guardianpegasus Skrevet 25. mars 2006 Del Skrevet 25. mars 2006 http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=142077 Biskop Ole Christian Kvarme i Oslo ber homofile oppsøke psykiater for å få hjelp til å endre sin seksuelle legning. Unskyld meg... men homofile er nå faktisk født slik de er. Du derimot har viet ditt liv til tilbedelsen av flyvende skjeggete bestefedre i verdensrommet. Du bør ta ditt eget råd! Lenke til kommentar
allyse Skrevet 25. mars 2006 Del Skrevet 25. mars 2006 Hehe ja. Tror vi virkelig bør se hvem som trenger psykolog. Religiøst troende eller homofile. Jeg vil si det er logisk mer unaturlig å tro på hypoteser enn å ha en legning Lenke til kommentar
V-by Skrevet 25. mars 2006 Del Skrevet 25. mars 2006 ånosså gæli At det går ann å si noe slik... Lenke til kommentar
Acrid Skrevet 25. mars 2006 Del Skrevet 25. mars 2006 Forumbruker Glint i Tresfjord ber kristne oppsøke psykiater for å få hjelp til å endre sin overtro. Lenke til kommentar
gspr Skrevet 25. mars 2006 Del Skrevet 25. mars 2006 Forumbruker Glint i Tresfjord ber kristne oppsøke psykiater for å få hjelp til å endre sin overtro. 5808539[/snapback] :!: Godt oppsummert Lenke til kommentar
warpig Skrevet 25. mars 2006 Del Skrevet 25. mars 2006 men homofile er nå faktisk født slik de er Værken homofile, hetrofile eller bifile er født slik, vi er født med bein og armer, ikke med en bestemt legning. Den blir utviklet sakte men sikkert gjennom livet, er ikke uten grunn at homfile som regel har vært sammen med damer før du har funnet ut at de er homofile, og det er ikke uten grunn at man først blir skikkelig forelsket i 15-års alderen, nettopp fordi mennesket ikke er født med en bestemt legning. Men, det er vel strengt talt biskoppen som trenger en tur til psykiater. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 25. mars 2006 Del Skrevet 25. mars 2006 (endret) Det er en missforståelse at man enten er homo, hetero eller bi. De fleste befinner seg et sted på en flytende skala. Og hvordan det slår ut i adferd påvirkes av mange forskjellige faktorer. I praksis betyr dette at det er fullt mulig for mange å få psykologisk hjelp til å endre legning! Det finnes homofile som ikke trives med sin livsstil, og det er mulig for mange å få psykologisk hjelp til å endre praktisk legning. Så det er ikke Kvarme som er uvitende og dum i dette tilfellet. Endret 25. mars 2006 av JBlack Lenke til kommentar
Superior Skrevet 25. mars 2006 Del Skrevet 25. mars 2006 Dere burde sett på reportasjen om homofili på 60 minutes. De fleste homofile menn har eldre brødre. Dette gjaldt dog ikke for venstrehendte, og det var ikke noe tilsvarende hos jenter. Desto flere gutter en får, desto mer sannsynlig er det at en blir homofil. Det hadde visst noe med antistoffer hos moren å gjøre. De mente også at hormoer hadde større påvirkning enn gener, dog homofili ofte gikk i slekten. Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 25. mars 2006 Del Skrevet 25. mars 2006 Det er mye usikkerhet om homofili er noe man er født med eller noe som utvikles. Mye tyder på at det er en mellomting, dvs. at noen blir født med anlegg for å bli homofile. Uansett, la oss si at en kan få hjelp. Hvorfor i all verden skal de få hjelp til noe som egentlig ikke er negativt? Eneste grunnen til at det er en negativt for noen er jo netopp pga diskrimineringen og hatet fra en del kristne. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 25. mars 2006 Del Skrevet 25. mars 2006 Uansett, la oss si at en kan få hjelp. Hvorfor i all verden skal de få hjelp til noe som egentlig ikke er negativt? Eneste grunnen til at det er en negativt for noen er jo netopp pga diskrimineringen og hatet fra en del kristne. 5809874[/snapback] Det er alt for enkelt fremstillt. Det finnes mennesker som misstrives både med sitt kjønn og med sin legning, og trenger hjelp for å få gjort noe med det, uten at det har noe med sosialit press og mobbing fra kristne å gjøre. Fakta er at mange homofile har problemer og homofile er overrepresentert på selvmordsstatistikken. En del homofile kan få hjelp, la disse få den muligheten. De kristne har dessuten meningsfrihet, og rett til å mene at homofil praksis er galt og synd. Og de kristne er over hode ikke noe værre enn de som snakker negativt om muligheten til psykiatrisk hjelp. Det siste kan skape vel så mye problemer for homofile som misstrives med sin legning. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 25. mars 2006 Del Skrevet 25. mars 2006 Det finnes homofile som ikke trives med sin livsstil, og det er mulig for mange å få psykologisk hjelp til å endre praktisk legning. Ikke endre legningen, men å undertrykke den, kankskje. Men den forblir der, selv om den er undertrykket, og det er ikke noen god måte å leve på. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 25. mars 2006 Del Skrevet 25. mars 2006 Uansett, la oss si at en kan få hjelp. Hvorfor i all verden skal de få hjelp til noe som egentlig ikke er negativt? Eneste grunnen til at det er en negativt for noen er jo netopp pga diskrimineringen og hatet fra en del kristne. 5809874[/snapback] Det er alt for enkelt fremstillt. Det finnes mennesker som misstrives både med sitt kjønn og med sin legning, og trenger hjelp for å få gjort noe med det, uten at det har noe med sosialit press og mobbing fra kristne å gjøre. Fakta er at mange homofile har problemer og homofile er overrepresentert på selvmordsstatistikken. En del homofile kan få hjelp, la disse få den muligheten. De kristne har dessuten meningsfrihet, og rett til å mene at homofil praksis er galt og synd. Og de kristne er over hode ikke noe værre enn de som snakker negativt om muligheten til psykiatrisk hjelp. Det siste kan skape vel så mye problemer for homofile som misstrives med sin legning. 5810011[/snapback] Om homofile misstrives med sin legning så kan jeg ikke tenke meg det er av noen annen grunn enn at samfunnet misstrives med homofili. Altså, det er ikke legningen i seg selv, men samfunnets syn på og reaksjon på homofili som er problemet for disse. Samfunnet være seg kirka,bygda, skolen eller what not. At homofile er overrepresentert på selvmordsstatistikkene er et resultat av dette. Jeg foreslår at homofober bår til psykolog får å bli kvitt sin irrasjonelle frykt for homser Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 25. mars 2006 Del Skrevet 25. mars 2006 Det finnes mennesker som misstrives både med sitt kjønn og med sin legning, og trenger hjelp for å få gjort noe med det, uten at det har noe med sosialit press og mobbing fra kristne å gjøre. Naturligvis, men slik som jeg ser denne saken så er det sistnevnte det er snakk om. (Selv om jeg synes 'mobbing' er feil begrep) Fakta er at mange homofile har problemer og homofile er overrepresentert på selvmordsstatistikken. En del homofile kan få hjelp, la disse få den muligheten. Selvmord er veldig ofte på grunn av sosialt press, jeg vil tro at store deler av denne selvmordstatestikken skyldes homofobi. De kristne har dessuten meningsfrihet, og rett til å mene at homofil praksis er galt og synd. Selvfølgelig har de rett til å mene og si hva de vil, har ikke sagt noe på det jeg. På samme måte har jeg rett til å si og mene at homofobi(fra bla. kristne) er en årsak til den høye selvmordsstatestikken blant homofile. Og de kristne er over hode ikke noe værre enn de som snakker negativt om muligheten til psykiatrisk hjelp. De (homofobiske) kristne stempler homofili som en sykdom og legger dermed mer negativt sosialt press på homofile. Jeg tror egentlig det ikke vil være så mange homofile som vil mistrives med sin legning hvis den var akseptert. Bedre å ta vekk grunnen til at de mistrives med at de er homofile enn å prøve å forandre legningen. (Noe som en ikke er sikker på at fungerer på alle heller.) Naturligvis, hvis noen føler seg utilpass med legningen sin av andre grunner enn at noen har fortalt dem at de SKAL det og at hvem det er rett og slett er galt så er jeg ikke nødvendigvis så negativ til psykiatrisk hjelp. Men da er ikke poenget å forandre legningen, men å hjelpe dem til trivsel. Hvis en del av dette ville å være å forandre legningen så er ikke det noe galt med, men det som er poenget mitt her er at Kvarme's poeng er ikke folks mistrivsel med legningen sin men at den i seg selv er gal. Beklager den litt knotete formuleringen min. Lenke til kommentar
reverto Skrevet 25. mars 2006 Del Skrevet 25. mars 2006 Uansett, la oss si at en kan få hjelp. Hvorfor i all verden skal de få hjelp til noe som egentlig ikke er negativt? Eneste grunnen til at det er en negativt for noen er jo netopp pga diskrimineringen og hatet fra en del kristne. 5809874[/snapback] Det er alt for enkelt fremstillt. Det finnes mennesker som misstrives både med sitt kjønn og med sin legning, og trenger hjelp for å få gjort noe med det, uten at det har noe med sosialit press og mobbing fra kristne å gjøre. Fakta er at mange homofile har problemer og homofile er overrepresentert på selvmordsstatistikken. En del homofile kan få hjelp, la disse få den muligheten. De kristne har dessuten meningsfrihet, og rett til å mene at homofil praksis er galt og synd. Og de kristne er over hode ikke noe værre enn de som snakker negativt om muligheten til psykiatrisk hjelp. Det siste kan skape vel så mye problemer for homofile som misstrives med sin legning. 5810011[/snapback] Om homofile misstrives med sin legning så kan jeg ikke tenke meg det er av noen annen grunn enn at samfunnet misstrives med homofili. Altså, det er ikke legningen i seg selv, men samfunnets syn på og reaksjon på homofili som er problemet for disse. Samfunnet være seg kirka,bygda, skolen eller what not. At homofile er overrepresentert på selvmordsstatistikkene er et resultat av dette. Jeg foreslår at homofober bår til psykolog får å bli kvitt sin irrasjonelle frykt for homser 5810220[/snapback] For den enkelte homofile er det vel mye enklere å gå til psykologisk behandling enn å vente på at samfunnet forandrer seg. Men utover det er jeg enig med de som sier at det finnes en mellomting. Folk er verken født som det ene eller det andre, men enkelte er født med en høyere disposisjon til å bli det ene foran det andre. Fysiologi + samfunn/egen opplevelse (sinn) = legning. Lenke til kommentar
alskfjas Skrevet 25. mars 2006 Del Skrevet 25. mars 2006 Det er alt for enkelt fremstillt. Det finnes mennesker som misstrives både med sitt kjønn og med sin legning, og trenger hjelp for å få gjort noe med det, uten at det har noe med sosialit press og mobbing fra kristne å gjøre. 5810011[/snapback] Det er nok absolutt noe i at mange homofile kunne trengt terapi, men det bør da ikke være hensikten å omvende dem, men snarere å hjelpe dem til å leve med det. Det er mye homofobi i samfunnet og terapi kan sikkert hjelpe mange å takle det. Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 25. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2006 vi er født med bein og armer, ikke med en bestemt legning. Det er svært, svært, svært mye som tyder på at legning er medfødt, og en kombinasjon av genetikk og levekår i livmoren. Ren kaosteori og bittesmå forskjeller kan forklare hvordan èn enegget tvilling kan bli hetero og en homo selv om kanskje begge har anlegg og vilkår for homo. Homofile har en annen hjerneaktivitet. Denne er medfødt. Ofte kan man skille homo fra hetero ifra de er et par år gamle. Jo eldre de blir, jo mer fremtrende er den seksuelle legningen. Det kan umulig ha sammenheng med livsstil. Det at visse genetiske egenskaper er sammenbundet med seksuell legning tyder også på at det finnes genetiske årsaker. Av alle praktiske bevis og erfaringer er det ingen som PLUTSELIG blir homo og får romantiske følelser for menn. Denne kan heller ikke påvirkes i nevneverdig grad av livsstil eller eksponering. Ergo, man er født med sin seksuelle legning. Som det nevnes over er det også mange som svever et sted i mellom, og som kanskje bruker lang tid på å finne ut at de er homo eller bi. Det har å gjøre med vår kulturs avhengighet av å sette ting, særlig seksualitet, i boks. Uansett, la oss si at en kan få hjelp. Hvorfor i all verden skal de få hjelp til noe som egentlig ikke er negativt? Eneste grunnen til at det er en negativt for noen er jo netopp pga diskrimineringen og hatet fra en del kristne. Her er jeg faktisk litt uenig. Heterofili har mange åpenbare fordeler, også utenom diskriminering. Og dersom man kunne velge, ville man hatt et homofilt barn? Det ville jeg ikke. Jeg ville hatt et heterofilt barn, fordi det er det mest naturlige, det tryggeste, og jeg ønsker barnebarn osv. MEN dersom jeg skulle fått et homofilt barn i dag ville jeg akseptert det som det var. Det går ikke ann å forandre folks legning, så sant de ikke enten er bifile eller psykisk ustabile. Jeg mener derfor det er bevist at homofili er medfødt. Og det er åpenbart også en defekt og en sykdom. Men det er verken smitsomt eller særlig skadelig. Det STORE spørsmålet er hvor vidt vi bør "sile ut" homogenene eller årsaken i livmoren som gjør barn homofile i fremtiden. På en side tror jeg en verden uten homofile kanskje ville vært litt tristere. Det er en farlig vei å begi seg ut på å bestemme hva som skal være normalt og hva som skal være galt. Men det er ingenting galt i å stadfeste at det er medfødt feil, på linje med nærsynthet og dårlige knær, og jeg irriterer meg over homser og homoforkjempere som på død og liv skal opphøye homofili til noe mer. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 25. mars 2006 Del Skrevet 25. mars 2006 (endret) Det finnes homofile som ikke trives med sin livsstil, og det er mulig for mange å få psykologisk hjelp til å endre praktisk legning. Ikke endre legningen, men å undertrykke den, kankskje. Men den forblir der, selv om den er undertrykket, og det er ikke noen god måte å leve på. 5810133[/snapback] Legning er ikke enten/eller. Mange kan vippe begge veier. Og mange som har vippet mot ene siden er ikke nødvendigvis komfortabel med det. Det kan være riktig en periode, men bli feil over tid. Edit: " In a landmark study published in the Archives of Sexual behaviour in October 2003, however, Spitzer interviewed 200 men and women who once considered themselves homosexuals but who had lived their lives as heterosexuals for at least five years. Most of the participants had undergone some form of reorientation therapy. In addition to determining whether such therapy actually worked, Spitzer wanted to know just how dramatically people could alter their orientation. To his surprise, most of the subjects not only reported living long-term (more than 10 years) as heterosexuals, they also declared they had experienced "changesin sexual attraction, fantasy and desire" consistent with heterosexuality. The changes were clear for both sexes. " Ref: Scientific American Mind, Volume 17, Number 1. (Side 54-55) Endret 25. mars 2006 av JBlack Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 25. mars 2006 Del Skrevet 25. mars 2006 Om homofile misstrives med sin legning så kan jeg ikke tenke meg det er av noen annen grunn enn at samfunnet misstrives med homofili. Altså, det er ikke legningen i seg selv, men samfunnets syn på og reaksjon på homofili som er problemet for disse. Samfunnet være seg kirka,bygda, skolen eller what not. At homofile er overrepresentert på selvmordsstatistikkene er et resultat av dette. Jeg foreslår at homofober bår til psykolog får