Gå til innhold

Nye Oslo biskopen ber homofile gå til psykiater

Anbefalte innlegg

Noen burde virkelig banke litt vett i skollen på Kvarme, bokstavlig talt.

5812527[/snapback]

Det er fristende å si at noen burde det samme med deg. Har du så dårlige argumenter at du ikke tør presentere dem engang, men må gå rett til angrep på både personen og hans ytringsfrihet?

5812867[/snapback]

Jeg gleder meg til verden blir slik du vil ha den. Et sted der ingen reagerer på hva personer i en relativ høy posisjon uttaler seg om.

Det blir et fint sted.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Homofili må vell nesten fra naturens side vere galt på den måten at den hindrer videreforplantning, som en sykdom?

5813677[/snapback]

Da må en snakke om instinkt. Hvis du ser på naturen er og lever mange arter i homofilt samhold, men for å videreføre genene går på hunnen. Å få barn har ikke noe med legning å gjøre. Sant det vil gjøre det en anelse vanskeligere, men en hindring for evolusjon og videreforplantning er det så absolutt ikke.

Lenke til kommentar
Jeg gleder meg til verden blir slik du vil ha den. Et sted der ingen reagerer på hva personer i en relativ høy posisjon uttaler seg om.

Det blir et fint sted.

5814384[/snapback]

Nå tror jeg du misforstår meg grovt, og det med vilje. Du sa banke, ikke reagere. Jeg vil selvsagt at man skal reagere på alle ytrelser man er uenig i, men det med motargumenter eller andre fredelige metoder. Om man tyr til vold viser man forøvrig at man ikke har gode argumenter å komme med, og det kan virke samlende og styrkende på meningsfiendene dine.

Lenke til kommentar
Homofili må vell nesten fra naturens side vere galt på den måten at den hindrer videreforplantning, som en sykdom?

5813677[/snapback]

Jeg anser homofili som galt, ikke som en synd man skal gjøre noe med, men galt fra naturens side. Mange tror at homofili er ment som en naturlig brems på befolkningsveksten, at man skal til en viss grad stoppe befolkningsveksten i verden.

Vel, jeg ser på det som en sykdom, jeg har ingenting imot homofile, men jeg tror ikke mennesket er skapt for å leve med en av samme kjønn, men dem skal for all del få lov til det viss dem vil.

Men, det er jo en måte å hindre befolkningsvekst på, så det er forsovet bare positivt for jordkloden.

Lenke til kommentar

Det blir et fint sted.

5814384[/snapback]

Nå tror jeg du misforstår meg grovt, og det med vilje. Du sa banke, ikke reagere. Jeg vil selvsagt at man skal reagere på alle ytrelser man er uenig i, men det med motargumenter eller andre fredelige metoder. Om man tyr til vold viser man forøvrig at man ikke har gode argumenter å komme med, og det kan virke samlende og styrkende på meningsfiendene dine.

5814549[/snapback]

Greit, jeg er enig. Men at man ikke kan la homofile leve som vanlige mennesker synes jeg er veldig passé. Kvarme burde iallefall ikke hatt stillingen sin.

Lenke til kommentar
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=142077

Biskop Ole Christian Kvarme i Oslo ber homofile oppsøke psykiater for å få hjelp til å endre sin seksuelle legning.

Kvarme kan ikke ha fått med seg at psykiatrien forlengst har blitt "politisk korrekte" og at de har kullkastet sine tidligere teorier og "vitenskap". Terapeuter idag oppmunterer vel heller til utøvelse av homoseksualitet, og er veldig trendy.

Det er vel og bra, men det er iøyenfallende og skremmende hvor lett en profesjon som psykiatrien, som på mange måter styrer "offisielle sannheter" i forhold til myndigheter og opinion, brått kan endre sitt syn så radikalt. Helt frem til førsten av 1980-tallet ble det utgitt tykke lærebøker i psykiatri hvor diagnostisering og behandling av homoseksualitet er omtalt. Når de så at samfunnet forandret seg så la de bort dette. Hvis det er så lett å forandre "vitenskap", hvor mye kan vi da f.eks. i dag stole på at det de sier er riktig? ;)

Lenke til kommentar
Det er klin umulig å kurere homofile,

5812159[/snapback]

Seriøs forskning hevder det motsatte.

Nja. Det er vel heller snakk om bifile som "vipper over" mot homofili, men som ikke ekslusivt er tiltrukket av samme kjønn.

5815515[/snapback]

Det er jo det jeg har sagt hele tiden. Legning er ikke noe enten/eller. Det finnes en del i mellomsjiktet, og det er her man finner de som kan ha nytte av hjelp.

Lenke til kommentar
Hvor ofte er det egentlig bevist/motbevist hva homofili kommer av?

5812735[/snapback]

Dette er ikke et spørsmål om hva homofili kommer av, men om legning er snkk om enten/eller, om folk kan ha en legning og misstrives med den, og om det er mulig ved hjelp å bytte side, og bli mer lykkelig etter det.

Mange, det finnes seriøs forskning på begge sider, så da er det mer snakk om å velge det du mener er rett, men det betyr ikke nødvendigvis det at du har rett. Merker du blir litt irritert, men det har du ingen grunn til, har jeg noen gang sagt at jeg vet?

