askt Skrevet 27. september 2002 Del Skrevet 27. september 2002 Quote: Den 2002-09-27 01:02, skrev Gabriel_X:Karl Gustav derimot er betegnelsen på en 84mm rekylfri kanon (RFK). (Er bærbar - er egentlig ikke mer enn et 'rør' med sikte). Er på en måte storebroren til M-72 hvis du har prøvd det noen gang. Stemmer godt at det egentlig ikke er mer enn et "rør". Men et 84mm rør none the less. :smile: Smellet fra denne kanonen er mildt sagt vanvittig. Og det blir verre jo lengre unna man kommer (til en viss grense :smile:. Skytter ligger et par cm unna røret, 2'er (lader) ligger ideelt sett med hodet (hjelmen) inntil røret, da kjenner man minst mulig. Som en siterte tidligere: Å skyte med RFK er det feteste man kan gjøre med buksene på. Jeg må nesten si meg enig... :smile: Lenke til kommentar
aurstad Skrevet 27. september 2002 Del Skrevet 27. september 2002 RFK skyting er jo bare rått, stod å så mens befalskadettene dreiv og leika seg. Lysglimt--> ENORMT smell.. :smile: Jeg kjørte bussen som kadettene satt på, og vinduene svaia pga lufttrykket enda nedslagsfeltet var 1km unna. feite saker :wink: Lenke til kommentar
durabit Skrevet 27. september 2002 Del Skrevet 27. september 2002 Carl Gustaf er jo ikke håndvåpen, men antitank. Kan ikke sammenlignes i det hele tatt med AG3 og MG3. Jeg var i kystforsvaret så jeg fikk bare anledning til å se hvordan "dyret" så ut. Sikkert fett å skyte med noe slik ja, ta en tanks på 1 km avstand. Jeg har skutt med M-72 men det var ikke noe særlig? Lenke til kommentar
Johan Skrevet 27. september 2002 Del Skrevet 27. september 2002 Carl gustav er ikke betegnelse på noen ting i det hele tatt. Carl Gustav er en svensk våpenfabrikk. Det er forskjell på klengenavn og fakta Lenke til kommentar
Gabriel_X Skrevet 28. september 2002 Del Skrevet 28. september 2002 Quote: Den 2002-09-27 14:45, skrev borre:Mener å huske at det var en kuriositet med 12,7-en at løpet veide faktisk 12,7 kg :smile: Ja når du sier det så høres det veldig kjent ut ja - artig greie! Lenke til kommentar
Gabriel_X Skrevet 28. september 2002 Del Skrevet 28. september 2002 Quote: Den 2002-09-27 14:55, skrev askt:Som en siterte tidligere: Å skyte med RFK er det feteste man kan gjøre med buksene på. Åja! Har vært 2 perioder i utenlandstjeneste og var sist gang så heldig å få prøve 6 avfyringer - 3 som skytter og 3 som 2'er med RFK (2 lys, 2 'spreng' (husker ikke betegnelsen, men det er den varianten med hundrevis av små stålkuler som skal sprenge rett over hodene til fiender til fots) og 2 'panser'). Er (naturlig nok) det absolutt feteste jeg har gjort når det gjelder våpen. For et trøkk - og ikke minst de 2 smellene - 1 når den avfyres og 1 når den treffer målet...yay! Vi fikk heldigvis noen bilvrak å sikte på istedet for bare å bruke digre stålplater som blinker. Bilene flyttet ganske så betydelig på seg selv når man ikke hadde direkte treff. At vrakene var 'ubeskutt' med vinduer og greier når vi begynte og i tillegg hadde seter o.l. som begynte å brenne etterhvert var jo en gedigen ekstra bonus :wink:. Det feteste var dog da noen fikk en treff som traff bakken rett under et av vrakene. Bilen løftet seg flere meter opp i lufta og landet på taket mens jord og søle spruta himmelhøyt - selv Hollywood kunne ikke gjort det bedre! Aner ikke hvor høyt den løftet seg siden avstanden var opp mot 400 meter, men en 4-5 meter kan det godt ha vært. På grunn av faren for blindgjengere fikk vi ikke lov til å gå bort til vrakene etterpå, men gjennom kikkerten så de ganske så mosa ut, men det skulle jo bare mangle etter å ha fått juling av over 50 prosjektiler :smile: På mitt første forsøk som 2'er hadde jeg munnen halvåpen og vendte i tillegg hodet litt vel mye bakover - hjelpe meg for en følelse, jeg tror at en liten kinaputt i munnen hadde vært å foretrekke, i tillegg spytta jeg sandpartikler i flere minutter etterpå :smile: Er et veldig kraftig våpen - faktisk langt kraftigere enn vanlige stridsvogns-kanoner. For å understreke viktigheten av å ligge riktig (altså ikke med bena for mye bakover der mye av utskytingsenergien tar veien) satte befalet et plastkogger (som beskytter prosjektilene under transport) i et par meters avstand rett bak RFK'en når de demonstrerte første gang. Etter at alle hadde trukket godt ut til siden fyrte de av og plastkoggeret som består av 3-4 mm tykk hard plast var redusert til småfliser spredt over et lite område - ikke en eneste bit var større enn 2-3 centimeter i diameter! Var absolutt ingen som slurva med benplasseringen etter å ha fått denne demoen :smile: Ble mye mimring detta, men jeg kunne ikke dy meg, jeg bare måtte få det ut :smile: Lenke til kommentar
Lch Skrevet 29. september 2002 Del Skrevet 29. september 2002 Quote: Den 2002-09-27 01:16, skrev borre:Barrett (eller?) Det stemmer nok. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 29. september 2002 Del Skrevet 29. september 2002 Ahhh...våpen..krig...spreng...MANN... Jeg blir fristet til å ta frem 17.7 en og smelle et par hull i en blikkboks og legge en bokfink i bakken. Lenke til kommentar
borg Skrevet 21. november 2002 Del Skrevet 21. november 2002 12,7 er kaliberet paa vaapenet. regnes i mm. Lenke til kommentar
C. Alshus Skrevet 22. november 2002 Del Skrevet 22. november 2002 Tipper de fleste har fått det med seg. :wink: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå