som ikke er helt korrekt. Og nevnt igjen, 11,8V er ikke noe problem, og det er ingen grunn til å tenke på noe reklamasjon eller retur pga. dette.

Bare så det er sagt.. lavere spenning på 12Ven vil gi mindre varme i resten av maskien, noe som opphever problemet med at vifter går (ikke merkbart) saktere.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar
Lavere spenning betyr ikke "dårligere". De eneste komponentene som faktisk blir påvirket av lavere spenning er uregulerte vifter. Alle kritiske komponenter har regulatorer som regulerer spenningen.

Grunnen til at MISTen har lavere spenning, dersom dette er tilfellet, er nok pga. en liten justering som ikke er helt korrekt. Og nevnt igjen, 11,8V er ikke noe problem, og det er ingen grunn til å tenke på noe reklamasjon eller retur pga. dette.

Alt innenfor +/- 5% er vel ansett som normalt. Det jeg reagerer mest på er variasjonen. Men kanskje jeg er for paranoid når det gjelder stabilitet.

Bare så det er sagt.. lavere spenning på 12Ven vil gi mindre varme i resten av maskien, noe som opphever problemet med at vifter går (ikke merkbart) saktere.

5816287[/snapback]

Hvorfor det? Så enkelt som at mindre spenning gir mindre strøm gjennom lederne, som dermed produserer mindre varme? Nei, en må vel også ta spenningsregulatorene med i beregningen, men jeg er usikker på hvordan deres varmeutvikling ville påvirkes.

Endret av EasyRaider
Lenke til kommentar

Hvis vi ser bort i fra PWM-regulatorer, som er brukt på de kraftigste kompontenene, som f.eks CPU, så regner regner jeg med at det finnes en del "enkle" lineære regulatorer i en PC. Disse baserer seg på at man tar vekk en del av spenningen. Jo høyere innspenningen er jo mer spenning må fjernes. Denne spenningen gir en effektutvikling i regulatoren.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3rswVhwc

Benytter sjansen her når det først snakkes om Mist 500W.

Har akkurat montert en maskin med denne PSU og bl.a. Asus A8N-SLI Premium.

Ettersom jeg har forstått så er det nødvendig med +12-kontakten, men denne (P4) 4-pins

kvadratslignende kontakten er ikke å finne ut i fra denne PSUen. Hvordan fikser man dette?

Finnes det noen overganger, eller er det andre forbindelser.

Maskinen starter tydeligvis ikke opp, kun viftene går, og det er kanskje pga av at denne kontakten ikke har forbindelse, eller hva?

Noen tips?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3rswVhwc

Jeg får selv slukke denne brannen. Fikk tips om at det er en 8-pins som skal deles i to og da sitter man igjen med to 4 pins-plugger. Det funket!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...