5812735[/snapback]

Du kommer med veldig bastante påstander og viser en nedlatende holdning ovenfor de som mener noe annet.

Du og warpig derimot hevder å sitte inne med sannheten, det er ikke det samme lille venn.

5812735[/snapback]

Hvor gjør vi det?

Jeg har snakket med homofile, og jeg sa at jeg konkluderte med at det var medfødt, noe som kom ut litt feil. Jeg mener ikke at jeg har fasiten bare fordi jeg har snakket med homofile, men jeg mener at det setter en liten pekepinn på hvor tidlig det begynner, og at derfor det med forelskelse har lite å si. Man kan godt like en jente også, uten å være forelsket i henne.

5812735[/snapback]

Hva i all verden får deg til å tro at jeg ikke har homofile venner som jeg har pratet med?

Jeg har faktisk levd en del år på denne planeten jeg også. Men jeg trekker ikke frem personlige erfaringer i forsøksvis saklige diskusjoner, ettersom en persons erfaringer aldri kan utgjøre noe statistisk signifikant grunnlag å uttale seg på.

Det er som reverto sier, forskere blir aldri enige, så man kan ikke si med 100% sikkerhet hvem som sitter inne med fakta. Men jeg vil si at å faktisk prate med en homofil, få høre hans livshistorie så vil man jo få et lite inntrykk av om dette var noe som var der hele tiden, eller om det var noe plutselig poppet opp.

5812735[/snapback]

Å bare avfeie seriøs forskning med "forskere blir aldri enig" er ignoranse.

Du uttaler deg som om homofili er én ting, med én årsak. Og enten er man homofil, eller så er man hetero, dette er medfødt, og man kan ikke switche. Og disse konklusjonene trekker du på bakgrunn av å ha pratet med en håndfull bekjente. (tilgi meg om jeg oppsumerer feil)

Dette kaller jeg trangsynthet.

Jeg betviler ikke at det finnes mange som passer den profilen. Men jeg betviler at noen faktisk har vært borti noen forskning som sier at alle som er homofile passer inn i den båsen (ikke minst fordi det er umulig å bevise en slik påstand), og at det er umulig for homofile å skifte legning til hetero og bli lykkelig.

5813129[/snapback]

Ok, nå holder det. Jeg har aldri vært bastant og påstått at jeg har løsningen. Jeg skrevet at dette er noe "Jeg tror" utifra mine erfaringer. Du og warpig står på bakbeina og hevder at pga. 'seriøs' forskning så er det dere sier fakta, dere påstår altså at dere vet, noe ingen gjør med 100% sikkerhet. Som jeg skrev for et par timer siden, det er også gjort seriøs forskning på at det også er medfødt, er det ikke? Og da blir det like mye sannhet som det du og warpig påstår. Til den dagen kommer hvor man faktisk finner ut hva homofili kommer av, om det kan kureres så mener jeg at man burde holde seg til "jeg tror at", for ingenting er 100% sikkert når det gjelder forskning på homofili.

Jeg er også klar over at det ikke handler om hva homofile kommer av, men jeg tror ikke at det går an å bytte. Hvor mange har byttet? De eneste jeg har hørt om er kristne som har gått til såkalte leire og plutselig blitt kvitt homofilien, men er det sant?

da har jeg ikke mer å si om den saken.

Lenke til kommentar

Igjen, Scrim, du skriver som om legning er enten/eller. Enten er man homo, eller så er man htereo, og det finnes ingen ting imellom.

Igjen, det er ikke årsaken til homofili som er interessant. Men om det finnes de som kan vøre et sted mellom 100% homo og 100% hetero, og om noen av disse kan få hjelp til å skifte fil.

Igjen, jeg har aldri sagt noe imot at det kan finnes mange som er så homo at det er umulig for dem å skifte.

Og, det er du som fremstiller forskning som om forskningsresultat er absolutte fakta. Ikke jeg. Du tror utifra begrenset erfaring. Jeg forholder meg til forskning, og tror basert på det.

Hvor mange som har skifta fil vet jeg ikke. Men hvis du leser sitat jeg har kommet med tidligere i denne tråden, så vil du se at det finnes eksempler på dette.

Til slutt, hva med å gi folk muligheten, selv om du ikke tror på det selv?

Lenke til kommentar

Greit, jeg glemte å nevne bifil, skyt meg. Jeg tror også at det går an å være bifil, og at man da kan velge det som er best for vedkommende. Så hvis man er bifil så er jo alt fryd og gammen. :D

Jeg skal lese sitatet etterpå, men det er umulig å bevise at folk har blitt kurert fra det, alt vi har er deres ord. Og hvem lyver ikke for å tilfredstille sin familie og venner?

Lenke til kommentar

Det er vel ikke noe som har fått meg seg at Kvarme faktisk ikke har sagt at homofile bør oppsøke psykiater?

Media har slått opp dette stort fra første stund og har vridd på alt Kvarme har sagt. Dagbladet var spesielt dyktig til dette.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=142339

- Homofili er ikke en sykdom. Uansett hvilket syn en har på homofilt samliv, skal homofile aksepteres og respekteres med sin identitet, sier Kvarme i pressemeldingen.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...