å bli kvitt sin irrasjonelle frykt for homser 5810220[/snapback] Man skal være forsiktig med å trekke konklusjoner basert på egen manglende evne til å tenke seg alternativer. " "... is that there was a disruption during childhood of the the bond that normally develops between father and son." Deficient upbringing ... can sometimes lead to same-sex attractions " Ref: Scientific American Mind, Volume 17, Number 1. (Side 53) Poenget er altså at det kan være ting i ens persons oppvekst som gjør at noen tipper mot homofil legning, men at denne legningen på sikt ikke er noe man er komfortabel med. Og da kan det være nyttig med hjelp. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 25. mars 2006 Del Skrevet 25. mars 2006 (endret) De kristne har dessuten meningsfrihet, og rett til å mene at homofil praksis er galt og synd. Selvfølgelig har de rett til å mene og si hva de vil, har ikke sagt noe på det jeg. På samme måte har jeg rett til å si og mene at homofobi(fra bla. kristne) er en årsak til den høye selvmordsstatestikken blant homofile. 5810254[/snapback] Problemet er når man motarbeider muligheten for at de som kan ha nytte av terapi skal kunne få det ved å stemple slike forslag som et resultat av homofobi. Og de kristne er over hode ikke noe værre enn de som snakker negativt om muligheten til psykiatrisk hjelp. De (homofobiske) kristne stempler homofili som en sykdom og legger dermed mer negativt sosialt press på homofile. Jeg tror egentlig det ikke vil være så mange homofile som vil mistrives med sin legning hvis den var akseptert. 5810254[/snapback] Det er vel mer snakk om å stemple homofil praksis som synd. Angående hva du tror om homofiles problem med egen legning, se svar til Olsen rett ovenfor. Bedre å ta vekk grunnen til at de mistrives med at de er homofile enn å prøve å forandre legningen. (Noe som en ikke er sikker på at fungerer på alle heller.) 5810254[/snapback] Bare at det å ta vekk folks meninger er et svært alvorlig angrep på menings og ytringsfriheten. Og jeg ser ikke på det som "bedre". Naturligvis, hvis noen føler seg utilpass med legningen sin av andre grunner enn at noen har fortalt dem at de SKAL det og at hvem det er rett og slett er galt så er jeg ikke nødvendigvis så negativ til psykiatrisk hjelp. Men da er ikke poenget å forandre legningen, men å hjelpe dem til trivsel. Hvis en del av dette ville å være å forandre legningen så er ikke det noe galt med, men det som er poenget mitt her er at Kvarme's poeng er ikke folks mistrivsel med legningen sin men at den i seg selv er gal. 5810254[/snapback] For enkelte så legningen deres gal. Se svaret til Olsen. Problemet jeg ser i denne tråden er to ting. 1. Overdrevet trang til å være politisk korrekt 2. Overforenklet syn på seksuell legning Endret 25. mars 2006 av JBlack Lenke til kommentar
warpig Skrevet 25. mars 2006 Del Skrevet 25. mars 2006 (endret) Nå er vel heller sånn at man ikke har homofili, hetrofili eller beseksualitet medfødt, men har et medfødt annlegg for å bli homofil, hetrofil eller befil, alle har sjansen for å bli det, men noen har større sjanse for bli det ene kontra det andre. Man blir påvirket av oppdragelse, vennekrets os.v., og det er det som bestemmer om man blir homofil, hetrofil eller bifil. Man er som sagt født med legmer, ikke legning. Og, ja, man kan endre legning på noen med utallige psykiatertimer, men hvorfor skal man ønske å få noen til å skifte legning? Kvamme er ikke uopplyst han, han er bare fordomsfull. Mange homofile kan møte motstand i samfunnet, men det er ikke de som trenger å endre seg, det er samfunnet. 1. Overdrevet trang til å være politisk korrekt Selvom man er liberal ovenfor homofile, i dette tilfellet, trenger man ikke å ha noen overdrevet trang for å være politisk korrekt. Endret 25. mars 2006 av warpig Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå