RubenR Skrevet 25. mars 2006 Del Skrevet 25. mars 2006 Har i noen uker kunnet høre en svak romle-/ulelyd som har kommet og gått i min Omega fra nittenhundreogsjuogåtti. Og mistanken fallt på venstre hjullager framme. Etter å ha brukt et par uker til å manne meg opp for oppgaven satte jeg i dag i gang med å bytte det. Jeg kom så langt at jeg fikk av hjulboltene. Når jeg så skulle dra av hjulet satt det helt fast. Jeg må jo (motvillig, siden jeg er mann) innrømme at jeg ikke er noen mestemekaniker, men såpass som å få av et hjul har jeg jo ihvertfall pleid å klare. Kan det tenkes at varmeutvikling fra hjullagret har fått hjulet til å sitte fast? Den tidligere nevnte lyden har ikke vært spesiellt høylydt, og har kommet og gått, så jeg har jo bare regnet med at det fremdeles kunne "gå en stund" før det oppsto noen skader. Og hvis denne teorien stemmer, vil jeg få tilsvarende (eller værre) problemer med å få løs hjullageret? Er takknemlig hvis noen med mer erfaring enn meg kan komme med teorier på hva som er galt og nyttige tips for hva jeg kan gjøre med det. Med vennlig hilsen Ruben Ravatsås Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 25. mars 2006 Del Skrevet 25. mars 2006 (endret) Du har løsnet hjulboltene, og hjulet vil ikke av? Du får nesten bruke hammer/slegge da. Sannsynligvis løsner det greit med ett slag eller to. Slå i ytterkant av felgen, deretter ytterkant motsatt side. Bruk en trekloss mellom, så ødelegger du ikke felgen. NB: sikkert idiot-spørsmål: du er helt sikker på at du har hevet bilen nok, så hjulet er klar av underlaget? Endret 25. mars 2006 av Tumbleweed Lenke til kommentar
RubenR Skrevet 25. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2006 Hei! Takk for tips, men desverre er det allerede utprøvd uten hell. Har også dynket hele felgen med 5-56, i håp om at det skulle løsne lettere. Foreløpig uten resultater, men når jeg har drukket opp kaffen skal jeg ut og prøve igjen. Kan det tenkes at det kan løsnes med varme? mvh Ruben Du har løsnet hjulboltene, og hjulet vil ikke av? Du får nesten bruke hammer/slegge da. Sannsynligvis løsner det greit med ett slag eller to. Slå i ytterkant av felgen, deretter ytterkant motsatt side. Bruk en trekloss mellom, så ødelegger du ikke felgen. NB: sikkert idiot-spørsmål: du er helt sikker på at du har hevet bilen nok, så hjulet er klar av underlaget? 5808374[/snapback] Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 25. mars 2006 Del Skrevet 25. mars 2006 Nja....fortsett å slå du. Lenke til kommentar
bergaloevera Skrevet 25. mars 2006 Del Skrevet 25. mars 2006 (endret) Hei! Jeg hadde en 87 omega 2.0i sedan som jeg solgte i høst.. Noen ganger satt hjulene godt fast på den og jeg måtte banke med slegge som beskrevet over.. Når jeg fikk av hjulet så det ut som det hadde lagt seg no salt belegg eller no rundt navet som gjorde at hjulet satt godt. pass på å rengjøre ordentlig rundt der når du får det av til slutt! Endret 25. mars 2006 av MicrolaXx Lenke til kommentar
RubenR Skrevet 25. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2006 Heisann! Det virker mer sannsynlig enn varme-teorien min. Har mistet hjulkapselen på det hjulet, og kjørt på saltede veier hele vinteren. Takk skal du ha. Da går jeg ut og fortsetter å banke mvh Ruben Hei! Jeg hadde en 87 omega 2.0i sedan som jeg solgte i høst.. Noen ganger satt hjulene godt fast på den og jeg måtte banke med slegge som beskrevet over.. Når jeg fikk av hjulet så det ut som det hadde lagt seg no salt belegg eller no rundt navet som gjorde at hjulet satt godt. pass på å rengjøre ordentlig rundt der når du får det av til slutt! 5808471[/snapback] Lenke til kommentar
RubenR Skrevet 25. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2006 Du hadde nok rett. Etter iherdig banking fikk jeg løsnet hjulet, og det var et slags brunt belegg rundt navet og innsiden av felgen. Så nå er det bare det værste igjen... Den metallkappen som ligger over navbolten ser ut til å sitte tilsvarende fast, og jeg tenker med gru på hva som vil møte meg bak den... Kan hende det vil melde seg flere spørsmål etter hvert... Men takk for hjelpen så langt. mvh Ruben Lenke til kommentar
M.B. Skrevet 25. mars 2006 Del Skrevet 25. mars 2006 Bare et tips hvis hjulet sitter og du er redd for å slå eller bende.Løsne boltene litt ut så de får klaring fra felgen.Så kjører du litt frem og tilbake mens du tramper bremsa inn.Da løsner den med en gang,så er det bare å jekke den opp igjen og fortsette med å ta det helt av Lenke til kommentar
kremt Skrevet 25. mars 2006 Del Skrevet 25. mars 2006 Er dette helt trygt da, hva med skader på gjenging og slikt? Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 26. mars 2006 Del Skrevet 26. mars 2006 Vi fikk heller ikke løs hjulet i fjor. Jekka bilen litt ned og satte oss inn og kjørte litt. Da datt det av. Lenke til kommentar
M.B. Skrevet 26. mars 2006 Del Skrevet 26. mars 2006 Er dette helt trygt da, hva med skader på gjenging og slikt? 5811992[/snapback] Gjenger? Felgen er jo tredd inn på styringen i navet.Det er jo på den problemet er.Man skal ikke løsne boltene/mutterene så mye.Bare et par mm så felgen får det sjokket at den løsner fra styringen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå